وبلاگ

فواید و خواص چای سبز ( برای لاغری ، مو )

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین است. این ماده دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

از مهم‌ترین فواید چای سبز می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش چربی بدن
  • پیشگیری از انواع سرطان‌ها
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی

 

چای سبز چیست؟

چای سبز و چای سیاه هر دو از گیاهی به نام Camellia sinensis به دست می‌آیند. برگ‌ها و جوانه‌های این گیاه اگر فرآیند فرآوری و اکسیدان شدن را پشت سر بگذارند تبدیل به چای سیاه می‌شوند. در صورتی که چای سبز به جوانه‌ها و گلبرگ‌های خشک شده یا بخار دیده گیاه گفته می‌شود که با کمترین فرآوری انجام شده به دست مصرف کننده می‌رسد. دلیل سبز بودن این چای، وجود ماده به نام کلوروفیل در آن است.

 

خواص چای سبز

در ادامه به ۸ مورد از خواص چای سبز اشاره می کنیم:

خواص چای سبز

۱. حاوی ترکیبات فعال زیستی سالم است

چای سبز فراتر از یک نوشیدنی معمولی می باشد، این گیاه حاوی طیف وسیعی از ترکیبات سالم است که آن را به نوشیدنی بسیار عالی تبدیل  می‌کند.

چای سبز  سرشار از پلی فنول است،  این ترکیبات طبیعی  ضامن سلامتی انسان می باشند و دارای خواصی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان می باشند.

چای سبز حاوی یک کاتچین به نام EGCG است. کاتچین‌ها آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که باعث بهبودی سریع سلول‌های آسیب دیده بدن انسان می شوند. EGCG یکی از قدرتمندترین ترکیبات موجود در چای سبز است. توانایی این ماده برای کمک به درمان بیماری های مختلف آزمایش شده است و به نظر می رسد یکی از اصلی‌ترین ترکیباتی است که به چای سبز خواص دارویی می‌بخشد.

این مواد می توانند با تشکیل رادیکال های آزاد در بدن، سلول‌ها و مولکول‌ها را از آسیب‌های احتمالی محافظت کنند. این رادیکال‌های آزاد در جلوگیری از پیری زودرس و بسیاری از انواع بیماری‌ها نقش دارند.

چای سبز همچنین دارای مقادیر قابل توجهی مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

 

۲. عملکرد مغز انسان را بهبود می بخشد

چای سبز علاوه بر افزایش سطح هوشیاری، باعث بهبود عملکرد فرآیند‌های مغزی نیز می شود. دلیل آن نیز وجود ماده کافئین در آن است که یک محرک طبیعی و قوی می باشد. سطح کافئین چای سبز به اندازه قهوه نیست و عوارض ناخوشایند قهوه را نیز شامل نمی‌شود.
کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین، بر مغز تأثیر می گذارد. به این ترتیب باعث افزایش تولید هورمون‌هایی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود، که به هورمون‌های شادی مشهور هستند.

تحقیقات مداوم ثابت کرده است که کافئین جنبه های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، از جمله خلق و خو، هوشیاری ، زمان واکنش، پیشگیری از آلزایمر و…

با این حال، کافئین تنها ترکیب بهبود دهنده مغز در چای سبز نیست. چای سبز سرشار از آمینو اسید L-theanine است که در درمان اضطراب و فشار خون بالا، پیشگیری از آلزایمر و افزایش تأثیر داروهای سرطان از آن استفاده می‌شود.

مطالعات نشان می دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثرات هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل L-theanine و مقدار کم کافئین در چای سبز ممکن است احساس بسیار مطبوع و متفاوتی نسبت به قهوه ایجاد کند.
بسیاری از افراد گزارش می کنند که در مقایسه با قهوه‌، انرژی پایدارتر و بهره‌وری بسیار بیشتری هنگام نوشیدن چای سبز دارند.

خواص چای سبز

۳. خواص چای سبز: کاهش چربی بدن و لاغری

 

اگر به هر لیست مکمل های چربی سوزی نگاه کنید، به احتمال زیاد چای سبز در آن موجود خواهد بود. زیرا چای سبز با افزایش میزان متابولیسم بدن باعث چربی سوزی می شود. نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز در روز باعث کاهش اضافه وزن تا چندین کیلو در طول یک ماه یا بیشتر می شود.

یک آزمایش در سال ۲۰۱۸ با حضور ۲۰۰ مرد سالم در کالج امپریال لندن انجام شد که ثابت کرد مصرف چای سبز میزان چربی سوزی را ۴ تا ۱۷ درصد افزایش می دهد.(اثرات چربی سوزی نسبت به هر فرد و میزان چربی موحود در بدن او متفاوت است)

۴. کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان که یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان است در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. مطالعات جدید نشان می دهد که فرآیند اکسیداتیو می‌تواند به ایجاد التهاب‌های مزمن از جمله سرطان منتهی شود. چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز می‌توانند از آسیب‌های این فرآیند و در نتیجه ایجاد سرطان پیشگیری کنند.

تحقیقات بسیاری، ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است:

سرطان سینه: یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی که زنان در معرض ابتلا به آن قرار دارند، سرطان سینه می‌باشد. یک بررسی جامع از مطالعات نشان می دهد زنانی که به صورت روزانه چای سبز می نوشند ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر نسبت به دیگر زنان در خطر ابتلا به سرطان سینه می باشند. (منبع: ncbi.nlm.nih.gov)

سرطان پروستات: مردانی که به صورت مداوم چای سبز می نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته هستند.(منبع:academic.oup.com)

سرطان روده بزرگ: تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان می دهد کسانی که چای سبز می نوشند حدود ۴۲٪ کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. (منبع: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)

بعضی افراد با یک باور اشتباه چای سبز را به همراه شیر می نوشند، از افزودن شیر به چای خود پرهیز کنید زیرا که شیر باعث کاهش مقدار آنتی اکسیدان چای سبز می‌شود.

 

۵. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد ، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کند.

بیماری آلزایمر یک بیماری شایع تخریب سلول‌های عصبی و شایع ترین علت زوال عقل در بزرگسالان است. بیماری پارکینسون نیز یکی دیگر از بیماری های شایع تخریب سلول‌های عصبی است که باعث مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز می شود و فرد مبتلا دیگر احساس شادی نخواهد داشت.

ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند از سلول‌های عصبی مغز در برابر این بیماری‌ها محافظت کند و خطر ابتلا به زوال عقل را تا حد زیادی کم کند.

خواص چای سبز

۶. رفع بوی بد دهان و محافظت از دندان

کاتچین های موجود در چای سبز برای سلامت دهان و دندان نیز موثر می باشند. کاتچین‌ها رشد باکتری‌ها در دهان را سرکوب کرده و به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند.

استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است که باعث تشکیل پلاک می شود و  اصلی‌ترین عامل در ایجاد پوسیدگی دندان می باشد. کاتچین موجود در چای سبز می تواند از رشد این باکتری و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها و بودی بد دهان پیشگیری کند.

 

۷. پیشگیری از دیابت نوع ۲

نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ در دهه های اخیر در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱ از هر ده نفر از افراد مسن، یک نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا می شود.
دیابت نوع ۲ به افزایش سطح قند خون گفته می‌شود که ممکن است به دلیل مقاومت بدن در برابر انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین ایجاد شود.

مصرف چای سبز می تواند از حساسیت به انسولین پیشگیری کند و سطح قند خون را کاهش دهد. کسانی که چای سبز می‌نوشند ۴۲درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. ( منبع: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)

۸. جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی ، از مهمترین دلایل مرگ و میر در سرتاسر جهان است. مصرف چای سبز می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL BAD) خون را کاهش دهد و از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

طبق مطالعات مصرف چای سبز تا ۳۱ درصد خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ( منبع: academic.oup.com)

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن