وبلاگ

درمان خانگی نفخ شکم و علت نفخ شکم

کمکدون : نفخ چیست ؟ چه غذاهایی موجب نفخ می شود ؟ درمان نفخ چگونه است ؟

برای شما این سوال نیز پیش می آید که چطور از شر این مشکل خلاص شوید. برخی افراد معتقدند که نفخ شکم را می توان با درمان خانگی رفع کرد و نیازی به پزشک و مصرف مسکن نیست. آیا شما می دانید چگونه می توان با موادی که در خانه دارید این مشکل را حل کنید ؟

در ادامه ی مطالب همراه ما باشید تا با چند روش از درمان خانگی نفخ شکم آشنا شوید.

نفخ چیست ؟

نفخ به دلیل تجمع گاز در دستگاه گوارش به وجود می آید. البته برخی افراد به دلیل چاقی شکم به اشتباه آن را نفخ تصور می کنند.

علت نفخ چیست ؟

همراه با غذا و مایعاتی که می خورید گاز وارد معده ی شما می شود. بعضی اوقات نیز دردستگاه گوارش به دلیل هضم غذا گاز تولید می شود. اگر دفع گاز در طول روز ۱۵ تا ۲۰ بار باشد طبیعی است اما بعضی افراد می گویند که دفع آن ها بیشتر است و بوی نامطبوعی دارد. که در این مواقع شکم شما نفخ دارد. کسانی که بعد از غذا می خوابند گاز بیشتری وارد روده های آن ها می شود.

گازی که وارد معده شما می شود به صورت هیدروژن، متان و دی اکسید کربن است که بیشتر این گاز از طریق آروغ زدن از معده خارج می شود بخش کمی وارد روده می شود.

علائم نفخ چیست ؟

باد کردن شکم، احساس پر بودن شکم، فشار در شکم، سکسه ی بیش از حد، بوی بد دهان، کاهش اشتها

چه غذاهایی را برای جلوگیری از نفخ نباید بخوریم ؟

حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود

میوه هایی همچون گیلاس، زیتون، توت، انگور و آووکادو

تخم مرغ

گوشت، مرغ و ماهی

سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی، بامیه و کدو سبز

علت ایجاد نفخ معده ؟

  • اختلالات دستگاه گوارش
  • کم آبی
  • استرس
  • بیماری های کبد
  • یبوست
  • آلرژی غذا
  • عفونت
  • عادت غذایی نامناسب
  • عادت به صحبت کردن در حین غذا خوردن
  • جویدن آدامس
  • مصرف بیش از حد الکل
  • هضم نامناسب غذا

درمان خانگی نفخ شکم

  1. سرکه سیب :

سرکه سیب یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان نفخ به شمار می رود. سرکه سیب شامل  آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها، پروتئین، فسفر، منیزیم، کلسیم، ویتامین و باکتری مفید برای بدن است، موجب کاهش اشتها می شود، سبب کاهش وزن شده و برای هضم غذا مفید است.

روش اول این است که  نیم ساعت قبل از غذا یک قاشق چایخوری سرکه سیب بخورید.

در روش دوم یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه ی سیب را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و در طول هفته ۴ بار شب ها بخورید.

  1. سیر :

سیر یک ماده ی مفید در درمان سرفه، سرماخوردگی و گلو درد است. سیر همچنین به دلیل داشتن آلیسین در کاهش نفخ معده و شکم نیز عالی است.

در روش اول سه حبه سیر را خورده کرده و با یک فنجان آب داغ ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد از این چای می توانید ۱ تا ۳ فنجان قبل یا بعد غذا مصرف کنید.

در روش دوم ۱۵ گرم سیر را له کنید و با ۱۰۰ میلی لیتر عسل مخلوط کنید و داخل یک شیشه بریزید و اجازه دهید تا دو سه هفته بماند می توانید یک قاشق چایخوری از این ترکیب را بعد از غذا استفاده کنید.

  1. زنجبیل :

بهترین ماده برای درمان نفخ به شمار می رود. می توانید زنجبیل را بشویید در دهان بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه بماند بعد کم کم شروع به جویدن کنید. این روش را روزی ۲ تا ۳ بار انجام  دهید می توانید مقداری نمک روی زنجبیل بریزید و سپس مصرف کنید‌.

در روش بعدی می توانید زنجبیل را در آب جوش قرار دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و صبح و بعد از ظهر از آن استفاده کنید.

  1. زیره :

دمنوش زیره برای مشکلات گوارشی استفاده می شود. یک قاشق چایخوری دانه ی زیره را در یک فنجان آب داغ بربزید و اجازه دهید تا دم بکشد و این دمنوش را صاف کنید، قبل از غذا مصرف کنید.

  1. دارچین :

دارچین نیز از ادویه هایی است که برای خوش عطر شدن غذا استفاده می شود. همچنین برای مشکل نفخ شکم نیز مفید است. یک قاشق چایخوری دارچین را در یک فنجان شیر بریزید و کمی عسل اضافه کنید و میل کنید‌.

در روش بعدی نیز می توانید دمنوش دارچین مصرف کنید. مقداری پودر دارچین را در آب جوش بریزید و بگذارید تا دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و مصرف کنید.

  1. نعنا :

نعنا یکی دیگر از موادی است که برای درمان نفخ به کار می رود. نعنا همچون موادی شامل کلسیم، پتاسیم و ویتامین B دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است.

چای نعنا و عرق نعنا برای درمان نفخ شکم و آرام کردن ماهیچه های روده مفید می باشد.

شما می توانید در وعده ی غذایی خود نعنا مصرف کنید.

همچنین می توانید در یک فنجان آب جوش مقداری برگ نعنا بریزید و بگذارید تا دم بکشد و آن را مصرف کنید.

  1. موز :

موز به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم برای درمان نفخ شکم مفید است. برای رفع یبوست نیز مفید است و ناراحتی های ناشی از نفخ را کاهش می دهد روزی ۱ یا ۲ عدد موز برای رفع مشکل کافی است.

  1. جعفری :

از گذشته جعفری همراه با غذاهای نفخ دار مانند لوبیا و نخود مصرف می شود، چند برگ از جعفری را بجوید تا نفخ شکم شما از بین برود.

  1. هل :

هل نیز ادویه خوش عطر و تندی است که در هر آشپزخانه ای یافت می شود. در هنگام برنج پختن یا سبزیجات می توانید کمی هل به آن اضافه کنید.

اگر مشکل نفخ شکم دارید روزی ۲ بار پوسته ی هل را بجوید. هم چنین می توانید مقداری زنجبیل و چند عدد هل، یک قاشق چایخوری رازیانه را باهم ترکیب کنید و دمنوش درست کنید و روزی چند بار به صورت گرم از آن استفاده کنید.

  1. لیمو و جوش شیرین :

آب یک لیمو را بگیرید و داخل لیوان بریزید سپس مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید پس از آن شروع به حباب زدن می کند، مقداری آب گرم و دوباره جوش شیرین اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید و برای تسکین درد شکم مصرف کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید ؟

بعضی اوقات مشکل نفخ می تواند در خلق و خو و عادات غذایی شما تاثیر گذار باشد شما باید رژیم غذایی سالم داشته باشید، اگر مشکل نفخ برای شما زیاد تکرار شد و تاثیر منفی در زندگی شما داشت و علائمی مانند اسهال، حالت تهوع، درد شکم، کاهش وزن، وجود خون در مدفوع و سوزش سر دل داشتید  بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *