وبلاگ

روش‌های تشخیص برنج مرغوب ایرانی

برنج، غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان است و بخش عمده‌ای از رژیم غذایی متعادل انسان‌ها را شامل می‌شود و به‌طور میانگین در رژیم غذایی آسیایی‌ها، بیشترین رشد و مصرف را نسبت به جهان دارد و حدود ۱۰ درصد از زمین‌های کشاورزی را به خود اختصاص داده است. در این محتوا  ما را همراهی کنید تا روش‌های تشخیص برنج با کیفیت را به طور کامل برای شما بیان کنیم.

۱۲ روش برای تشخیص برنج خوب

برنج، پس از ذرت در تولید محصولات زراعی در سرتاسر جهان، در رتبه دوم قرار دارد و تشخیص کیفیت آن کار آسانی نیست. شما باید در نظر داشته باشید کدام برنج، حاوی سفیدکننده و کدام یک برای مصرف بی‌خطر است. علاوه بر این‌ها برای تشخیص برنج خوب باید نکات دیگری را به یاد داشته باشید که ما در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

۱. برنج سالم باید رنگ روشنی داشته باشد

اولین نکته‌ای که در انتخاب برنج مرغوب نباید نادیده گرفته شود، توجه به رنگ آن است. باید دقت داشته باشید که برنج با سفیدکننده مخلوط نشده باشد و رنگ آن ترجیحا برنجی (رنگ روشن و کمی مایل به زرد) باشد. پس مهم‌ترین نکته در انتخاب برنج مرغوب، رنگ آن است.

۲. به قوی بودن بافت برنج دقت کنید

تشخیص برنج مرغوب ایرانی

راه بعدی انتخاب برنج دقت به بافت آن است به گونه‌ای که وقتی برنج را با دست فشار دادید، به راحتی نشکند و در برابر فشار قدرتمند باشد. از طرفی برنجی که با فشار دادن به راحتی از بین برود نشان می‌دهد که برای مصرف مناسب نیست. بنابراین برنجی را برگزینید که با تکنیک فشار دادن قوی بماند.

۳. توجه داشته باشید پس از پخت، برنج چسبناک نباشد

یکی دیگر از روش‌های تشخیص برنج با کیفیت، توجه به این نکته است که برنج هنگام فشرده شدن نچسبد. چسبیدن برنج در دست هنگام فشار دادن نشان می‌دهد که برنج دارای محتوای روان‌کننده است که در این صورت برای سلامتی مضر است و باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود.

۴. برنج را با روش نگهداری در آب تست کنید

برای اصل بودن و تشخیص برنج ایرانی، آن را به مدت ۶ روز در آب نگه‌دارید، اگر برنج کپک زد به این معنی است که کاملا سالم و اصلی است. اما اگر بدون هیچ تغییری همان‌طور ماند، اطمینان داشته باشید که برنج اصل و مرغوب نیست.

۵. برنج را جلوی نور قرار دهید

یک راه آسان و سریع در تشخیص برنج با کیفیت و اصل، این است که مقداری برنج را در ظرفی شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید و در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید. اگر برنج کپک زد یعنی در انتخاب آن اشتباه نکرده‌اید، در غیر این‌صورت برنج شما بی‌کیفیت و غیر اصل است.

۶. شناور بودن برنج را بررسی کنید

در روش دیگر مقداری برنج را در ظرفی آب بریزید و دقت کنید که اگر برنج‌ها در ظرف ته‌نشین شدند این معنا را می‌دهد که در تشخیص برنج خوب و ایرانی اصل دچار اشتباه نشده‌اید اما اگر برنج‌ها بر روی سطح آب شناور ماندند به این معنا است که برنج تقلبی است و باید از مصرف آن خودداری کنید.

۷. به گچی نبودن برنج دقت کنید

تشخیص برنج مرغوب

برای تشخیص قدیمی یا تازه بودن برنج، مقداری از آن را در دست بریزید و به ظاهر آن دقت کنید اگر پودری مثل آرد یا گچ بر روی آن‌ها مشاهده کردید و پودر در کف دست شما نیز باقی ماند اطمینان داشته باشید که آن برنج قدیمی و کهنه می‌باشد.

۸. دقت کنید که برنج حشره نداشته باشد

برای انتخاب برنج سالم باید دقت کنید که هیچ کک یا کنه‌ای نداشته باشد زیرا وجود آن‌ها نشان‌دهنده کهنه بودن برنج است و همچنین برای سلامتی بسیار مضر می‌باشد. مواقعی وجود دارد که برنج جدید و تازه، به دلیل ترکیب شدن با برنج قدیمی دچار آلودگی شده است و دیگر قابل استفاده نیست.

۹. برنج عطر و بوی متعادل داشته باشد

نکته بعدی در انتخاب و تشخیص برنج خوب، این است که برنج عطر و بوی خوبی داشته باشد. اگر عطر کپک زده‌ای ایجاد می‌کند نشان‌دهنده قدیمی بودن برنج است و اگر بوی بسیار معطری داشت، باید بدانید که برنج حاوی عطر مصنوعی است و در هنگام پختن به‌راحتی پوسیده می‌شود.

۱۰. به ارزان یا گران قیمت بودن برنج در بازار توجه کنید

برای انتخاب برنج مناسب به قیمت دقت کنید. برنج با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود توجه داشته باشید هرچه کیفیت برنج بهتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. در بازار، مرجع قیمت برنج باتوجه به کیفیت برنج تعیین می‌شود. اگر به دنبال برنج ارزان قیمت هستید باید انتظار کیفیت پایین را داشته باشید.

۱۱. برای تشخیص برنج خوب، با تکنیک گاز زدن مقاومت آن را تست کنید

برای تشخیص برنج ایرانی مناسب آن را گاز بزنید. برنجی که کیفیت خوبی داشته باشد، هنگام گاز گرفتن به‌راحتی شکننده نیست که این نوع برنج برای دیابت مناسب است و همچنین در هنگام مصرف طعم خوبی دارد و به‌راحتی پف می‌کند.

۱۲. به هم‌اندازه بودن برنج‌ها توجه کنید

تشخیص برنج مرغوب

در انتخاب برنج مرغوب به یکدست بودن آن توجه داشته باشید. مقداری از آن را در سینی بریزید و باهم مقایسه کنید. اگر تمام برنج‌ها از نظر سایز باهم هماهنگ بودند، به این معنی است که در انتخاب برنج سالم دچار اشتباه نشده‌اید.

انواع برنج

برنج‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها ممکن است چند زیرمجموعه داشته باشند، همچنین روش پخت هرکدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است با وجود این همه تنوع تشخیص برنج ایرانی کمی مشکل است. در ادامه به‌صورت کلی به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم تا با انواع برنج آشنایی اندکی داشته باشید.

  • برنج چسبناک: اولین نوع برنج که به‌دلیل چسبندگی آن بیشتر برای درست کردن فرنی استفاده می‌شود، برنج چسبناک نام دارد.
  • برنج سوشی: یکی دیگر از انواع برنج‌ها که بیضی شکل می‌باشد و زمانی که خام است رنگ نسبتا ماتی دارد و پس از پخت کمی چسبناک می‌شود را برنج سوشی می‌نامند.
  • برنج آربوریو: این نوع از برنج‌ها به عنوان برنج دانه کوتاه و بیضی‌شکل شناخته شده است و پس از پخت به ‌شکل خامه‌ای و خیلی چسبنده درمی‌آید و برای بسیاری از دسرها گزینه مناسبی است.
  • برنج والنسیا یا برنج بومبا: این برنج‌ها دانه‌های گرد و کوچکی دارند و آب زیادی جذب می‌کنند و پس از پخت دانه‌های آن به هم نمی‌چسبند.
  • برنج سفید معمولی: این نوع برنج دانه بلند است و بافت کرکی دارد، اما می‌تواند دانه کوتاه یا متوسط هم باشد و میتوان گف برنجی عمومی است.
  • برنج کالیجیرا: این دسته از برنج‌ها دانه‌های نازک و بلندی دارند و شبیه به برنج معمولی هستند و زیرمجموعه برنج‌های هندی هستند و می‌توانند بسیار سفت باشند و در انواع پلوها استفاده شوند.
  • برنج قهوه‌ای: این نوع برنج‌ها هیچ پوستی ندارند اما به دلیل داشتن یک لایه سبوس، به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شوند.
  • برنج وحشی: برنج‌های عادی از نژاد گندمیان هستند و برنج‌های وحشی به نژاد علفیان شناخته می‌شوند که پروتئین بسیار بالایی دارند و عطر بی‌نظیری به غذاها می‌دهند.

دیگر گرفتار برنج های تقلبی نشوید

تشخیص برنج اصل از تقلبی

ارزیابی برنج بر اساس ویژگی‌های کیفی، یک گام بسیار مهم برای حفظ کیفیت بالا و به حداکثر رساندن بازده اقتصادی می‌باشد. کیفیت برنج به دلیل تنوع، استانداردهای متفاوتی دارد بنابراین در انتخاب برنج مرغوب باید گزینشگر باشید. در این محتوا تلاش ما بر این بود تا شما را با روش‌های تشخیص برنج با کیفیت و سالم آشنا کنیم. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *