وبلاگ

خواص گیاه بومادران

از هزاران سال پیش خواص بومادران در طب سنتی مورد توجه بوده است.

بومادران یک گیاه علفی است که در کنار جاده ها، دشت ها در اوایل فصل بهار به صورت خودرو می روید، این گیاه طبع گرم و خشک دارد. بومادران یک گیاه گلدار است که تا حدود یک متر رشد می کند.  جالب است بدانید که تمامی قسمت های این گیاه خاصیت دارویی دارد.

بومادران دارای خواص درمانی بی شماری است که در ادامه می خواهیم به تعدادی از آن ها بپردازیم، با ما همراه باشید.

خواص گیاه بومادران

در این بخش از مقاله می خواهیم به خواص بی نظیر گیاه بومادران بپردازیم، این مطلب را از دست ندهید.

بهبود مشکلات التهابی

بیشتر بیماری ها و مشکلات به دلیل التهاباتی است که در بدن ایجاد می شود. بومادران به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی همچون لاکتون و فلاونوئیدها دارای خاصیت ضد التهابی است.

از این رو می توان از این گیاه در بهبود مشکلات التهابی همچون موارد زیر استفاده کرد.

بهبود التهاب های پوستی

بهبود التهاب های گوارشی

بهبود التهاب  های تنفسی

بهبود التهاب هایی که در گلو ایجاد می شود.

رفع التهاب هایی که از روماتیسم فصلی ناشی می شود.

کاهش فشار خون

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از گیاه بومادران موجب تنظیم فشار خون می شود و ابتلا به سکته های قلبی، مغزی و بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده روی موش ها مصرف چای بومادران مانع از ورود کلسیم به عروق خونی شده و از این طریق موجب کاهش فشار خون می شود.

گل بو مادران

سلامت دستگاه گوارش

بومادران به دلیل داشتن فلاونوئیدها دارای خاصیت ضد درد و ضد اسپاسم است که موجب درمان اسهال، درمان درد معده، بهبود هضم غذا و در نهایت به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می کند.

کاهش درد های قاعدگی

مصرف چای بومادران موجب کاهش درد های قاعدگی می شود. گیاه بومادران موجب تحریک رحم برای شروع دوره قاعدگی می شود ولی از طرفی درد های قاعدگی را نیز تسکین می دهد.

هم چنین موجب آرام شدن ماهیچه های رحم شده و از این طریق گرفتگی های قاعدگی را درمان می کند. برای بهره مند شدن از خواص بومادران می توانید دو روز قبل از شروع دوره قاعدگی روزانه ۳ فنجان چای بومادران بنوشید. برای این منظور می توانید ۲ قاشق چای خوری گل بومادران را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

منظم شدن چرخه قاعدگی

یکی از مشکلاتی که بیشتر خانم ها با آن مواجه می شوند، به هم خوردن چرخه قاعدگی است. موارد زیادی همچون استرس، بارداری، عفونت رحم، آب و  هوا و… می تواند موجب به هم خوردن چرخه قاعدگی شود.

اگر از نظر پزشک مشکل جدی نباشد شما می توانید برای رفع این مشکل از دمنوش بومادران استفاده کنید.

از این رو می توانید تا دو هفته بعد از پایان دوره قاعدگی از دمنوش این گیاه جادویی استفاده کنید.

·       درمان سرماخوردگی

از دمنوش این گیاه می توان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. چای بومادران خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد که از این طریق به سم زدایی بدن کمک می کند و موجب درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا می شود. هم چنین توصیه می شود که علاوه بر مصرف دمنوش این گیاه، مقداری از آن را بخور دهید تا التهابات مجاری تنفسی کاهش پیدا کند.

تسکین درد مفاصل

گیاه بومادران به دلیل خاصیت ضد التهابی و طبع گرمی که دارد، برای بهبود درد مفاصل بسیار مفید است.

یکی از فروارده هایی که از گیاه بومادران تهیه می کنند، روغن آن است که از این روغن می توان برای تسکین درد مفاصل استفاده کرد.

برای این منظور می توانید روغن را به محل درد بمالید و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

ترمیم زخم

یکی از مهم ترین خاصیت های گیاه بومادران تسریع در ترمیم زخم است، زمانی که این گیاه به عنوان مرهم استفاده می شود به دلیل داشتن ترکیبات موجود موجب سرعت بخشیدن به ترمیم زخم های پوستی می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته عصاره برگ های بومادران موجب تسریع در بهبود زخم ها می شود.

گل بومادران

سلامت مغز

برخی از اختلالات مغزی همچون آلزایمر، پارکینسون و… بر اثر التهاب نخاع و مغز که ناشی از عفونت های ویروسی هستند، ایجاد می شود.

با مصرف بومادران می توان از شدت التهاباتی که بر مغز و نخاع ایجاد می شود را کاهش داد.

بومادران به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد برای بیمارانی که دچار صرع می شوند نیز مفید است زیرا تاثیر ضد تشنجی دارد.

مصرف این گیاه موجب پیشگیری از بیماری هایی همچون از دست دادن حافظه و آسیب های حرکتی نیز می شود.

دفع سنگ کلیه

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد فارغ از سن و جنس با آن مواجه می شوند، سنگ کلیه است. در برخی موارد طبق نظر پزشک با مصرف مایعات می توان سنگ کلیه را دفع کرد که نیازی به جراحی و لیزر نیست.

مصرف دمنوش بومادران یکی از روش های موثر است که موجب دفع سنگ کلیه می شود.

برای این منظور می توانید ۲ قاشق مرباخوری از این گیاه را در ۲ لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد و هر روز ۲ لیوان از این دمنوش را بنوشید و بعد از ۳ تا ۵ روز نتیجه آن را مشاهده کنید.

بهبود اضطراب

گیاه بومادران به دلیل داشتن فلاونوئیدها موجب بهبود استرس و اضطراب می شود. ترکیبات موجود در این گیاه که آرامش بخش هستند موجب کاهش هورمون های استرس می شوند.

از این رو مصرف دمنوش بومادران برای کاهش اضطراب توصیه می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته، مصرف عصاره بومادران سبب کاهش اضطراب می شود و از این طریق عملکرد فعالیت های ذهنی نیز بهبود می یابد.

بهبود عفونت رحم

از گیاه بومادران برای رفع برخی از مشکلات رحم نیز می توان استفاده کرد. یکی از این موارد بهبود عفونت رحم است.

هم چنین از این گیاه می توان برای بهبود گرفتگی های رحم و رفع ترشحات بیش از حد نیز بهره برد.

در روز های پایانی بارداری می توان با مصرف بومادران برای تسهیل درد زایمان طبیعی نیز استفاده کرد، البته حتما باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

خواص پیاه بومادران

مضرات  گیاه بومادران

گیاه بومادران علاوه بر خواص و فواید زیادی که دارد، عوارض و مضراتی نیز دارد که در این بخش از مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

  • کسانی که دچار اختلالات خون ریزی هستند نباید از این گیاه استفاده کنند، زیرا گیاه بومادران در برخی موارد موجب کند شدن جریان لخته شدن خون می شود.
  • در بعضی موارد نیز موجب اختلال دارویی با برخی از داورها همچون فشار خون، داروهای رقیق کننده خون، داروهای کاهش اسید معده می شود.
  • خانم های باردار نیز نباید از گیاه بومادران استفاده کنند.
  • هم چنین خانم هایی که در دوران شیر دهی هستند نیز قبل از مصرف بومادران باید با پزشک مشورت کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله خواص و مضرات گیاه بومادران را بررسی کردیم و شما را با تعدادی از خواص بی نظیر این گیاه آشنا کردیم. امیدواریم با استفاده از اطلاعاتی که از این مقاله به دست آوردید از خواص این گیاه بهره مند شوید و برای درمان بیماری ها از آن استفاده کنید.

اگر مطالب نوشته شده در این مقاله برای شما مفید بود، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه