وبلاگاخبار پزشکی

آشنایی با خواص سرکه سیب که شما را شگفت زده می‌کند!

سرکه سیب یک داروی خانگی محبوب است که از گذشته های دور هم در آشپزی و هم به عنوان داروی خانگی استفاده می شود. این نوع سرکه یک ماده شگفت انگیز است که هم به عنوان یک لکه بر قوی ایفای نقش می کند، هم برای سلامتی پوست و مو نیز مفید است و هم چنین در درمان برخی از بیماری ها هم موثر است. سرکه سیب دارای خواص بی شماری است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم، با ما همراه باشید.

خواص سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص بی نظیری است که در این بخش می خواهیم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم.

۱. کاهش کلسترول خون

سطح بالای کلسترول خون موجب افزایش سکته مغزی و حمله قلبی می شود. طبق تحقیقات انجام شده مصرف سرکه سیب موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود. طی مطالعه ۱۲ هفته ای که محققان انجام دادند، به این نتیجه رسیدند افرادی که سرکه سیب را به صورت روزانه مصرف کردند وزن زیادی کم کردند و در نهایت کلسترول خون آن ها کاهش یافت.

۲. درمان کبد چرب

یکی از بهترین روش های درمان کبد چرب مصرف سرکه سیب است. سرکه سیب موجب از بین رفتن چربی های جمع شده در کبد و اطراف آن می شود.

۳. شادابی پوست

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند، مبارزه با جوش صورت است که راه های زیادی برای از بین بردن آن وجود دارد. استفاده از سرکه سیب موجب از بین رفتن باکتری های سطح پوست می شود.

برای این منظور می توانید سرکه سیب را با آب رقیق کنید و آن را روی صورتتان بزنید، هم چنین شما می توانید سرکه سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید تا سموم پوست شما از بین رود.

۴. سفید کردن دندان ها

یکی دیگر از خواص سرکه سیب، سفید کردن دندان ها است. اگر می خواهید دندان های درخشانی داشته باشید مقداری سرکه سیب به دندان هایتان بزنید سپس با آب بشویید.

سرکه سیب

هم چنین می توانید دوسوم آب و یک سوم سرکه سیب را با یک دیگر ترکیب کنید و به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید. برای این منظور دهانتان را یک دقیقه با ترکیب سرکه و آب قرقره کنید و سپس با آب بشویید.

۵. سلامت مفاصل

یکی دیگر از خواص سرکه سیب مربوط به کاهش درد مفاصل می باشد. تاثیری که سرکه سیب بر زانو درد دارد، موجب می شود که از آن به عنوان یک داروی خانگی استفاده شود. کسانی که از آرتریت یا اختلالات التهابی رنج می برند می توانند از سرکه سیب استفاده کنند.

افراد برای بهره مند شدن از خواص سرکه سیب برای پا درد می توانند آن را به صورت خوراکی مصرف کنند یا به صورت موضعی روی مفاصل استفاده کنند.

۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

از مهم ترین خواص سرکه سیب، تقویت سیستم ایمنی بدن است. سرکه سیب دارای ترکیب اسیدی است به همین دلیل باکتری ها را قبل از آن که در بدن سبب سرفه یا سرماخوردگی شوند از بین می برد.

۷. کاهش تورم رگ های واریسی

سرکه سیب میزان گردش خون را در دیواره رگ ها بالا می برد و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی موجب کاهش تورم رگ ها می شود که از این طریق برای رگ های واریسی بسیار مفید است.

برای تاثیر گذاری بیشتر بهتر است سرکه سیب را با نارون کوهی ترکیب کنید و این ترکیب را روی رگ های جریان دهنده خون بمالید و تاثیر شگفت انگیز آن را بعد از دو هفته ببینید.

۸. مبارزه با رادیکال های آزاد

اگر تعداد رادیکال های آزاد در بدن بیش از حدی باشد که آنتی اکسیدان ها و آنزیم ها نتوانند آن را کنترل کنند، ممکن است موجب آسیب به بافت ها، پروتئین ها و غشای سلولی شود که همین امر موجب ابتلا به بیماری هایی همچون زخم معده، التهاب مفاصل یا اختلال سیستم ایمنی بدن و یا هر بیماری دیگری می شود.

از بین بردن رادیکال های آزاد به راحتی امکان پذیر نیست اما می توان با مصرف آنتی اکسیدان ها از آثار رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرد. آنتی اکسیدان موجود در سرکه سیب موج کاهش رادیکال های آزاد در بدن می شود.

۹. سلامت قلب و عروق

سرکه سیب دارای سطح بالایی از استیک اسید کلروژنیک است که این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد را از بین می برد و از این طریق سلامت قلب و عروق را تامین می کند. اگر سطح کلسترول شما بالاست، غذاهای پر چرب را از رژیم غذایی حذف کنید و هر روز یک قاشق غذا خوری سرکه سیب بخورید.

سرکه سیب

۱۰. کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص بی نظیر سرکه سیب، کمک به کاهش وزن است. اسید موجود در سرکه سیب، اشتها را کاهش می دهد و متابولیسم را افزایش داده و موجب کاهش میزان حفظ آب بدن می شود. طبق تحقیقات محققان سرکه سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری کرده و همین امر موجب می شود که کالری کم تری وارد جریان خون شود. اگر به دنبال روش های لاغری هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص گریپ فروت برای لاغری را نیز مطالعه کنید.

خواص سرکه سیب برای مو

سرکه سیب دارای خواص زیادی است که در مطالب بالا به تعدادی از آن ها اشاره شد، در این بخش از مقاله می خواهیم به خواص سرکه سیب برای مو بپردازیم، این مطلب را از دست ندهید.

۱. درمان موخوره

بسیاری از افراد با مشکل موخوره مو مواجه هستند که روش های زیادی نیز برای از بین بردن آن به کار می برند که در برخی موارد نیز به نتیجه مطلوب نمی رسند. اگر به صورت منظم از سرکه سیب استفاده کنید پوست سرتان تمیز خواهد شد و از موخوره نیز جلوگیری می کند.

۲. رفع وزی مو

سرکه سیب علاوه بر این که وزی مو را از بین می برد، موها را براق می کند و از هم پیچیدن موها نیز جلوگیری می کند.

۳. کاهش ریزش مو

سرکه سیب موجب متعادل شدن ph پوست سر و پاک شدن فولیکول های مو از مواد زائد می شود که از این طریق به درمان ریزش مو کمک می کند.

سرکه سیب

عوارض سرکه سیب

مصرف به اندازه سرکه سیب برای سلامتی بسیار مفید است اما اگر این ماده بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارض جانبی همچون پوسیدگی دندان، مشکلات گوارشی، کاهش سطح قند خون و … را ایجاد کند.

۱. پوسیدگی دندان

استفاده زیاد از سرکه سیب رقیق نشده موجب آسیب به مینای دندان می شود.

۲. کاهش سطح قند خون

استفاده بیش از اندازه از سرکه سیب رقیق نشده موجب کاهش سطح قند خون می شود. استفاده از این ماده همراه با داروهای دیابت موجب می شود سطح قند خون بسیار پایین آورده شود که در مواردی موجب بیهوشی و یا حتی کما نیز شود. افراد دیابتی حتما قبل از مصرف سرکه سیب باید با پزشک مشورت کنند.

۳. ضعف دستگاه گوارشی

مصرف بیش از حد سرکه سیب می تواند موجب عوارض گوارشی در افراد شود، سرکه سیب موجب کاهش اشتها در افراد می شود و میزان کالری دریافتی بدن را کاهش می دهد. هم چنین زنان باردار و شیر ده قبل از مصرف سرکه سیب باید با پزشک مشورت کنند.

با خواص سرکه خود را به تندرستی برسانید

در این مطلب با خواص و عوارض سرکه سیب آشنا شدید، نکته مهمی که در مصرف سرکه سیب باید رعایت کنید این است که حتما سرکه سیب را با آب رقیق کنید، سپس استفاده کنید. در صورتی که مطالب نوشته شده در این  مقاله برای شما مفید بود نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه