وبلاگ

خواص فوق العاده هویج و آب هویج

هویج گیاهی است خوراکی به رنگ نارنجی که بافتی خشک و ترد دارد، منبع غنی از فیبر خوراکی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بشمار می رود. هویج دارای ویتامین های آ و ب و ث، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است، همچنین خواصی دارد که با کم خونی جزئی مقابله می کند بخاطر اینکه به تولید بیشتر گلبولهای قرمز خون کمک می کند. هویج در بسیاری از رنگ های نارنجی، زرد، سفید وجود دارد. ولی هویج شناخته شده رنگ نارنجی دارد، رنگش را از بتاکاروتن (آنتی اکسیدانی که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود) می گیرد.

ارزش غذایی هویج:

آب موجود در هویج ممکن است از۸۶ تا ۹۵ درصد متغییر باشد، که حدود ۱۰درصد کربوهیدرات و دارای چربی و پروتئین بسیار کمی است، هویج منبع مناسب از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است، بخصوص:

ویتامینA(بتاکاروتن)

بیوتین

ویتامینK(فیلوونون)

پتاسیم و ویتامین B6

ویتامینA موجود در هویج باعث بهبود بینایی می شود و برای رشد به عملکرد ایمنی بدن بسیار مناسب است.

 آب هویج

مزایای هویج برای سلامتی

۱_بهبود بینایی:منبع خوبی از ویتامین A است که در بهبود بینایی مفید می باشد، مصرف منظم هویج باعث افزایش بینایی رنگی و دید در نورکم(دید اسکوتوپی) می شود.

۲_جلوگیری از سرطان:مصرف روزانه هویج از آسیب به رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و احتمال سرطان پروستات و لوسمی را کاهش می دهد.

۳_هویج برای سلامت دهان و دندان:بتاکاروتن موجود در هویج باعث می شود که مینای دندان سالم بماند، این گیاه ترد کمک می کند تا دندان هایتان تمیز بمانند و پاک شوند و باعث کاهش ترشح بزاق می شود و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.

۴_هویج برای تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامینA و آنتی اکسیدان ها برای افزایش ایمنی بدن حیاتی هستند. هویج هر دو این ترکیبات را دارد، ویتامینA دارای خواص ضد ویروسی است و باعث افزایش کارکرد سلول های سفید می شود و به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.

۵_هویج برای کنترل دیابت:هویج ها بدون نشاسته هستند و کربوهیدرات های کمی دارند و به دلیل پایین بودن کلسیمی، روند هضم و جذب را افزایش می دهند و باعث ناگهانی قندخون می شود و مکانیسم بیشتر به مبارزه با دیابت کمک می کند.

دیگر مزایای استفاده از هویج: جلوگیری از اختلالات پوستی، جلوگیری از ناراحتی های کلیوی، جلوگیری از یبوست، تقویت قوای جنسی، تحریک کبد و روده، احیاء و تصفیه خون، هضم بهتر غذا، کاهش درد و خونریزی دوران قاعدگی.

 

خواص آب هویج

آب هویج برای بدن ما بسیار مفید است زیرا بسیاری از ناخوشی ها را برطرف می کند، حال بپردازیم به فواید مصرف روزانه آب هویج:

۱_سیستم ایمنی را تقویت کرده و بیماریهای قلبی را کنترل می کند:

مصرف منظم یک لیوان آب هویج به صورت روزانه ایمنی بدن را بالا می برد و قلب را سالم نگه می دارد. هویج یک منبع غنی از ویتامین آ و بتاکاروتن است که آن را در دفع میکروبها موثر می سازد و همچنین می تواند از شروع بیماری ها و سکته قلبی جلوگیری می کند.

۲_کلسترول را کاهش می دهد:

پتاسیم موجود در آب هویج می تواند سطح کلسترول را کاهش داده و به این ترتیب خطر ناراحتی های قلبی را کاهش می دهد.

۳_به انعقاد خون کمک می کند:

آب هویج ویتامین K دارد که به انعقاد خون کمک می کند، به این ترتیب مانع از دست دادن خون شده و فرآیند درمان را هم تسریع می کند.

۴_زخم های خارجی را ترمیم می کند:

مصرف آب هویج فرآیند ترمیم زخم های خارجی را تسریع می کند، اگر دچار بریدگی یا خراش شدید نوشیدن آب هویج را فراموش نکنید، ویتامینCکه به فراوانی در آب هویج پیدا می شود به ترمیم درمان زخم های بدن کمک می کند.

۵_سلامت استخوان ها را تقویت می کند:

ویتامینKموجود در آب هویج برای ساختن پروتئین در بدن مفید است و به پیوند کلسیم کمک می کند که منجر به ترمیم سریع تر استخوانهای شکسته می شود، پتاسیم موجود در آب هویج به تقویت سلامت استخوانها کمک می کند.

۶_کبد را پاکسازی می کند:

آب هویج می تواند کبد را سم زدایی کند، مصرف روزانه به دفع سم از کبد کمک می کند، جریان خون نمی تواند سموم را از مایع صفرا از طریق کلیه ها از بدن خارج کند باید از طریق پوست حارج شوند، آب هویج به این فرآیند کمک می کند و مایع صفرای مضر از بدن خارج می شود، وقتی کبد به خوبی عمل کند از تجمع چربی جلوگیری کرده و به گوارش موادغذایی کمک می کند و کانع اضافه وزن و چاقی می شود.

۷_عفونت ها را درمان می کند:

بدن ما در معرض میلیونها میکروب و عفونت قرار دارد و آب هویج به خاطر خواص ضد ویروسی و ضدعفونی کنندگی به صورت داخلی و خارجی می تواند از عفونت جلوگیری کند و آن را درمان کند. مصرف روزانه آب هویج عفونت های داخلی موجود در دهان، گلو، معده، روده، مجرای ادراری و روده بزرگ را درمان می کند. آب هویج همچنین برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک، قانقاریا مفید است.

 

۸_ادرار را افزایش می دهد:

آب هویج یک ادرارآور قوی است که در نهایت به برطرف شدن تقریبا۴% از چربی کل بدن کمک می کند، همچنین اسید اوریک و صفرای اضافه را دفع، سنگ کلیه را از بین برده و میکروبهای عفونت ساز را خارج و کلیه ها را پاک می کند.

۹_چربی آب هویج برای ما مفید است:

یک لیوان آب هویج فقط۷/۰گرم چربی دارد، این چربی سالم برای سلامت کلیه ها، کبد، قلب و روده کمک می کند. چربی منبع انرژی به شمار می آید، منشاء رشد سلولی نیز هست و در حفظ تولید هورمون ها نقش دارد، چربی به سلامت پوست کمک می کند.

۱۰_بر استرس و اضطراب غلبه می کند:

پتاسیم موجود در آب هویج برای افرادی که از ناراحتی های ذهنی و روانی مانند اضطراب و افسردگی رنج می برند بسیار مهم است، پتاسیم یک عامل استرس زدای قوی به حساب می آید در نتیجه مصرف آب هویج عملکرد بهینه ی  ذهنی انسان ها را تضمین می کند.

 آب هویج

۱۱_خواص آب هویج در دوران بارداری:

مصرف آب هویج در دوران بارداری خیلی مفید است زیرا سلامت مادر و فرزند را بهبود می دهد، به تولیدشیر کمک می کند، کیفیت شیر مادر را افزایش می دهد، و از آنجایی که آب هویج دارای ویتامین آ است به رشد سلول ها کمک می کند و ب برای رشد نوزاد بسیار مفید است، از ایجاد عفونت در جنین جلوگیری می کند، کلسیم فراهم می کند، و سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند.

۱۲_خواص آب هویج برای کاهش وزن:

آب هویج به شدت سیر کننده است و چون دارای کالری کمی است برای فردی که بخواهد وزن کم کند یک نوشیدنی طبیعی و سالم است، آب هویج حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است و احتیاجی نیست به آن شکر اضافه شود، تنها هدف در کاهش وزن از دست دادن چربی اضافه بدن است که با مصرف روزانه آب هویج به راحتی قابل دستیابی است، فسفر موجود در آب هویج عضلات را ساخته و بازسازی و حفظ می کند، رشد عضلات  را بهبود می بخشد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، ظرفیت حمل اکسیژن بدن را افزایش می دهد و کمک می کند برای کاهش وزن بیشتر، آهن فراوان موجود در آب هویج آن را قادر می سازد انرژی فوری بدن را برای یک ورزش عالی فراهم کند.

۱۳_خواص آب هویج برای زیبایی:

آب هویج علاوه بر اینکه فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما مقدار زیادی از مشکلات پوستی را نیز حل می کند، فواید آن برای زیبایی: خشکی پوست و جای زخم را بهبود می بخشد، از آکنه جلوگیری می کند، منبع ویتامین های لازم پوست است، آسیب های ناشی از آفتاب را کنترل می کند، با پیری مبارزه می کند، به رشد موها کمک می کند، ناخن ها را تقویت می کند، برای سفید کردن پوست استفاده می شود.

_فایده های آهن موجود در آب هویج:

حامل اکسیژن به سلول ها است، دمای بدن را کنترل می کند، به شکل گیری آنزیم ها کمک می کند، به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کند.

_فایده های ویتامین C موجود در آب هویج:

بر آنفولانزا غلبه می کند، قدرت بینایی را تقویت می کند.

_فایده های ویتامینAموجود در آب هویج:

به سلامت. یه ها کمک می کند، در رشد جنین موثر است.

_فایده های ویتامینE موجود در آب هویج:

خون را رقیق می کند، نیروی بدنی و جسمی را تقویت می کند، منبع پروتئین است.

سایر فایده های آب هویج:

از سرطان جلوگیری می کند، قاعدگی را منظم می کند، گاز معده را تخلیه می کند، بهداشت دهان را بهبود می دهد، منبع کالری است، منبع پتاسیم است، فشارخون را کنترل می کند، تعادل آب بدن را خفظ می کند، به گوارش کمک می کند، بدن را پاکسازی می کند، قدرت باروری را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن