وبلاگ

انواع داروهای گیاهی، شیمیایی و خانگی دندان درد

دندان درد

دندان درد، یکی از دردناکترین و غیرقابل تحمل ترین دردهاست که شما را از فعالیت هایتان باز خواهد داشت، با ما همراه باشید تا مسکن ها و روش های کاهش درد دندان را بشناسید تا اگر دچار این کابوس شدید بتوانید به صورت موقت درد دندانتان را کاهش دهید تا در وقت مناسب به دندان پزشک مراجعه کنید.

درمان دندان درد

آنچه که مسلم است پیشگیری بهتر از درمان است، پس سعی کنید با رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مراجعه متناوب به پزشک، سلامت دندان های خود را کنترل کنید.

مراجعه به دندان پزشک بهترین و سریع تر روش برای رهایی از دندان درد است و سایر روش های درمانی ، چه سنتی و چه مدرن فقط یک مسکن و درمان موقتی است اما ممکن است در مواردی مراجعه به دندان پزشک، به هردلیلی برای شما مقدور نباشد. پس بهتر است که مسکن های دندان درد را بشناسید تا در صورت نیاز به خود و اطرفیانتان کمک کنید.

درمان ها دارویی دندان درد

 

ایبوپروفن

ایبوپروفن یکی از داروهای موثر بر دندان درد است که بدون نسخه پزشک می توانید از داروخانه های سراسر کشور در دوزهای ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم تهیه کنید.

این دارو دارای فرم ها و نام های دیگر نیزی وجود دارد، فرم ژلاتینی این دارو با نام ژلوفن در ایران عرضه شده است، از مزیت های فرم ژلاتینی این دارو  می توان به جذب سریع و راحت آن اشاره کرد.

کتورولاک و پیروکسیکام نیز از همین خانواده هستند که فرم تزریقی آن هم موجود است.

استامینوفن

از دیگر داروها می توان به استامینوفن اشاره کرد که بیشتر خاصیت ضد درد دارد و تاثیری بر التهاب ندارد، استامینوفن معمولا به صورت ترکیب شده با سایر داروها ارائه می شود.

داروهایی مثل نوافن، مگافن، آسیفن و… حاوی ترکیبی از کافئین، ایبوپروفن و استامینوفن هستند و اغلب به صورت کپسولی در داروخانه های کشور موجود است. داروهای ذکر شده برای درمان دندان درد می توانند بسیار موثر باشند. البته زیاده روی در مصرف استامینوفن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کبد شما بشود.

آسپرین

آسپرین ساده را می توانید از داروخانه های کشور و بدون نسخه پزشک تهیه کنید، این دارو اثر ضددرد و ضد التهابی خوبی برای دندان درد دارد. البته اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و یا دچار خونریزی هستید از مصرف این دارو خودداری کنید.

ضددردهای مخدر

از معروف ترین مخدر های می توان به کدئین اشاره کرد که به صورت ترکیبی در داروخانه ها موجود است. داروهای مخدر قدرت زیادی برای تسکین درد دارند اما به علت وجود عوارض بسیاری که دارند، مصرف این گونه دارو ها را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

مخدر هایی مثل ترامادول در صورت استفاده طولانی مدت می توانند به مرور باعث ایجاد اعتیاد در شما بشوند. پس هرگز برای تسکین درد دندان از این قبیل دارو ها استفاده نکنید.

آنتی بیوتیک ها

برخلاف تصور عده ای آنتی بیوتیک ها هیچ اثری بر کنترل و کاهش درد ندارد، در بعضی موارد که دندان عفونت می کند افراد تصور می کنند که درد ناشی از عفونت است و برای از بین بردن عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، این درحالی است که مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ کمکی به تسکین درد نمی کند و شاید باعث کنترل علایم تورم و تب شود.

مفنامیک اسید

یکی دیگر از تصورات اشتباه، استفاده از مفنامیک اسید برای درمان دندان درد است. مفنامیک اسید و ایبوپروفن هم خانواده هستند اما با این تفاوت که مفنامیک اسید برای درمان دردهایی مثل قائدگی و میگرنی و… به کار می رود و ایبوپروفن همان طور که در بالا اشاره کردیم برای درد هایی مثل دندان درد کاربرد دارد.

کورتون ها

بتامتازون و دگزامتازون داروهایی از خانواده کورتونی هستند که بیشتر خاصیت ضد التهابی دارند و در موارد خاص و به تشخیص پزشک کارآمد خواهند بود.

این دارو عوارض زیادی برای مصرف کننده دارد و به همین علت جز اولویت های پزشکان برای تجویز نیستند، همچنین این داروها فقط با نسخه پزشک قابل تهیه است.

بی حس کننده ها

شما می توانید از بی حس کنندهای موضعی که به صورت قطره و اسپری در بازار موجود است استفاده کنید، این بی حس کنندها دارای اثر سریع هستند ولی عمر چندانی ندارند و فقط برای مدت کوتاهی دندان درد را تسکین می دهند.

این دارو ها ممکن است باعث ایجاد سوختگی، حساسیت و رخم در ناحیه مورد استفاده بشوند پس حدالامکان از استفاده از این داروها دوری کنید و از مسکن هایی خوراکی و تزریقی استفاده کنید.

 

درمان های خانگی دندان درد

غرغره کردن آب نمک

با مخلوط کردن نمک با یک فنجان آب جوش می توانید دهانشویه ای ضد درد تهیه کنید، استفاده از این محلول می تواند ذراتی که باعث تحریک دندان درد می شود را شسته و از بین ببرد و همچنین باعث کاهش تورم نیز خواهد شد. مقداری از این محلول را به مدت ۳۰ ثانیه غرغره و سپس آن را بیرون بریزید، این کار را روزانه چندین مرتبه تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

این کار در ظاهر ساده به نظر می رسد اما یکی از راه های موثر برای کاهش دندان درد به شمار می رود که عوارضی هم برای شما نخواهد داشت.

چای نعناع

چای نعناع علاوه بر عطر و طعم خوب خاصیب بی حس کنندگی نیز دارد. مقداری برگ نعناع خشک شده را در یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ الی ۳۰  دقیقه قرار دهید و بعد از خنک شدن آن را غرغره کنید. به مرور دهان شما بی حس می شود و به صورت موقت دندان درد شما کاهش می یابد.

یخ

قطعات کوچک یخ را درون کیسه پلاستیکی و یا پارچه نازک بریز و ۱۵ دقیقه محل درد را، با آن ماساژ دهید. همچنین با ماساژ دادن دست خود در یخ می توانید دندان درد خود را کاهش دهید، ماساژ دادن دست در یخ باعث ارسال سیگنال و پیام سرما به مغر می شود و باعث تمرکز مغز بر روی این سیگنال می شود فقط کافی است که فاصله بین انگشت شست و سبابه را با یخ ماساژ دهید.

فلفل قرمز و زنجبیل

فلقل قرمز و زنجبیل داری تسکین دهنده بود و به دو شکل مجزا و ترکیبی قابل استفاده هستند، برای استفاده ترکیبی از این مواد هر دو را به میزان مساوی ترکیب کرده و به آن ها مقداری آب اضافه کنید تا به شکل خمیر دربیاید. سپس گلوله ای پنبه درست کرده و در خمیر بدست آمده غلط دهید و روی ناحیه درد قرار دهید و نگه دارید. احتیاط کنید که این خمیر با لثه و زبان برخورد نداشته باشد.

طب فشاری

قسمت بین انگشت شست و اشاره را به مدت ۱ دقیقه فشرده و سپس ۳۰ ثانیه رها کنید، این کار را ۱۰ بار تکرار کنید با این کار اندورفین در خون افزایش پیدا می کند و در نتیجه درد دندان کاهش خواهد یافت.

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین هم می تواند پیشگیری کننده باشد و هم به عنوان مسکن و کاهش دهنده درد .

تکه پنبه ای را به جوش شیرین آغشته کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی دندانتان قرار دهید تا درد دندان کاهش یابد، ویا برای کاهش درد می توانید از مخلوط آب و جوش شیرین به عنوان دهان شویه استفاده کنید .

راه های زیادی برای کاهش درد وجود دارد که ما فقط به بخش مهمی از آنها اشاره کردیم، تا با دانستن این روش ها در صورت مبتلا شدن به این درد بتوانید موقتاً درد خود را تسکین دهید تا امکان مراجعه به دندان پزشک برای شما فراهم شود.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *