وبلاگ

جدول رنگ ها

امروزه ایجاد همانگی بین رنگ‌های لباس انتخابی برای افراد ممکن است کمی دشوار باشد. یکی از دلایل سختی هماهنگی رنگ‌ها یا به اصطلاح ست کردن، آگاهی نداشتن از رنگ‌ها جزئیات آن‌ها است. در واقع اطلاع داشتن از رنگ‌های سرد و گرم و هم‌خوانی با یکدیگر می‌تواند کمک بسزایی در ست کردن زیبای لباس‌ها کند.

در اغلب اوقات افرادی که آشنایی کاملی با رنگ‌ها دارند و به خوبی می‌توانند آن‌ها را ست کنند استایل و ظاهر پسندیده‌تر و شیک‌تری را تجربه می‌کنند. البته هماهنگ کردن رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها فقط برای لباس و استایل کارایی ندارد.

افرادی که مسلط به رنگ‌ها باشند، توانایی بهتری در چیدمان منزل و انتخاب دکوراسیون هم دارند. در خصوص ساختن رنگ‌های مختلف نکاتی وجود دارند که رعایت کردن آن‌ها بسیار مهم و دارای اهمیت است. این نکات مهم در خصوص چیدمان و ست کردن لباس‌ها به خوبی صدق می‌کنند.

 

ترکیب رنگ‌های سرد و گرم

رنگ‌ها به سه دسته رنگ‌های گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند. رنگ‌های سرد تشکیل شده از رنگ‌های بنفش، سبز و آبی است و رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی، زرد، صورتی و قهوه‌ای هستند. رنگ‌های خنثی نسبت به رنگ‌های سرد و گرم ساده‌تر هستند مانند رنگ سفید، تناژ‌های خاکستری و سیاه. با ترکیب هر کدام از رنگ‌های اصلی سه گروه می‌توان رنگ‌های فرعی مختلف، زیبا و زیادی ایجاد کرد اما توجه داشته باشید که آگاهی از رنگ‌ها در هنگام ترکیب یکی از مهم‌ترین نکات است.

به طور مثال برای ساختن رنگ‌های گرم دیگر باید مطلع باشیم که رنگ‌های گرم کدامند؟ و ترکیب کدام یک از این رنگ‌های گرم رنگ دلخواه ما را ایجاد می‌کند. برای ساخت رنگ نارنجی باید رنگ‌های اصلی زرد و قرمز به خوبی ترکیب شوند و برای تنظیم پر رنگی یا کم رنگی باید از مقدار رنگی که اضافه می‌کنید مطلع باشید.

مثلا برای ایجاد نارنجی کمرنگ باید مقدار رنگ زرد را بیش‌تر از رنگ قرمز اضافه کرد و برعکس یا برای ساختن رنگ آبی آسمانی می‌توان از ترکیب رنگ آبی و سفید استفاده کرد که با توجه به تناژ مورد نظر می‌توان رنگ‌ها را با دقت اضافه کرد.

جدول رنگ ها

در کل ترکیب و ست کردن رنگ‌های گرم و سرد و خنثی می‌توانند هارمونی و هماهنگی زیبایی در بین لباس‌ها و ساخت رنگ‌ها ایجاد کند. ست کردن رنگ نارنجی که رنگی گرم و رنگ مشکی که رنگی خنثی بوده یکی از ترکیب‌هایی است که پیشنهاد می‌شود.

رنگ‌های اصلی که جزء دسته‌ها رنگ‌های سرد وگرم و خنثی هستند با دیگر رنگ‌های ترکیبی و فرعی به خوبی هماهنگ می‌شوند به طور مثال رنگ سیاه گزینه خوبی برای تیره کردن رنگ ترکیبی است. به علاوه رنگ بنفش با رنگ‌هایی مانند زرد در تضاد است که می‌تواند ترکیبی مناسب ایجاد کند.

رنگ آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها است که با تناژ‌های مختلف طرفداران زیادی دارد. با ترکیب آبی و رنگ مشکی رنگ سرمه‌ای و به مراتب آبی‌های تیره را با تناژ‌های متفاوت به وجود می‌آورد. اما ترکیب رنگ قرمز با رنگ سفید، رنگ صورتی را به وجود می‌آورد که که افراد می‌توانند با اندازه‌گیری مقدار اضافه کردن هر رنگ تناژ این رنگ ترکیبی را تعیین کنند.

ترکیب رنگ‌های آبی و سفید و افزودن کمی رنگ زرد، رنگ فیروزه‌ای زیبایی را خلق می‌کند. برای تولید رنگ کرمی ترکیب رنگ‌های زرد و صورتی می‌تواند رنگ کرمی جذابی را به وجود آورد. همچنین دیگر ترکیب‌هایی مانند ترکیب رنگ زرد و سبز، آبی و مشکی، سفید و قرمز و بنفش و سفید، صورتی و خاکستری و دیگر رنگ‌های این سه دسته‌ها؛ برای ست کردن هماهنگ و مناسب به نظر می‌رسند. زیرا متعادل بودن رنگ‌های لباس و رنگ‌های ترکیبی برای هر کاربردی می‌تواند یک استایل و نتیجه منحصر به فرد و زیبایی در پی داشته باشد.

سعی کنید هنگام استفاده و به کار بردن رنگ‌های گرم و سرد در رنگسازی، به رنگ‌های متضاد و متوالی دقت داشته باشید. استفاده از رنگ‌های متوالی یعنی رنگ‌هایی که از یک دسته و گروه باعث جذابیت رنگ و استایل می‌شوند. اما بیش‌تر افراد با تفکر اینکه این رنگ‌ها نمی‌توانند با هم هماهنگ شوند و یک هارمونی و یک رنگ جدید ایجاد کنند؛ از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در صورتی که استفاده از رنگ‌های متضاد وترکیب این رنگ‌ها با هم، در صورتی که از رنگ‌های شاد هم استفاده شود؛ می‌تواند بسیار ترکیب مناسب و درستی باشد.

جدول رنگ ها

در فصل‌های مختلف از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

در هنگام شروع فصل‌های مختلف با توجه به آب و هوا مهم‌ترین دغدغه افراد استفاده از رنگ‌ها با توجه با آب و هوا و شرایط آن فصل است. به خصوص در فصل بهار و تابستان که آب و هوای گرم و خنک دارد و رنگ لباس و ترکیبات استایل افراد بسیار مهم و حائز اهمیت است.

استفاد از رنگ‌های شاد که در دو دسته رنگ‌های سرد و گرم و رنگ‌های خنثی وجود دارد، انتخاب خوبی برای استایل‌های تابستانه هستند. در استایل‌های بهاری هم همچنین استفاده از رنگ‌های روشن پیشنهادی بسیار مناسب است.

استفاده از رنگ‌های یکسان در استایل و پوشش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهتر است در چنین مواقعی از رنگ‌های خنثی برای زیبا‌تر شدن ترکیب پوشش خود استفاده کنید. بهتر آن است برای ست کردن لباس‌ها بیش‌تر از رنگ‌های مشابه استفاده شود تا رنگ‌های مکمل و به‌کار بردن رنگ‌های اصلی یکی از نکاتی است که باید برای داشتن استایلی زیبا‌تر رعایت شود. در مورد ترکیب‌ها باید گفته شود که ترکیب همه رنگ‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا همه آن‌ها دارای هماهنگی و هارمونی بایکدیگر نیستند. همچنین از پوشیدن دو رنگ خیلی نزدیک به یکدیگر خودداری کنید. اگر رنگ‌هایی با تناژ‌های متفاوت و کمی دور از هم انتخاب کردید، موردی ندارد اما به‌کار بردن رنگ‌های که خیلی به هم نزدیک هستند؛ چندان پیشنهاد نمی‌شوند.

سخن پایانی

در پایان باید تاکید کرد آگاهی داشتن از از رنگ‌ها و اضافه کردن دقیق و مناسب می‌تواند در نتیجه بسیار مهم باشند. همچنین هنگام هماهنگی و ست کردن رنگ‌ها در لباس‌ها، باید لباس‌هایی را با رنگ‌های مناسبی انتخاب و ست کنید. رنگ‌هایی که هم‌خوانی مناسبی با دیگر اجزای تشکیل دهنده استایل شما داشته باشند. ایجاد هماهنگی بین لباس‌ها، نیازمند اطلاع داشتن از ترکیب رنگ‌‌ها با هم و نتیجه حاصل از ترکیب رنگ‌های مختلف و زیبا است.

نوشته های مشابه