وبلاگ

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

کمکدون : اجاق گازهای شیشه ای ظاهر زیبایی دارند و بیشتر برای آشپزخانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی که شما می خواهید اجاق گاز شیشه ای بخرید اگر از فروشنده در مورد نحوه ی تمیز کردن آن بپرسید به شما می گوید تمیز کردن آن کاری ندارد اما این طور نیست.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای کمی سخت است.

اگر محلول پاک کننده روی گاز استفاده کنید شاید گاز شما تمیز شود اما محلول های تمیز کننده مخصوص گاز بهتر است و سریع اثر چربی ها را از بین می برد.

اگر هر بار بعد از استفاده از اجاق گاز آن را پاک کنید به این دلیل که اثر لکه ها تازه هستند به سادگی اجاق گاز شما تمیز می شود اما اگر این لکه ها بماند و پاک نشود سفت می شود و تمیز کردن آن سخت خواهد شد.

ما در ادامه ی مطلب چند روش برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای به شما ارائه می دهیم تا با مواد طبیعی بتوانید اجاق گاز خود را پاک کنید پس با ما همراه باشید.

در ابتدا بهتر است به نکات زیر توجه کنید :

۱)زمانی که اجاق گاز سرد است آن را تمیز کنید هیچ گاه هنگامی که اجاق گاز داغ یا گرم است آن را تمیز نکنید.

۲) از مواد کمی استفاده کنید تا اجاق گاز خود را تمیز کنید اگر از مواد شوینده ی قوی استفاده کنید این مواد داخل گاز رفته و در حین غذا پختن به جریان پخت وارد می شود و برای بدن ضرر دارد.

۳) از کارخانه ی سازنده ی گاز کمک بگیرید، برخی از گازها نیاز به یک سری محصولات خاص برای تمیز کردن نیاز دارند یا با یک شیوه ی خاص باید آن ها را تمیز کنید پس بهتر است از کارخانه ی سازنده کمک بگیرید.

۴) از موادی استفاده کنید که روی گاز خش نیفتد و برای پاک کردن گاز از پارچه های نرم و اسفنج استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

چند روش برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

با استفاده از سرکه و پارچه میکرو فیبر :

ابتدا ببینید که گاز خنک است و سپس مقداری سرکه روی آن اسپری کنید و با پارچه میکرو فیبر آن را پاک کنید و بعد با یک دستمال خشک گاز را خشک کنید.

روش دوم که برای گازها با کثیفی زیاد مناسب است ؟

استفاده از سرکه سیب، جوش شیرین :

بعد از خنک شدن گاز مقداری سرکه به گاز اسپری کنید و بعد کمی جوش شیرین روی قسمت هایی که اسپری زده اید بریزید، یک حوله ی تمیز را آب داغ بشورید بعد آب اضافی آن را گرفته و روی قسمت های اسپری دار به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و با پارچه ی تمیز آن را پاک کنید و دوباره به آن سرکه اسپری کنید و بعد با پارچه تمیز کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گاز شما برق بیفتد.

استفاده از جوش شیرین و آبلیمو :

اگر شیشه ی اجاق گاز شما رنگ تیره ای گرفته است، جوش شیرین و آبلیمو را باهم ترکیب کنید و به سطح گاز بزنید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید بماند بعد آن را با پارچه ی تمیز آن را پاک کنید.

استفاده از سیب زمینی و نوشابه :

در ابتدا تکه های سیب زمینی را روی لکه ها بمالید و کمی سرکه روی آن اسپری کنید، بعد از ۵ دقیقه گاز را با دستمال تمیز پاک کنید و سپس نوشابه را روی اجاق گاز شیشه ای بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید.

استفاده از روغن زیتون یا روغن گیاهی :

شما می توانید با یک دستمال روغن زیتون را بر روی گاز بمالید و سپس به آن  اسپری تمیز کننده بزنید و پاک کنید.

این روش برای هود آشپزخانه نیز مفید است.

استفاده از مایع ظرفشویی و جوش شیرین :

مایع ظرفشویی و جوش شیرین را به نسبت مساوی با یک دیگر مخلوط کنید تا یک مایع کفی به دست آید و به سطح اجاق گاز شیشه ای از این محلول بریزید و آن را پاک کنید.

تمیز کردن چدن های گاز :

استفاده از آب داغ و تاید :

در ابتدا همه ی سر شعله ها و چدن ها را داخل آب داغ و تاید بگذارید و بعد از چند دقیقه با اسکاج آن را تمیز کنید و بشورید.

استفاده از سرکه :

می توانید سرکه را نیز روی شعله ها و چدن ها اسپری کنید و بعد از ۱۵ دقیقه با یک پارچه آن را تمیز کنید.

استفاده از جوش شیرین :

در ابتدا می توانید همه ی چدن ها را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشورید تا چربی ها برود. یک محلول از آب و جوش شیرین درست کنید و همه ی چدن ها را داخل این محلول قرار دهید تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید بماند و بعد آن را با اسکاج تمیز کنید و بشورید.

استفاده از آمونیاک :

همه ی سر شعله ها و چدن ها را داخل یک کیسه بگذارید و یک چهارم فنجان آمونیاک به ازای هر سر شعله داخل کیسه بریزید و اجازه دهید یک ساعت بماند و پس از آن چدن ها را از کیسه بیرون آورده و بشورید.

به دلیل این که آمونیاک مضر است بهتر است از این روش زیاد استفاده نکنید، اگر چدن ها چربی زیادی داشت و با روش های دیگر تمیز نشد از این روش استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

چند نکته در رابطه با اجاق گاز شیشه ای :

هیچ وقت اجازه ندهید اثر چربی ها و لکه ها روی گاز بماند هر وقت دیدید که گاز شما کثیف است سریع آن را تمیز کنید.

سعی کنید از مواد خانگی برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای استفاده کنید.

اگر می خواهید اجاق گاز شما برق بیفتد از الکل استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی نمی توانید از الکل استفاده کنید از پاک کننده های چند منظوره کمک بگیرید.

برای از بین بردن چربی های گاز بهتر است در طول هفته یک بار گاز را با آب و صابون تمیز کنید.

برای از بین بردن غذاهایی که سوخته یا به گاز چسبیده اند بهتر است از کفگیر سیلیکونی استفاده کنید.

در پایان…

برای تمیز کردن گاز شیشه ای هیچ گاه از سیم ظرفشویی و اسفنج زبر استفاده نکنید تا گاز شما خش نیفتد.

استفاده از وایتکس و مواد شوینده ی قوی نیز به گاز آسیب می رساند پس بهتر است از مواد طبیعی یا تمیز کننده ی مخصوص اجاق گاز شیشه ای استفاده کنید.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *