اخبار پزشکیبیماری ها و درمان آنسبک زندگیوبلاگ

آمپول بیوتین و بپانتین چیست و چگونه باعث درمان ریزش موی سر می‌شود؟

از دیرباز تا به امروز مردم توجه ویژه‌ای به زیبایی پوست، مو و ناخن‌های خود داشتند. زیبایی و پرپشتی مو بخش مهمی از استایل شما را تشکیل می‌دهد که تحقق این خواسته در زمره یک رژیم غذایی سالم است. منظور از یک رژیم غذایی سالم آن است که تغذیه روزانه شما مقدار مناسبی از ویتامین‌، پروتئین‌ و فیبرها را در خود داشته باشد؛ در صورتی‌که از رژیم غذاییتان یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن، حذف یا حتی کمتر از میزان لازم شده باشد، مکانیسم‌های بدن را دچار اختلال می‌کند.

داشتن موی پرپشت و سالم در گرو این است که بدن شما بطور روزانه به میزان کافی دو ویتامین بیوتین و بپانتین را از طریق رژیم غذایی جذب کند؛ اما با توجه به گسترش رژیم غذایی ناسالم در بین مردم، جذب مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها به بدن کمتر از حد استاندارد شده است؛ در نتیجه باعث به وجود آمدن معضل ریزش مو نیز شیوع پیدا کرده است. آمپول‌های بیوتین و بپانتین یکی از راه‌های جذب ویتامین B به بدن است که شما در این مقاله با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

آمپول بیوتین و بپانتین چیست؟

درصورتی که با مشکل ریزش مو یا حتی کاهش وزن به پزشک مراجعه کنید، به احتمال زیاد تزریق هفتگی آمپول بیوتین( ویتامین B7) و بپانتین( ویتامین B5) برای شما تجویز می‌کند. آمپول‌ بیوتین و بپانتین به عنوان یک ترکیب مکملی برای مقابله با ریزش مو، افزایش رشد، استحکام مو و افزایش روند سریع درمان در افراد توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند. این آمپول‌ها عضلانی است و باید با کمک یک پرستار به صورت ترکیبی یا جداگانه تزریق شوند.

آمپول بیوتین و بپانتین

نکته۱: اگرچه آمپول‌های بیوتین و بپانتین از طریق ادرار دفع می‌شوند؛ اما مصرف دز بالای آن باعث تهوع و تکرر ادرار، اسهال و تعرق می‌شود پس حتما باید مقدار دز آن توسط پزشک تجویز شده باشد.

نکته۲: این آمپول‌ها برای زنان باردار خطرناک است؛ زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

بیوتین چیست؟

ویتامین بیوتین با نام‌های ویتامین H( مخفف کلمه hAir) یا ویتامین B7 نیز شناخته شده است، از نام‌گذاری این ویتامین می‌توان به اهمیت بسیار زیاد آن برای رشد و استحکام موها نیز پی برد.

بیوتین از جمله ویتامین‌های محلول در آب به شمار می‌رود؛ در نتیجه بدن به راحتی آن را از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند پس شما با قرار دادن مواد غذایی همچون موز، تخم مرغ، گوشت، ماهی و آجیل که در ساختار خود سرشار از ویتامین بیوتین هستند، در رژیم غذاییتان می‌توانید بیوتین مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. ویتامین بیوتین وظیفه تامین انرژی لازم مکانیسم‌های بدن را از طریق تولید گلوکز از تجزیه کربوهیدرات‌ها را دارد.

بپانتین چیست؟

ویتامین B5 یا ویتامین بپانتین که با نام شرکت سازنده آن در ایران شهرت پیدا کرده است، این ویتامین مانند بیوتین نیز محلول در آب و برای رشد و تقویت موها بسیار ضروری است. بپانتین توانایی نفوذ به فولیکول‌های مو را دارد؛ بنابرین باعث افزایش حجم، درخشندگی موها، کاهش شکنندگی و نازکی موها می‌شود که این ویژگی به زیباتر دیده شدن مو کمک می‌کند. البته ویتامین بپانتین با فرآیندی که به کمک غددهای فوق کلیوی انجام می‌دهد یک ویتامین ضد افسردگی نیز محسوب می‌شود.

شما می‌توانید با مصرف گوشت، سبزیجات، حبوبات، غلات، تخم مرغ و شیر بپانتین مورد نیاز روزانه بدن را ذخیره کنید.

موارد مصرف آمپول بیوتین و بپانتین

موارد مصرفی که پزشکان ترجیح می‌دهند برای درمان از آمپول‌های بیوتین و بپانتین استفاده کنند، شامل بیماری‌هایی مثل ریزش مو، خارش پوست، افسردگی‌های خفیف، دیابتی که با داروهای دیابت کنترل نمی‌شود و درمان آلپوسی است.

موارد مصرف آمپول بیوتین و بپانتین

فواید آمپول بیوتین و بپانتین

آمپول‌های بیوتین و بپانتین یک مکمل ترکیبی از دو ویتامین بیوتین بپانتین است. این ویتامین در بدن وظایف فراوانی در زمینه سلامت مو، ناخن، تناسب اندام و حتی توانایی جوانسازی پوست صورت را دارد.

فواید برای حفظ سلامت مو، ناخن و پوست

  • با نفوذ در فولیکول‌های مو باعث تقویت مو و رشد سریع آن‌ها می‌شود.
  • با ایجاد یک لایه‌ای رطوبتی بر روی ساقه‌های مو باعث درخشندگی و نرمی و شادابی موها می‌شود.
  • با افزایش حجم و تراکم مو باعث پرپشت شدن آن‌ها نیز می‌شد.
  • به درمان موهای خشک و آسیب دیده نیز کمک می‌کنند.
  • با تقویت و تغذیه فولیکو‌ل‌های مو و با ضخیم شدن موها باعث درمان موهای شکننده و ضعیف می‌شود.
  • این آمپول‌ها باعث افزایش انرژی درنتیجه رفع بی‌حالی و افسردگی در افراد می‌شود
  • این آمپول‌ها با تقویت ناخن‌ها مانع از شکسته شدن و تغییر رنگ و افزایش رشد آن‌ها می‌شود.
  • باعث رفع خشکی پوست می‌شود.

عوارض آمپول بیوتین و بپانتین

هر موادی که وارد بدن می‌شود اگر مقدار آن از حد استاندارد بالاتر رود برای بدن مضرر خواهد شد، حتی اگر این ماده یک ماده ضروری برای حفظ حیات و سلامت بدن باشد. آمپول‌های بیوتین و بپانتین اگرچه برای بدن مفید هستند ولی در صورت تزریق خودسرانه و بدون مشورت با پزشک می‌توانند عوارض زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد.

عوارض آمپول‌های بیوتین و بیانتین شامل:

  • اختلال در خواب و سیستم گوارشی
  • مختل شدن ترشح انسولین
  • ایجاد مشکلات کلیوی و تکرر ادرار
  • مشکلات پوستی و بثورات پوست
  • باعث کهیر زدن و آلرژی
  • تعرق زیاد، اسهال
  • سقط جنین در زنان باردار
  • آفتاب سوختگی خفیف

علائم کمبود بیوتین و بپانتین

علائم کمبود بیوتین و بپانتین

وقتی بدن انسان دچار کمبود مواد مغذی شود این فقدان را نیز به گونه‌ای بروز می‌دهد؛ برای مثال عواملی مانند مصرف زیاد الکل، چای و کافئین، سیگار کشیدن، بارداری در زنان و ورزش سنگین توانایی این را دارند که بدن را دچار کاهش یا کمبود بیوتین و بپانتین کنند. در نتیجه بدن این کمبود را به شکل بی خوابی، خستگی و کسلی، ریزش مو، نازک شدن مو، شکنندگی مو و ناخن‌ها، افسردگی، مشکلات قلبی، دردهای عضلانی و معده، مشکلات گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع، خشکی پوست و چشم، احساس سوزش در دست‌ها و پاها نشان می‌دهد.

بیوتین در سلامت مو

ویتامین بیوتین که به نام دیگر Hair به معنای ” مو” است، تاثیر بسزایی بر روی رشد، تقویت و استحکام مو دارد. بنابراین پزشک متخصص در صورت مشاهده ریزش مو برای افزایش سرعت روند درمان اقدام به تجویز این ویتامین برای بیماران خود می‌کنند.

نحوه و طریقه تزریق آمپول بیوتین بپانتین

آمپول بیوتین بپانتین یک آمپول عضلانی و محلول در آب است. یک بسته حاوی ۶ ویال است که باید با توجه به نظر پزشک در طی ۶ هفته تا ۳ ماه آن را یا به صورت تکی یا ترکیب دو ویتامین با یکدیگر به عضلات تزریق کرد.

تاثیر امپول بیوتین بر رشد مو

آمپول بیوتین با تقویت فولیکول‌های مو و تغذیه آن‌ها باعث رشد سریع و بلند شدن موها می‌شود.

تفاوت آمپول بیوتین ایرانی و خارجی

ترکیبات استفاده شده در آمپول بیوتین در هر دو آمپول ایرانی و خارجی، ویتامین‌های B5 و B7 است. تفاوتشان از نظر مصرف‌کنندگان در قیمت خرید ومیزان اثرگذاری آن‌ها است؛ زیرا با توجه به نظرات کسانی که هر دو آمپول بیوتین خارجی و ایرانی را خریداری و استفاده کرده‌اند، مشخص شد که اثرگذاری و قیمت نمونه خارجی بیشتر از آمپول ساخت ایران است.

آمپول بیوتین به کجا تزریق می‌شود؟

رایج‌ترین شیوه تزریق این آمپول‌ها به قسمت عضلانی ران یا بازو است؛ اما گاهی اوقات بنا به دستور پزشک می‌توان این آمپول‌ها را به صورت وریدی یا زیر پوستی نیز تزریق کرد. اگر افراد به ریزش مو بسیار شدید یا خشکی پوست سر دچار شده باشند در آن صورت به توصیه پزشک این آمپول به به صورت زیر پوستی تزریق می‌شود.

شرایط نگهداری آمپول بیوتین و بپانتین

شرایط نگهداری آمپول بیوتین و بپانتین

خاطرتان باشد آمپول بیوتین را فقط از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید. پس از تهیه آمپول بیوتین بپانتین باید آن‌ها را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد ، به دور نور خورشید و شرایط یخ‌زدگی نگهداری کنید. تا بتوانید از بسته ۶ تایی برای ۶ هفته متوالی استفاده کنید.

تداخل دارویی آمپول بیوتین و بپانتین

زمان مصرف آمپول‌های بیوتین و بپانتین مانند تمامی دارو‌ها باید مراقب باشید که با زمان مصرف یکسری از داروها تداخل نداشته‌ باشند. برای مطلع شدن از نوع دارویی که ممکن است با این آمپول تداخل داشته باشند، حتما قبل از مصرف برگه دستورالعمل مصرف را که در داخل جعبه داروها قرار دارد با دقت مطالعه کنید. این آمپول‌ها معمولا با داروهایی مانند: اربامازپین (کارباترول)، فنوباربیتال، فنی توئین (دیلانتین)، پریمیدون (میزولین) تداخل دارند.

سخن آخر

ویتامین بیوتین و بپانتین از جمله ویتامین‌های مهم گروه B به‌شمار می‌آیند که برای رشد و تقویت مو بسیار ضروری هستند. در صورت ریزش موی شدید، آمپول‌های بیوتین و بپانتین یک مکمل عالی برای رفع آن محسوب می‌شوند؛ ولی خاطرتان باشد که مصرف خودسرانه این مکمل اشتباه است و می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری برای شما شود. از آنجایی که این دارو باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود ترجیحا آن را در طول روز که برای انجام فعالیت‌های روزانه‌تان به انرژی زیاد نیازمند هستید، تزریق کنید. ما همواره منتظر نظرات شما در زمینه مصرف آمپول‌های بیوتین و بپانتین هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *