وبلاگ

خواص گوشت شتر مرغ

آیا می دانید که گوشت شتر مرغ  دومین رتبه ی میزان امگا۳ را بعد از ماهی به خود اختصاص داده است ؟

شتر مرغ بزرگ ترین پرنده ی زنده ی جهان است. شتر مرغ جزو پرنده های بدون پرواز است که بومی آفریقا است. شتر مرغ به دلیل پاهای بلندی که دارد ۷۰ کیلومتر در ساعت می دود که در بین پرندگان زمینی بالاترین سرعت را دارد.

گوشت شتر مرغ فواید و خواص بی شماری دارد. برای اینکه بیشتر با خواص گوشت شتر مرغ آشنا شوید و اطلاعات کامل تری به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

 

ارزش غذایی۱۰۰ گرم گوشت شتر مرغ :

پروتئین : ۲۰.۲۲ گرم

آب : ۷۱ گرم

ویتامین ب ۱: ۱۸۲٪  میلی گرم

ویتامین ب : ۲۶۷٪ میلی گرم

ویتامین ای : ۲۴٪ میلی گرم

ویتامین ب ۱۲ : ۴.۶۱ میلی گرم

فولات : ۷ میلی گرم

کلسیم : ۷ میلی گرم

منیزیم : ۲۰ میلی گرم

پتاسیم : ۲۹۱میلی گرم

فسفر : ۱۹۹ میلی گرم

آهن : ۲.۹۱ میلی گرم

روی : ۳.۵۱میلی گرم

خواص گوشت شتر مرغ

بهبود انرژی :

پروتئین از مواد مغذی مهم به شمار می رود که به افراد کمک می کند ورزش های سخت را انجام دهند و حتی عضلاتی که آسیب دیده اند هم ترمیم شوند.

گوشت شتر مرغ دارای آهن زیادی است، افرادی که کمبود آهن دارند دچار کم خونی و خستگی می شوند که با مصرف این گوشت بخش عمده ای از کمبود آهن برطرف می شود.

کم خونی :

گوشت شتر مرغ برای افرادی که کم خون هستند یا زنان باردار بسیار مفید است.

آهن این گوشت به اندازه ی گوشت گاو و حتی بیشتر از مرغ می باشد. گوشت شتر مرغ بیشتر به صورت استیک و کبابی مصرف می شود که در این مواقع گوشت باید در درجه ی حرارت متوسط پخته شود.

جلوگیری از لخته شدن خون :

گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب مضر است. افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند نباید زیاد گوشت قرمز مصرف کنند. گوشت شتر مرغ مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ دارد.

گوشت شتر مرغ به علت داشتن اسید چرب و اسیدهای غیر اشباع امگا ۳ از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند. پس افراد دچار مشکلات قلبی می توانند با خیال راحت از گوشت شتر مرغ استفاده کنند.

ویتامین ها :

از جمله مواد مورد نیاز و مهم برای بدن ویتامین ها هستند که اگر اندازه ی هر یک از این ویتامین ها در بدن کم شود بدن شما دچار مشکلاتی خواهد شد.

بدن به همه ی ویتامین ها نیاز دارد. گوشت شتر مرغ سرشار از ویتامین های مختلف است.

ویتامین هایی همچونB1, A ,E, B2,,C در گوشت شتر مرغ وجود دارد. این ویتامین ها برای عملکرد بهتر بدن و کاهش ابتلا به بیماری ها ضروری است.

کلسترول پایین :

وجود کلسترول زیاد در بدن موجب ایجاد مشکلاتی می شود. بیشتر بیماری های قلبی و عروقی ناشی از کلسترول بالا است. گوشت گاو و گوسفند کلسترول بالایی دارد. بیماران قلبی به جای گوشت قرمز باید گوشت مرغ و بوقلمون استفاده کنند.

گوشت شتر مرغ دارای کلسترول پایین می باشد با این که گوشت شتر مرغ قرمز است. برای بیماران قلبی مصرف این گوشت خطری ندارد.

تراکم ماهیچه ای در گوشت شتر مرغ بالا است و همین امر موجب سلامت بیشتر گوشت شتر مرغ شده است.

سرشار از ویتامین ب ۱۲ :

ویتامین ب۱۲ از ابتلا به بیماری های عصبی همچون آلزایمر جلوگیری کرده و علائم پیری مانند کاهش حافظه و عملکرد ماهیچه پیشگیری می کند.

هم چنین ویتامین ب ۱۲ فواید دیگری هم دارد پیشگیری از بیماری های مختلف مانند سرطان ریه و کولون، پیشگیری از عفونت ها، درمان کم خونی و افزایش عملکرد تیروئید و باروری.

 

خاصیت گوشت شتر مرغ در طب سنتی :

طبع گوشت شتر مرغ گرم و خشک است.

  • گوشت شتر مرغ موجب برطرف شدن بیماری های رحمی می شود.
  • موجب دفع بلغم اضافه در بدن می شود افرادی که طبع گرمی دارند بهتر است کم تر از گوشت شتر مرغ استفاده کنند.
  • موجب درمان دردهای مفصلی همچون کمر درد، سیاتیک می شود‌.
  • استفاده از روغن و پیه شتر مرغ برای کودکان بسیار مفید است که سبب زودتر صحبت کردن در کودکان و مالیدن روغن آن به پاهای کودکان موجب می شود تا سرعت حرکت کودکان بیشتر شود.
  • مصرف گوشت شتر مرغ برای افرادی که بی حسی، فلج و بیماری های اعصاب که بر اثر سردی به وجود می آید مواجه می شوند موثر است.
  • افرادی که مزاج سرد دارند و بیماری های مفصلی و اعصابی ناشی ازسردی دارند بهتر است گوشت شتر مرغ مصرف کنند اما حد تعادل را رعایت کنند.
  • گوشت شتر مرغ غلیظ می باشد و کسانی که معده ی ضعیفی دارند کم تر از آن مصرف کنند.

گوشت شتر مرغ برای چه افرادی مناسب است ؟

مصرف گوشت شتر مرغ بر اساس گفته ی پزشکان برای افراد چاق، سالمند، ورزشکاران، بیماران قلبی و زنان باردار پیشنهاد می شود.

افرادی که می خواهند به کاهش وزن برسند می توانند از گوشت شتر مرغ استفاده کنند.

مقدار سدیم این گوشت به نسبت گوشت گاو و مرغ کم تر است. به همین دلیل مصرف این گوشت برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است.

میزان آهن گوشت شتر مرغ بیشتر از گوشت گاو و گوساله است. خانم ها برای جلوگیری از کم خونی می توانند از این گوشت مصرف کنند. هم چنین به خانم ها بعد از گذراندن دوره ی قاعدگی توصیه می شود برای جبران کم خونی از گوشت شتر مرغ استفاده کنند.

گوشت شتر مرغ برای ورزشکاران :

ورزشکاران نیاز زیادی به پروتئین دارند. گوشت شتر مرغ سرشار از پروتئین می باشد. هم چنین این گوشت ویتامین های گروهB ، روی، منیزیم و نیاسین را برای  ورزشکارهای حرفه ای  که ورزش های سنگین انجام می دهند نیز فراهم می کند.

روش طبخ گوشت شتر مرغ :

گوشت شتر مرغ مانند مرغ بوی زخم ندارد و طعم خوبی دارد، می توانید آن را با سیر، روغن زیتون طعم دار کنید. این مواد موجب خوش طعم شدن گوشت شده و خواص گوشت را هم حفظ می کند.

گوشت شتر مرغ از گوشت گاو زودتر می پزد پس بهتر است مدت زمان کم تری برای پختن آن صرف کنید. بهتر است در پخت این گوشت از مایکروفر استفاده نکنید.

گوشت شتر مرغ در دوران بارداری :

یکی از حساس ترین دوران هر مادری دوران بارداری می باشد. برای سلامت مادر و جنین تامین اسید فولیک و آهن ضروری است که با مصرف این گوشت تامین می شود.

هم چنین مادران باردار برای تامین انرژی در طول شبانه روز باید پروتئین مصرف کنند که از طریق گوشت شتر مرغ این نیاز نیز برطرف می شود.

موارد منع مصرف گوشت شتر مرغ :

علاوه بر همه ی فوایدی که گوشت شتر مرغ دارد مصرف بیش از حد آن می تواند موجب بروز مشکلاتی در افراد شود.‌

همانطور که گفته شد طبع گوشت شتر مرغ گرم است و مصرف آن برای افرادی که طبع گرم دارند پیشنهاد نمی شود.

مورد بعدی سنگین و دیر هضم بودن گوشت شتر مرغ است افرادی که معده ی ضعیفی دارند باید با احتیاط این گوشت را مصرف کنند. می توانید از مصلح گوشت شتر مرغ که سرکه است استفاده کنید.

گوشت شتر مرغ فواید زیادی دارد اما نباید هر روز در برنامه ی غذایی شما باشد بلکه بهتر است در طول هفته یک یا دو بار از گوشت شتر مرغ مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *