رپورتاژ اگهی

دستکش لاتکس خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی های دستکش لاتکس خوب، که یک نوع دستکش یکبار مصرف است که برای معاینات پزشکی  به منظور جلوگیری از انتشار عفونت ما بین پزشک و بیماران استفاده می شوند. جنس دستگاه های طبی برگرفته از انواع پلیمرها از جمله لاتکس، نئوپرن، لاستیک نیتریل و پلی وینیل کلراید ساخته شده اند. دستکش لاتکس یکی از بهترین دستکش های یکبار مصرف پزشکی است. این دستکش به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد در امور مختلف پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی افراد در مکان هایی که احتمال انتقال عفونت و آلودگی های مختلف محیطی وجود دارد از دستکش لاتکس استفاده می کنند. در سال ۱۸۸۹ اولین نمونه از دستکش لاتکس توسط ویلیام استوارت هالستد، اولین رئیس جراحی در بیمارستان جان هاپکینر از لاستیک طبیعی ساخته شد. از آن زمان به بعد دستکش های لاتکس در همه بخش های پزشکی و درمانی استفاده می شود.

دستکش لاتکس چیست؟

دستکش لاتکس یکی از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی است که امکان تجزیه آن در محیط زیست وجود دارد. دستکش های یکبار مصرف لاتکس از حفاظت و عملکرد عالی و همچنین کاربرد های مختلفی در طیف وسیعی از صنایع برخوردار هستند.  از ویژگی های دستکش لاتکس خوب  که به طور گسترده ای در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی، مراقبت از کودکان و مراقبت از سالمندان، خدمات غذایی و فرآوری مواد غذایی، سرایداری و بهداشت،صنایع خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش های لاتکس با استفاده از ماده ای به نام لاتکس تولید می شوند که نوعی ماده طبیعی موجود  در برخی گیاهان و درختان است. لاتکس که که مایعی به رنگ شیری است از درختان و یا گیاهان استخراج شده و طی مراحل به خصوصی برای تهیه دستکش مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های دستکش لاتکس خوب

ویژگی های عمومی دستکش های لاتکس عبارت است از:

  • قابل تجزیه در محیط زیست
  • قیمت مناسب
  • فیت شدن در دست مانند پوست دوم
  • مناسب برای استفاده در محیط های با ریسک بالا مانند محیط های عفونی
  • حفظ سطح بالایی از حس لامسه
  • قابل استفاده برای مدت طولانی بدون ایجاد مشکل
  • کم پودر، برای راحتی در پوشاندن دست
  • بسیار منعطف و در عین حال محکم
  • مناسب برای کاربرد های حساس مانند جراحی

کیفیت دستکش های لاتکس

انواع دستکش لاتکس چیست؟ 

دستکش های لاتکس به دو نوع لاتکس بر پایه با پودر و بدون پودر در بازار عرضه شده اند. دستکش نیتریل یکی از انواع ویژگی های لاتکس خوب است. دستکش نیتریل از گروه دستکش های لاتکس است ولی نسبت به دستکش لاتکس مقاومت بیشتر و از ایجاد حساسیت های پوستی جلوگیری می کند. این نوع دستکش ها در سه دسته عمومی، پزشکی و صنعت کاربرد دارند. از دستکش نیتریل رنگ آبی در عمل جراحی و معاینات پزشکی استفاده می شود. دستکش وینیل از یک ماده مصنوعی  به نام پلی وینیل کلرید ساخته می شود. دستکش وینیل چند منظوره بوده و برای مصارف عمومی مناسب است. دستکش جراحی یکی از انواع دستکش های یکبار مصرف برای عمل های جراحی و معاینات پزشکی کاربرد دارد. دستکش جراحی استریل در سایز های دقیق برای استفاده طولانی در جراحی استفاده می شود.

مزایا و معایب استفاده از این دستکش

اگر می خواهید از مزایا و معایب دستکش های لاتکس مطلع شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. یکی از ویژگی های لاتکس خوب این است که استفاده از آن بسیار راحت می باشد و ساختار آن به گونه ای است که با وجود داشتن انعطاف بسیار زیاد، پس از قرار گرفتن دست ‌درون آن به طور کامل به پوست دست می چسبد و از ورود هرگونه مواد مضر مواد مضر به محیط داخلی دستکش جلوگیری می کند. خاصیت ارتجاعی مزیت دیگری نیز دارد. از آن جا که دستکش های لاتکس بسیار محکم و مقاوم هستند، باعث جلوگیری از ورود مواد و مایعات به هنگام‌ کار با مواد آلوده و شیمیایی به زیر دستکش می شوند و به گونه ای غیر قابل نفوذ هستند. دستکش های لاتکس از لاستیک طبیعی ساخته شده و قابل تجزیه در محیط زیست می باشند. از معایب آن می توان حساسیت زا بودن آن پی برد که عوارض استفاده از آن در برخی افراد ممکن است موجب خشک شدن و تحریک شدن پوست یا واکنش آلرژیک شدید و درماتیت تماسی شود.

 

کیفیت دستکش های لاتکس

از آن جایی که کیفیت و ویژگی های لاتکس خوب به برند و تولید کننده باز می گردد، نخست قبل از خرید دستگاه لاتکس باید به برند مورد نظر خود نگاه کنید. باید بدانید که هر چه محصولات خالص تر باشند کیفیت آن ها بیشتر خواهد بود. دستکش لاتکس با کیفیت از مواد اولیه خالص و مخصوص تولید شده است. شما می توانید برای خرید دستکش لاتکس با قیمت مناسب به سورنا دنتال مراجعه کنید. مجموعه ما به دلیل تولید دستکش لاتکس با کیفیت جلب رضایت مشتریان خود در روند تامین بهترین محصولات دقت به عمل می آورد.

وجود پودر در دستکش لاتکس

حتما شما هم برایتان سوال پیش آمده است که چرا بعضی از دستکش های لاتکس با پودر تولید می شوند. دستکش پودری لاتکس منعطف تر و دارای  کارایی راحت تر است. از این دستکش معمولا در محیط های آشپزی، آزمایشگاهی و معایناتی که نیاز به دقت است، استفاده می شود. از دیگر‌ ویژگی های  دستکش لاتکس خوب علاوه بر مصارف پزشکی در حوزه های دیگری مانند بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی نیز می توان نام برد. دستکش لاتکس با پودر جهت حفاظت دست ها در برابر میکروب ها و آلودگی ها مناسب است. پودر داخل دستکش های لاتکس بر پایه نشاسته ذرت است و برای استفاده راحت تر از دستکش، به درون دستکش لاتکس اضافه می شوند. در قدیم از پودر لیکوپودیوم یا تالک در درون دستکش استفاده می نمودند که به علت تحریک کنندگی بافت، نشاسته ذرت جایگزین آن ها شد.

انواع رنگ بندی دستکش لاتکس

یکی از ویژگی های دستکش لاتکس خوب این است بر حسب کاربرد دارای چندین رنگ است. انواع رنگ بندی به شرح زیر است:

  • دستکش به رنگ آبی دارای ضخامت کم
  • دستکش به رنگ صورتی دارای ضخامت متوسط
  • دستکش به رنگ سبز دارای ضخامت بالا

وجود پودر در دستکش لاتکس

کاربرد دستکش لاتکس چیست؟

یکی از ویژگی های دستکش لاتکس کاربرد آن است. همانطور که گفته شد دستکش های لاتکس از ضخامت های مختلفی برخوردار هستند. انواع کاربرد ها مختلف آن به شرح زیر است:

  • مورد استفاده در فروشگاه های پروتئنی به هنگام پاک کردن مرغ یا ماهی
  • مورد استفاده خانگی برای جلوگیری از آلودگی پوستی
  • قابل استفاده برای تعمیرات
  • قابل استفاده برای تعمیرات صنعتی
  • دستکش های ضخیم تر برای کار با پاک کننده های قوی
  • استفاده از آن در آزمایشگاه های صنعتی
  • قابل استفاده در انواع کارگاه ها
  • مورد استفاده در آرایشگاه ها
  • کاربرد فراوان آن در پزشکی قانونی
  • هنگام کار با مواد شیمیایی مانند انواع اسید
  • قابل استفاده به عنوان پوشش مناسب  در هنگام مصرف انواع پماد پوستی

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم که به سوالات ویژگی های دستکش لاتکس خوب بدهیم پاسخ کاملی بدهیم و شما را با کاربرد ها و ویژگی ها ی مختلف این دستکش آشنا کنیم. دستکش لاتکس یک دستکش همه کاره است که در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود. این دستکش ها دارای قیمت مناسبی هستند و شاید بتوان گفت که تنها عیب عمده آن ها ایجاد حساسیت پوستی است که باعث می شود بعضی افراد در مقابل استفاده از دستکش لاتکس مقاومت کنند. از همراهی گرم شما ممنونیم. امیدواریم که توانسته باشیم مطالب مفیدی را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *