وبلاگ

گزنه چیست و مضرات و خواص گیاه گزنه

از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی به دلیل خواص بی نظیر آن ها مورد توجه همگان بوده است. یکی از این گیاهان دارویی، گزنه است که در طب سنتی نیز دارای خواص بی شماری است.

گزنه گیاه علفی است که با نام علمی اورتیکا دیوئیکا شناخته می شود. طبع گیاه گزنه گرم و خشک است و ارتفاع آن در فصل تابستان به ۱ یا ۲ متر نیز می رسد اما در زمستان این گیاه می میرد.

گزنه در باغ ها و مکان های مرطوب خارج از شهر نیز به صورت خودرو می روید.

این گیاه سرشار از مواد معدنی، املاح و ویتامین ها می باشد که می توانید با مصرف روغن، عرق، عصاره یا چای گزنه از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.

در ادامه می خواهیم به خواص و مضرات گیاه گزنه بپردازیم، با ما همراه باشید.

خواص گیاه گزنه:

گزنه دارای خواص و فواید بی نظیری است، اگر شما از خواص این گیاه جادویی بی اطلاع هستید در این بخش از مقاله با ما همراه باشید تا با برخی از آن ها آشنا شوید.

کاهش وزن:

گزنه همچون داروهای گیاهی دیگر مانند آویشن، گل گاو زبان و اسطوخودوس دارای آنتی اکسیدان های طبیعی است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و نوشیدن یک فنجان چای گزنه موجب لاغری می شود.

نوشیدن دمنوش گزنه نیز موجب صاف شدن شکم و پهلو و از بین رفتن چربی های اضافه بدن می شود.

گزنه چیست و مضرات و خواص گیاه گزنه

خواص گزنه برای پروستات:

یکی از شایع ترین مشکلاتی که مردان با افزایش سن با آن مواجه می شوند، بزرگ شدن پروستات و سرطان آن می باشد. گزنه برای پروستات بسیار مفید است و یکی از خواص آن کاهش بزرگی پروستات می باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده ۵۰ درصد از مردان ۵۱ سال به بالا با مشکل بزرگی پروستات مواجه می شوند که با استفاده از عصاره گزنه می توانند این بیماری را درمان کنند.

طبق تحقیقات انجام شده گزنه از تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون جلوگیری می کند و همین امر موجب کاهش اندازه پروستات می شود.

خواص گزنه برای دیابت:

گزنه برای کنترل قند خون بسیار مفید است و بر اساس مطالعات انجام شده گزنه دیابت را کنترل می کند و موجب کاهش سطح قند خون می شود. اگر شما به دیابت مبتلا هستید و می خواهید از گزنه برای درمان بیماری خود استفاده کنید می توانید ۷ گرم برگ گزنه را بجوشانید و از این جوشانده قبل و بعد از غذا استفاده کنید.

خواص گزنه برای پوست:

بر اساس تحقیقاتی که روی گیاه گزنه صورت گرفته، نشان می دهد که این گیاه خواص زیادی برای پوست دارد.

تنظیم چربی پوست:

گزنه به دلیل این که حاوی ویتامینc است با رادیکال های آزاد پوست مبارزه می کند و به دلیل خاصیت قلیایی، چربی پوست را هم تنظیم می کند. برای این منظور می توانید برگ گزنه را بجوشانید و آن را بکوبید و به صورت ماسک روی پوست استفاده کنید تا چربی پوست صورت شما تنظیم شود.

درمان جوش صورت:

گزنه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، قرمزی جوش را کم می کند. هم چنین به دلیل این که خاصیت ضد باکتری دارد موجب از بین رفتن باکتری های سطح پوست می شود که همین امر موجب از بین رفتن جوش صورت می شود.

برای بهره بردن از این خاصیت گزنه می توانید برگ تازه یا خشک آن را بجوشانید و عصاره آن را روی پوست صورت بزنید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید، بعد از چند بار استفاده از این عصاره خواهید دید که تمام جوش های صورت شما از بین رفته و هیچ جای زخم روی صورت شما باقی نخواهد ماند.

گزنه چیست و مضرات و خواص گیاه گزنه

درمان اگزما پوستی:

گزنه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی هیستامینی می تواند در درمان اگزما پوستی بسیار موثر واقع شود. هم چنین نوشیدن چای گزنه می تواند موجب کاهش استرس و اضطراب شود و از این طریق به درمان اگزما نیز کمک کند زیرا در صورت استرس و اضطراب زیاد این بیماری تشدید می شود.

برای درمان اگزما پوستی شما می توانید از دو روش استفاده کنید. هر روز ۲ فنجان چای گزنه بنوشید و از این طریق سموم اضافی را از بدنتان خارج کنید، که در این صورت پوست سالم تری خواهید داشت.

یا این که عصاره برگ گزنه را روی قسمت هایی که دچار اگزما شده بزنید.

خواص گزنه برای مو:

این گیاه دارویی برای درمان مشکلاتی همچون شوره مو، ریزش مو و تقویت مو نیز بسیار مفید است.

جلوگیری از ریزش مو:

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند، ریزش مو است. گیاه گزنه موجب جلوگیری از ریزش مو می شود.

گزنه به دلیل داشتن ویتامینB و منیزیم موجب تقویت مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. از دیگر ویتامین هایی که در گزنه موجود است، ویتامین c می باشد که این ویتامین چربی کف سر را تنظیم می کند و از این طریق نیز از ریزش مو جلوگیری می کند.

براق شدن موها:

اکثر خانم ها دوست دارند که موهای براق و زیبایی داشته باشند، می توان از گیاه گزنه برای براق شدن موها نیز استفاده کرد، برای این کار می توانید جوشانده گزنه را بر روی ساقه ها مو اسپری کنید یا با روغن گزنه کف سر را ماساژ دهید.

درمان شوره سر:

یکی از شایع ترین مشکلاتی که هر فردی ممکن است با آن مواجه شود، شوره سر است. یک راه موثر برای درمان این مشکل، گیاه گزنه است.

گزنه به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی، مشکل خشکی پوست سر را از بین می برد و از این طریق شوره را درمان می کند.

برای این منظور می توانید مقداری گزنه خشک را بکوبید و با روغن نارگیل مخلوط کنید و این ترکیب را روی سرتان بمالید و بگذارید تا صبح بماند.

گزنه چیست و مضرات و خواص گیاه گزنه

رشد مجدد موها:

یکی دیگر از خواص بی نظیر گزنه برای رشد مجدد موها می باشد، گزنه به دلیل داشتن آهن و ویتامینc  موجب افزایش گردش خون و تقویت فولیکول های مو می شود و از این طریق به رشد مجدد موها کمک می کند.

برای این کار می توانید مقداری برگ گزنه را بجوشانید و شب آن را روی موهایتان زده و صبح بشویید.

مضرات گیاه گزنه:

قبل از مصرف گیاه گزنه حتما با پزشک خود مشورت کنید، برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است موجب تداخل دارویی با داروهایی که استفاده می کنید شوند. در این بخش از مقاله می خواهیم به مضرات مصرف گیاه گزنه بپردازیم.

  • زنان باردار باید از مصرف گیاه گزنه خودداری کنند زیرا این گیاه موجب انقباض شدید رحم می شود و از این طریق خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • اگر داروهایی همچون فشار خون، ادرار آور، دیابت، رقیق کننده خون مصرف می کنید قبل از مصرف گیاه گزنه با پزشک مشورت کنید.
  • خوردن گزنه خشک شده یا پخته شده ممکن است موجب تحریک معده یا التهاب شدید در دهان شود که در نهایت منجر به خفگی می شود.
  • پرزهای موجود روی برگ های گیاه گزنه ممکن است به پوست آسیب رساند و موجب واکنش آلرژیک شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد گزنه، خواص و مضرات آن صحبت کردیم، امیدواریم با استفاده از اطلاعاتی که از خواص این گیاه جادویی در این مقاله به دست آوردید برای درمان بیماری ها و مشکلات خود از آن استفاده کنید و بهره ببرید.

در صورتی که مطالب نوشته شده در این مقاله برای شما مفید بود، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه