بیماری ها و درمان آندانستنی های جنسیسبک زندگیوبلاگ

لیستی از انواع دمنوش برای پریود شدن و قاعدگی

پریود، به دوره‌ای گفته می‌شود که تقریبا در تمامی خانم‌ها با رسیدن به سن بلوغ آغاز و با شروع دوره یائسگی پایان می‌یابد. شروع یا حتی به تاخیر افتادن این دوره چند روزه، ممکن است برای بیشتر خانم‌ها همراه با درد و آثار روحی و روانی باشد؛ در نتیجه گاهی اوقات که افراد به دلایل متفاوت نمی‌توانند از داروها و مسکن‌های شیمیایی استفاده کنند، سعی در جایگزین کردن حداقل یکی از بهترین و موثرترین دمنوش برای پریود شدن و کاهش درد و علائم پریودی به جای مسکن‌های شیمیایی دارند. همچنین می‌توانند با کمک دمنوش‌های گیاهی پریودی‌های نامنظم خود را تنظیم کنند.

معرفی دمنوش‌های گیاهی برای تسکین دردهای پریودی

این مقاله می‌تواند یک فهرستی از بهترین دمنوش‌ها را در اختیار شما قرار دهد تا در زمان نیاز، با مراجعه به آن بتوانید در خانه حداقل از یکی از آن‌ها برای تسکین دردهای پریودی خود کمک بگیرید.

  • زعفران
  • آویشن
  • گل گاوزبان
  • اسطخودوس
  • بابونه
  • جعفری
  • زنجبیل
  • دارچین

دمنوش زعفران

خواص زعفران نه تنها برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کننده است، بلکه یکی از بهترین دمنوش ها برای پریود شدن است. زعفران با ترکیبات زرد رنگ، تلخ و عطری که دارد، اثر بخشی فراوانی بر پریودی‌های نامنظم، افسردگی‌، کاهش سردرد و دردهای پریودی نیز دارد. بعد از استفاده از زعفران هورمون سروتونین در مغز افزایش می‌یابد که نتیجه آن افزایش شادی است؛ در نتیجه سبب کاهش افسردگی نیز می‌شود.

دمنوش زعفران

زعفران سابیده شده را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آبجوش حل و بر روی کتری بخار یا سماور دم کنید. دمنوش زعفران، را می‌توان به دو شکل یا به صورت ترکیب با یک قاشق عسل یا آب لیمو که برای خوش طعم شدن آن است یا به شکل چای زعفران مصرف کنید.

نکته: طبع زعفران گرم است؛ در نتیجه استفاده از آن در ماه‌های اول بارداری خطرناک و ممکن است باعث سقط جنین شود.

نکته: در سه روز متوالی هر روز یک لیوان می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا که استفاده بیش از حد از زعفران باعث بالا رفتن فشار خون و مسمومیت معده می‌شود.

دمنوش آویشن

گیاه آویشن به دلیل طبع گرمی که دارد از قدیم در طب سنتی به عنوان یک دمنوش برای پریود شدن و نیز کاهش درد و گرفتگی‌های ناشی از آن نام برده شده است؛ زیرا که این گیاه خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی دارد. طبق نتایج یکی از تحقیقاتی که در مجله Research in Medical Sciences در سال ۲۰۱۲ منتشر شد؛ اثبات گردید که تاثیر دمنوش گیاه آویشن و قرص ایبوپروفن در کاهش دردهای پریودی هر دو به یک میزان بوده است. بنابراین از خواص آویشن غافل نشوید.

دمنوش آویشن

برای تهیه دمنوش آویش مقداری از آن را در یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید دم بکشد، و بعد از عبور دادن از صافی آن را با یک قاشق عسل نوش جان کنید.

دمنوش گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان و زعفران برای پریود شدن بسیار موثر است. گل گاوزبان علاه‌بر اینکه یک آرامش بخش و تقویت کننده اعصاب است، به دلیل طبع گرم و مرطوبی که دارد، می‌تواند به عنوان یک دمنوش عالی، دارای خواص ضد التهابی و ضد درد به شمار ‌آید. و با افزایش ترشح هورمون‌های استرس باعث کاهش بی‌قراری‌های این دوران در بانوان نیز می‌شود.

دمنوش گل گاوزبان

یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک را در یک لیوان آبجوش بریزید، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که توسط حرارت غیرمستقیم گاز دم کشید از صافی عبور داده و در نهایت با یک نبات یا یک قاشق عسل طعم‌دار کرده سپس آن را بنوشید.

دمنوش اسطخودوس

گیاه اسطخودوس را در ایام پریودی می‌تواند به عنوان یک دارو ضد افسردگی استفاده کرد؛ زیرا که در دسته گیاهان شادی‌آور به شمار می‌رود. ضمن اینکه این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد نفخ نیز می‌باشد؛ در نتیجه مصرف آن در ایام پریودی باعث کاهش دردهای شکمی و نفخ می‌شود.

دمنوش اسطخودوس

یک قاشق غذاخوری از گیاه اسطوخودوس را در کتری آب جوش بریزید، بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد پس از عبور از صافی آن را نوش جان کنید. شما برای خوش طعم شدن آن می‌توانید از یک قاشق عسل استفاده کنید.

دمنوش بابونه

یکی دیگر از گیاهانی که می‌توان از آن به عنوان یک دمنوش برای پریود شدن نام برد، گل بابونه است. گیاه بابونه دارای خواص درمانی بسیاری است که یکی از آن‌ها کاهش علائم قاعدگی است. پس از مصرف بابونه میزان گلیسین در رحم افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث آرام شدن ماهیچه‌های دیواره رحم و کاهش گرفتگی عضلات آن می‌شود؛ در نتیجه دمنوش بابونه می‌تواند در تسکین دردهای پریودی موثر باشد. اگر به عطر و طعم بابونه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواص بابونه را مطالعه بفرمایید.

دمنوش بابونه

یک قاشق چای‌خوری گل بابونه را به مدت ده دقیقه در یک لیوان آبجوش بریزید و بعد از آن‌که دم کشید، با یک قاشق عسل میل کنید. با نوشیدن حداقل روزی ۲ فنجان چای بابونه در یک هفته قبل از شروع پریودی می‌توانید اثر آن را بر پریودیتان مشاهده کنید.

دمنوش جعفری

یکی دیگر از بهترین دمنوش‌هایی که می‌تواند در فهرست موثرترین دمنوش برای پریود شدن قرار گیرد، گیاه جعفری است. این گیاه در ساختار خود مقدار قابل توجهی ویتامین c، آپیول و میریستین دارد. این ترکیبات توانایی تحریک انقباضات دیواره رحم دارند.

دمنوش جعفری

گیاه جعفری تازه را بشویید و به مدت ۱۵ دقیقه در آبجوش دم کنید، بعد از عبور آن از صافی دمنوش را با یک قاشق عسل یا لیمو ترش نوش جان کنید. اگر می‌خواهید از جعفری خشک شده استفاده کنید، باید روزی سه بار ۲ گرم جعفری را در ۱۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید و بعد از عبور از صافی با یک قاشق عسل مصرف کنید.

نکته: مصرف آپیول زیاد در هنگام بارداری خطرناک و سمی است؛ پس استفاده زیاد آن به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

 دمنوش زنجبیل

زنجبیل علاوه‌بر تاثیری که بر انقباضات دیواره رحم دارد؛ چون مانند زعفران طبع گرمی دارد، می‌تواند همانند یک دارو سبب تسکین دردهای عضلانی پریودی شود. با توجه به نتایج پژوهش‌هایی که بر روی خواص زنجبیل صورت گرفته مشخص شد که زنجبیل تا ۷۰ درصد خاصیت تسکین دهندگی درد‌های عضلانی را دارد.

 دمنوش زنجبیل

زنجبیل را می توان یا به صورت چای زنجبیل یا زنجبیل تازه با عسل استفاده کرد. برای تنظیم پریودیتان می‌توانید از چند روز قبل از پریودی، هر روز صبح به صورت ناشتا یک لیوان زنجبیل تازه و آب را با نسبت ۱:۲ مصرف کنید.

دمنوش دارچین

دارچین، یک گیاه  با طبع گرم است که به عنوان یک دمنوش برای پریود شدن در تنظیم سیکل پریودی از آن استفاده می‌شود. همچنین دارچین یک تسکین دهنده عالی برای زمان PMS پریودی نیز به‌شمار می‌رود. مصرف دمنوش دارچین در روزهای پریودی دارای خواص درمانی مانند: رفع حالت تهوع قبل و بعد از پریودی، کاهش دیسمنوره اولیه (دردهای پریودی)، کاهش التهاب و گرفتگی عضلات، کاهش خونریزی، کاهش نوسانات خلقی و PMS در نهایت با گشاد کردن عروق خونی و افزایش گردش خون می‌تواند باعث تنظیم دوره‌های پریودی شود.

دمنوش دارچین

شما می‌توانید ۱یا ۲ تا از چوب دارچین یا ۳ قاشق چای‌خوری پودر دارچین را در قوری بیندازید و اجازه دهید همراه با آب جوش به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه جوشانده شوند. در آخر پس از رد کردن آن از صافی دمنوش را با یک قاشق عسل ترکیب کرده و بنوشید. بهتر است این دمنوش را به صورت ناشتا به مدت یک ماه مصرف کنید.

کلام آخر

با توجه به عوارض داروهای شیمیایی، حتی الامکان یک راهکار طبیعی مانند دمنوش را با آن‌ها جایگزین کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که حتی استفاده بیش از حد دمنوش‌های طبیعی می‌تواند عوراض خطرناک به همراه داشته باشد؛ بنابراین در استفاده از دمنوش‌های طبیعی نیز مانند داروهایی شیمیایی زیادروی نکنید. در پایان نیز ما منتظر نظرات و بیان تجربه شما درباره مصرف هر کدام از دمنوش‌ها نیز هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *