اخبار پزشکیوبلاگ

علت داغ شدن کف پا در بارداری و رفع تمام نگرانی‌ها

خانوم‌ها در دوران بارداری دچار تحولات روحی و جسمی متعددی می‌شوند که برخی به توجه ویژه و مشورت با پزشک نیاز داشته و برخی دیگر، به قدری رایج هستند که تقریبا جای نگرانی برای آنها وجود ندارد. یکی از تغییرات جسمی که در فرد باردار رخ می‌دهد داغی کف پاها بوده که بسیار شایع است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید چراکه قصد داریم علت داغ شدن کف پا در بارداری را به همراه یکسری توضیحات تکمیلی به شما ارائه دهیم.

علل داغ شدن پاها

علل داغ شدن پاها

پیش از آنکه به‌طور ویژه به علت داغ شدن کف پا در بارداری بپردازیم، بد نیست درباره مجموعه دلایل این وضعیت کمی بیشتر بدانیم. داغ شدن پاها زمانی اتفاق می‌افتد که پاهای شما شروع به احساس گرمای دردناکی می‌کنند. این احساس سوزش و داغی می‌تواند خفیف تا شدید باشد. حتی گاهی اوقات ممکن است آنقدر شدید باشد که خواب را عملا مختل کند. شرایطی که می‌تواند مسبب این وضعیت شود به قرار زیر است:

  • بارداری: گرم شدن پاها در دوران حاملگی به دلیل عوامل متعددی رخ می‌دهد. برای مثال، افزایش وزن روی پاها باعث تورم آنها شده و تعدادی از تغییرات هورمونی در این دوران نیز رخ می‌دهد که باعث افزایش دمای بدن می‌شود.
  • یائسگی: یائسگی می‌تواند باعث شود که فرد علائم مختلفی را تجربه کند و یکی از آنها داغ شدن پاها است. این مورد نیز نتیجه تغییرات هورمونی است که در بدن رخ می‌دهند.
  • کمبود ویتامین: هنگامی‌ که بدن فاقد برخی مواد مغذی باشد، عملکرد عصبی نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. برای مثال، کمبود فولات و ویتامین‌های B-6 و B-12 می‌تواند باعث داغ شدن و سوزش پا شود.
  • مسمومیت با فلزات سنگین: مسمومیت با سرب، جیوه و یا آرسنیک حتی در موارد خفیف می‌تواند منجر به احساس سوزش در دست‌ها و پاها شود.
  • سارکوئیدوز: سارکوئیدوز بیماری است که در آن توده‌های سلولی در اندام‌های مختلف تشکیل شده و باعث التهاب می‌شود. اگر سیستم عصبی تحت تاثیر قرار گرفته باشد، ممکن است پاها داغ و دچار سوزش شوند.
  • نوروپاتی دیابتی: سطح بالای قند خون می‌تواند باعث آسیب عصبی و احساس سوزن سوزن شدن در پاها شود. افراد مبتلا به این عارضه اغلب در شب دچار گرمی پا نیز می‌شوند.
  • کم‌کاری تیروئید: کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. این وضعیت می‌تواند باعث آسیب عصبی و داغ شدن پاها شود.

علت داغ شدن کف پا در بارداری

علت داغ شدن کف پا در بارداری

می‌دانیم که برخی خانوم‌ها در دوران حاملگی احساس گرما یا حتی سوزش را در پاهای خود تجربه می‌کنند که این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. معمول‌ترین این دلایل به قرار زیر است:

تغییرات هورمونی

زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که دمای بدن را افزایش می دهند، تجربه داغ شدن پاهای خود را داشته باشند. این وضعیت زمانی که فرد باردار خسته باشد تشدید می‌شود، به قدری که در برخی موارد ممکن است خواب او را مهار کند.

افزایش وزن و مایعات بدن

در طی بارداری، افزایش بار روی پاها به دلیل افزایش طبیعی وزن و تورم و همچنین افزایش کل مایعات بدن و احتباس آنها ممکن است در گرم شدن پاها در این دوران نقش بسزایی داشته باشد.

افزایش حجم خون و فشار وارد بر رگ‌ها

در دوران بارداری خصوصا در طول سه ماهه سوم، حجم خون بیشتری با صرف انرژی مضاعف بین اندام‌های مختلف در گردش است؛ بنابراین طبیعی است که از یک سو فشار وارد به رگ‌ها افزایش یابد و از طرف دیگر، سوخت و ساز یا متابولیسم که از دیگر عوامل افزایش دما است، بالا رود.

دیگر تغییرات پا در دوران بارداری

با اینکه علت داغ شدن کف پا در بارداری موضوع اصلی این مطلب است، اما بد نیست درباره وضعیت پاها در این دوران بیشتر بدانید. به بیان بهتر، تغییرات زیادی در طول دوران حاملگی ممکن است رخ دهد و باعث شود که فرد تحت تاثیر برخی بیماری‌های مربوط به پا قرار گیرد.

کف پای صاف

شایع‌ترین علامت مرتبط با پا که در دوران بارداری گزارش می‌شود، درد پا است که معمولا از صاف شدن پاها ناشی می‌شود. ویژگی‌های درد می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از درد مبهم گرفته تا درد تیز یا ضربان‌دار. این وضعیت به این دلیل رخ می‌دهد که وزن بدن یک زن در طول بارداری به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و در سراسر بدن توزیع می‌شود. در ادامه، قوس پا می‌تواند صاف شود و حرکت کردن بسیار دردناک شده و فشار اضافی بر روی پاها و کمر اعمال شود.

تورم و ادم

تورم پا که به‌عنوان ادم نیز شناخته می‌شود، معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ظاهر می‌شود. این مورد نیز در نتیجه افزایش حجم خون و فشار خون بوده که منجر به احتباس آب و تورم در پاها می‌شود. برای کاهش تورم مهم است که به‌طور منظم با حرکت کردن، گردش خون را به جریان انداخته و از تجمع مایع در پاها جلوگیری کنید.

ناخن‌های فرورفته پاها

ناخن‌های فرورفته در زنان باردار به دلیل تغییر در اندازه، شکل و موقعیت پا بسیار شایع است. این ناخن‌ها به احتمال زیاد با کفش یا جوراب تنگ به پوست اطراف فشار وارد می‌کنند و کوتاه کردن آنها به درستی ممکن است قدری دشوار باشد. حمام منظم با آب نمک می‌تواند به تسکین درد کمک کرده و در ادامه، پوست نرم‌شده می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد.

پاشنه‌ ترک‌خورده پاها

ترک پاشنه پا نیز یکی دیگر از تغییرات رایج در دوران بارداری است که ناشی از تغییر وزن و به‌طور کل، تغییر وضعیت بدنی مرتبط با بارداری است. در این شرایط، پوست پاشنه‌ پاها تمایل به باز شدن داشته که اگر پوست این ناحیه خیلی خشک باشد می‌تواند منجر به ترک‌خوردگی شود.

بهبود مشکلات پا در بارداری

بهبود مشکلات پا در بارداری

پس از بررسی علت داغ شدن کف پا در بارداری، بد نیست با برخی از گزینه‌های درمانی که می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با داغی و سایر ناراحتی‌های پا در این دوران کمک کنند، آشنا شویم:

  • پوشیدن کفش مناسب با توصیه پزشک متخصص
  • پوشیدن جوراب‌های بدون درز که گردش خون را محدود نمی‌کنند
  • استراحت دادن به پاها در طول نشستن‌های طولانی مدت
  • حفظ سطح فعالیت بدنی با ورزش‌های کم‌شدت مانند پیاده‌روی
  • قرار دادن پاها روی چهارپایه هنگام نشستن‌
  • هیدراته نگه داشتن بدن
  • پرهیز از خوردن غذاهای پرنمک

علت داغ شدن کف پا در بارداری و حرف آخر

دانستیم که گرم شدن پاها در دوران بارداری به دلیل عوامل متعددی مانند افزایش وزن و تغییرات هورمونی رخ داده و بسیار رایج است. بنابراین نباید بابت این وضعیت نگران باشید و پیشنهاد می‌کنیم توصیه‌های گفته‌شده در انتهای مطلب را از یاد نبرید. البته اگر در مورد مجموعه علائمی که تجربه می‌کنید بسیار نگران هستید، بهتر است با پزشک متخصص خود صحبت کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *