رپورتاژ اگهی

آیا تکرر ادرار و ناتوانی جنسی با هم در ارتباط هستند؟

به‌طور کلی میان تکرار ادرار و ناتوانی جنسی رابطه‌ای وجود دارد و هر دو این مسائل بر کیفیت زندگی اثرگذار خواهند بود. براسا تحقیقات انجام شده و وجود شواهد بسیاری، مواردی یافت شده‌اند که نشان‌دهنده رابطه بین این دو مورد هستند. چنین افرادی گاها در روابط زناشویی خود نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد، زیرا این موضوع عملکرد جنسی آقایان را تحت ‌‌تاثیر قرار می‌دهد. چه رابطه‌ای بین ناتوانی جنسی و تکرار ادرار وجود دارد؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ راه‌های درمان اختلال نعوظ و تکرر ادراری چیست؟

تکرر ادرار و ناتوانی جنسی چیست؟

تکرر ادرار به زمانی اشاره دارد که فرد نیاز مکرری به ادرار کردن داشته باشد. به‌طور عمومی، یک الی سه بار در طول روز ادرار کردن طبیعی است؛ اما اگر فرد بیش از این مقدار مکرارا و به‌طور مداوم نیاز به ادرار کردن داشته باشد، می‌توان آن را تکرر ادرار دانست. در چنین وضعیتی بیمار از این عارضه رنج می‌برد و می‌بایست جهت درمان به پزشک مراجعه کند. همچنین ناتوانی جنسی (ED) به مشکلات و موانعی اشاره دارد که ممکن است در رابطه جنسی یا فعالیت جنسی، با مانعی برای ارضا شدن و دستیابی به رضایت جنسی مواجه شود. این مشکلات می‌توانند به‌صورت فیزیکی، روانی یا ترکیبی بوده که بر هر دو جنس ‌تاثیر می‌گذارند.

علل تکرر ادرای

دلایل مختلفی سبب تکرر ادرار خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. التهاب مجرای ادراری: التهاب مجرای ادراری می‌تواند علت تکرر ادرار باشد. علائم شایع آن شامل درد و سوزش همراه با ادرار کردن می‌شوند.
  2. عفونت مثانه: عفونت مثانه نیز می‌تواند علت تکرر ادرار باشد و سبب تحریک مثانه شده و نیاز مکرر به ادرار کردن را ایجاد نماید.
  3. فعالیت‌های سبک: مصرف بیش از حد مایعات، مصرف مواد ادرارآور، مصرف قهوه، چای یا الکل، انجام ورزش سنگین و استرس ممکن است باعث افزایش نیاز به ادرار کردن شوند.
  4. مشکلات استرس ذهنی و عاطفی: استرس، اضطراب، تنش و مشکلات روانی می‌توانند باعث تکرر ادرار شوند.
  5. دیابت: در مواردی که دیابت نامحسوس است، تکرر ادرار می‌تواند یکی از علائم مرتبط با آن باشد. دیابت باعث افزایش تولید ادرار و نیاز به ادرار کردن مکرر می‌شود.

رابطه بین اختلال جنسی و تکرر ادرار

تکرر ادرار و اختلالات جنسی می‌توانند به‌طور مستقل از یکدیگر رخ دهند یا ‌به‌صورت همبستگی و ‌تاثیر متقابل در خصوصیات جسمانی و روانی تعامل داشته باشند. در برخی از موارد، علت تکرر ادرار و اختلالات جنسی می‌تواند مشترک باشد. این رابطه به شرح زیر است.

  • التهابات ادراری: التهابات مجرای ادراری می‌تواند علتی برای تکرر ادرار و همچنین ‌تاثیر منفی بر عملکرد جنسی باشد. آلت تناسلی در هر دو جنس در نزدیکی مجرای ادراری قرار دارد و عفونت ادراری می‌تواند به فعالیت جنسی و مشکلات جنسی خلل وارد کند.
  • مشکلات هورمونی: تغییرات هورمونی ممکن است در تنظیم فعالیت ادراری و جنسی نقش داشته باشند. برخی از اختلالات هورمونی مانند دیابت، هیپوتیروئیدیسم (کاهش فعالیت تیروئید) و هیپرپلازی پروستات ممکن است به همراه تکرر ادرار و اختلالات جنسی همراه باشند.
  • اضطراب و استرس: اضطراب و استرس ممکن است بر تنظیم ادرار و قدرت جنسی ‌تاثیر بگذارند. فردی که با استرس روبه‌رو می‌شود، نیاز به ادرار کردن بیشتری دارد و در عین حال ممکن است مشکلات جنسی مانند کاهش شهوت جنسی، ناتوانی جنسی یا اختلالات ارگاسمی را تجربه کند.
  • عوارض داروها: مصرف برخی از داروها مانند دیورتیک‌ها برای درمان تکرر ادرار، می‌تواند بر عملکرد جنسی ‌تاثیر بگذارد. ممکن است در برخی از افراد، این داروها باعث کاهش شهوت جنسی و مشکلات جنسی شوند.

در مجموع تکرر ادرار و اختلالات جنسی ممکن است ‌تاثیری متقابل بر یکدیگر داشته باشند؛ اما همواره نباید بر این باور بود که همواره رابطه علت و معلولی بین آن‌ها وجود دارد. هر مورد می‌بایست مورد بررسی و ارزیابی جداگانه قرار گیرد و بهتر است به‌دلیل تکرر ادرار یا اختلالات جنسی، با پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص دقیق‌تری برای شما انجام گیرد.

عوارض ناشی از ناتوانی جنسی و تکرر ادرار

عوارض ناشی از ناتوانی جنسی و تکرر ادرار

همان‌طور که بیان گردید مبتلا بودن به تکرر ادرار و اختلال نعوظ علاوه‌بر تمام عوارضی که دارند بر نوع سبک زندگی فرد نیز اثرات زیادی برجای خواهند گذاشت. از سری عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اضطراب و افسردگی
  • ایجاد ناتوانی بارداری
  • عدم احساس رضایت از زندگی زناشویی
  • از بین رفتن احساس صمیمت با شریک جنسی

موارد ذکر متعلق به اختلال جنسی هستند؛ اما در تکرر ادرار نیز عوارض زیر نمایان خواهند شد.

  • اختلالات در رابطه جنسی و خواب
  • ایجاد التهاب و تحریک پوست در صورت نشت ادرار
  • نیاز به تخلیه ادرار در ساعت متنوع شبانه‌روز
  • ایجاد مانع برای معاشرت با دیگر افراد به علت ترس و نگرانی زیاد
  • افزایش میزان استرس فرد به هنگام بیرون رفتن از خانه به علت عدم وجود سرویس بهداشتی

علت تکرر ادرار و اختلال نعوظ

ایجاد تحریک جنسی در آقایان یک فرآیند پیچیده به حساب می‌آید که می‌بایست مغز، عضلات، اعصاب، هورمون‌ها و… در آن مشارکت داشته باشند. به همین علت وجود هرگونه مشکل روحی و جسمی نعوظ را با مشکل مواجه خواهد ساخت. در کنار تمام این موارد در رابطه با نعوظ و مجاری ادراری رابطه تنگاتنگی وجود دارد و ایجاد هرگونه مشکل باعث تکرر ادرار و اختلال نعوظ خواهد شد.

گاهی اوقات درمان یک بیماری باعث ایجاد این مشکلات می‌شود. به‌طور مثال درمان سرطان پروستات یا مثانه گاها منجر به ایجاد اختلال در نعوظ می‌گردد و گاهی اوقات مصرف یک‌سری از داروها سبب افزایش تکرر ادرار برای فرد خواهد شد. به‌طور کلی یک‌سری عوامل روحی و جسمی باعث ایجاد اختلال در نعوظ و در پی آن ایجاد تکرر ادرار خواهند شد.

برگرفته از: hamrahcompanion.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *