تکنولوژیوبلاگ

دانلود کیبورد استاندارد فارسی

برای دانلود کیبورد استاندارد فارسی اینجا کلیک کنید.

تایپ به زبان فارسی از زمان ورود کامپیوتر به ایران، همواره یک چالش بوده است. در بیشتر صفحه‌کلیدهایی که مایکروسافت ارائه می­دهد ترتیب قرارگیری حروف فارسی کنار یکدیگر به‌گونه‌ای است که تایپ را دشوار می‌کند. هرچند این مشکلات، به‌مرور توسط مایکروسافت کمتر و کمتر شده­اند، بااین‌حال، بازهم برخی مشکلات بنیادین همچنان وجود دارند.

به دلایل ذکرشده هم متخصصان ایرانی اقدام به ساخت کیبورد استاندارد فارسی کردند. امروزه بسیاری از افرادی که به‌صورت حرفه‌ای به تایپ نیازمند هستند، اقدام به دانلود کیبورد استاندارد فارسی کرده و با آن کار می‌کنند. در این مقاله، ضمن مرور مزایا و ویژگی‌های کیبورد استاندارد فارسی نصب آن روی ویندوزهای مختلف را به‌صورت تصویری، آموزش خواهیم داد.

کیبورد استاندارد فارسی

کیبورد استاندارد فارسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

با دانلود کیبورد استاندارد فارسی ، چینش حروف فارسی روی کیبورد شما تغییر خواهد کرد. هدف اصلی از ایجاد چنین تغییراتی، سهولت در تایپ است. شروع ساخت این کیبورد از سال ۱۳۶۷ آغاز شد و در سال ۱۳۷۳ توسط کمیته ملی استاندارد رایانه در ایران به تصویب رسید. این کیبورد بر روی تمامی رایانه‌ها و تمامی سیستم‌عامل‌ها از ویندوز گرفته تا لینوکس و مکینتاش، قابل‌نصب است. در ادامه، اصلی‌ترین ویژگی‌های کیبورد استاندارد فارسی را بررسی می‌کنیم.

تغییر جای برخی حروف

اصلی‌ترین حرفی که جای آن با دانلود کیبورد استاندارد فارسی و نصب آن روی کیبورد شما تغییر خواهد کرد؛ حرف پ است. این حرف در کیبوردهای معمولی در گوشه سمت راست و در کیبورد استاندارد در ردیف پایین قرار دارد. دیگر تغییرات مشهود در جای حروف، انتقال برخی تنوین‌ها از ردیف وسط به بالا و قرار گرفتن حروف حمزه و ؤ به‌جای آن‌هاست که البته باید با دکمه shift گرفته شوند.

تغییر دکمه های نیم فاصله

در حالت عادی، باید از دکمه‌های ctrl و – برای ایجاد نیم‌فاصله استفاده کرد. این در حالی است که این دو دکمه فاصله زیادی از هم دارند و گرفتن آن‌ها به‌صورت هم‌زمان، دشوار است. به همین دلیل هم با دانلود کیبورد استاندارد فارسی و نصب آن، دکمه­های ctrl و space ایجاد جایگزین آن­ها شده که دکمه‌هایی نزدیک به هم هستند.

اعداد فارسی

در کیبوردهای قدیمی، امکان تایپ اعداد به‌صورت فارسی مگر در برخی از فونت‌ها وجود نداشت. با دانلود کیبورد استاندارد فارسی ، امکان تایپ اعداد به فارسی نیز به‌راحتی میسر شده است. البته لازم به ذکر است که هنوز هم در برخی از سایت‌ها و نرم‌افزارها، این اعداد به‌درستی شناسایی نمی‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از کیبورد استاندارد فارسی

از مهم‌ترین مزایای دانلود کیبورد استاندارد فارسی و نصب آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت تایپ
  • سهولت بیشتر در تایپ
  • راحت‌تر بودن انگشتان
  • خروجی کاملا فارسی بدون حروف عربی

بااین‌حال، نصب این کیبورد در ابتدا می‌تواند سرعت تایپ شما را کاهش دهد. به‌خصوص اینکه پیدا جای برخی حروف فرعی، مانند تنوین‌ها و همچنین، برخی علائم مانند ویرگول و نقطه­­ویرگول با آن کمی دشوارتر است. تایپ برخی علائم لاتین مانند @، $، & و # که در متون فارسی هم به‌کرات استفاده می‌شوند نیز در این کیبورد، امکان‌پذیر نیست و باید در مقاطعی از کیبورد معمولی مایکروسافت، کمک گرفت.

مراحل دانلود کیبورد استاندارد فارسی در ویندوز ۷

مایکروسافت، کیبورد استاندارد فارسی را در نسخه‌های پیش از ویندوز ۸، قرار نداده است؛ بنابراین، کاربر نیاز دارد که اقدام به دانلود این کیبورد به‌صورت جداگانه نماید. برای این کار کافی است که در گوگل عبارت دانلود کیبورد استاندارد فارسی را تایپ کرده و از یکی از سایت‌های شناخته‌شده دانلود نرم‌افزار ایرانی آن را دانلود کنید. پس دانلود کیبورد با کلیک بر روی فایل setup، آن را نصب کنید.

به‌طور خودکار، این نرم‌افزار روی ویندوز ۷ فعال می‌شود و برای استفاده از آن کافی است که ابتدا با دکمه‌های alt و shift زبان کیبورد خود را به فارسی تغییر داده و سپس روی نوار taskbar در سمت راست، کنار حروف FA، روی کیبورد کلیک کرده و گزینه کیبورد استاندارد را مطابق شکل، انتخاب کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

فعال‌سازی کیبورد استاندارد فارسی در ویندوز ۸

در ویندوز ۸، نیازی به دانلود کیبورد استاندارد فارسی نخواهید داشت. بااین‌حال باید آن را طبق مراحل زیر، فعال‌سازی کنید. البته به این مراحل به شرطی است که از قبل، زبان فارسی را روی ویندوز خود فعال کرده باشید.

  • به کنترل­پنل رفته و حالت آن را به category و سپس small icon تغییر داده و سپس زیر قسمت Clock, Language and Region روی گزینه add a language کلیک کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

  • در پنجره بازشده، رو به روی کیبورد فارسی، روی منوی option کلیک کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

  • در صفحه بعدی، زیر قسمت input method روی گزینه add an input method کلیک کرده و گزینه Persian (Standard) را انتخاب کنید. سپس روی دکمه add و درنهایت save، کلیک کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

فعال کردن سازی کیبورد فارسی استاندارد در ویندوز ۱۰

مانند ویندوز ۸، در ویندوز ۱۰ هم نیازی به دانلود کیبورد استاندارد فارسی نخواهید داشت و تنها باید آن را فعال‌سازی کنید. برای این منظور مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • ابتدا برنامه setting را اجرا کرده و روی گزینه Time & Language کلیک کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

  • در صفحه بعدی به منوی language رفته و در زیرمجموعه languages روی گزینه Add a language کلیک کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

  • در قسمت بعد روی کیبورد فارسی کلیک کرده و گزینه options را انتخاب کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

  • درنهایت، روی add a keyboard کلیک کرده و از لیست نمایش داده‌شده Persian (Standard) را انتخاب کنید.

کیبورد استاندارد فارسی

مشاهده خواهید که در نوار taskbar شما در کنار حرف FA دو گزینه Persian و Persian (Standard) نمایش داده می‌شوند.

سخن آخر

کیبورد فارسی استاندارد یا Persian (Standard) یک کیبورد فارسی است که هدف از ایجاد آن، برطرف کردن معایب کیبورد فارسی معمولی است. کیبورد فارسی معمولی ازنظر چینش حروف، چندان اصولی نیست و دشواری‌هایی دارد. از اصلی‌ترین موارد تفاوت این دو کیبورد، می‌توان به متفاوت بودن جای حروف پ و برخی از تنوین‌ها و علامت‌ها مانند ویرگول و نقطه‌ویرگول اشاره کرد.

برای استفاده از کیبورد فارسی استاندارد در ویندوز ۷ باید آن را دانلود کرد. این در حالی است که ویندوزهای ۸ و ۱۰ نیازی به دانلود کیبورد استاندارد فارسی نداشته و توسط مایکروسافت در لیست کیبوردهای این سیستم‌عامل‌ها، گنجانده‌شده‌اند. در این دو ویندوز باید تنها این کیبورد را در بخش language در کنترل­پنل (در ویندوز ۸) یا تنظیمات (در ویندوز ۱۰) فعال‌سازی کرد که مراحل آن را در این مقاله، به‌صورت تصویری شرح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *