بیماری ها و درمان آنوبلاگ

مفیدترین انواع دمنوش برای گلودرد

گلو درد یکی از علایم آزار دهنده بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است که ممکن است در هر فصلی برای ما دردسرساز شود؛ به همین دلیل پیدا کردن یک دمنوش برای گلو درد همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است. اکنون ممکن این سوال‌ها برایتان به وجود آمده باشد که برای گرفتگی صدا چه دمنوشی خوبه؟ یا برای گلو درد چه دمنوشی خوبه؟یا بهترین دمنوش برای عفونت گلو کدام است؟

مطالعه این مطلب شما را با بهترین دمنوش‌‌ برای گلو درد و طرز تهیه آن‌ها آشنا می‌کند. پس تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

بهترین دمنوش‌ها برای درمان گلو درد

بهترین دمنوش‌ها برای درمان گلو درد

یکی از راه‌های آسان و کاربردی برای درمان گلو درد استفاده از دمنوش برای درمان سرماخوردگی و گلو درد است. دمنوش‌ها با وجود موادی مانند آنتی‌اکسیدان،‌ مواد ضدباکتریایی و ضدمیکروبی که در ساختار خود دارند به طرز معجزه‌آسایی باعث تسریع درمان سرماخوردگی و گلودرد نیز می‌شوند.

در ادامه این مقاله شما شرح کوتاهی از فواید و طرز تهیه بهترین دمنوش برای گلو درد را مطالعه می‌کنید.

دمنوش زنجیبل

دمنوش زنجیبل

گیاه زنجبیل از دیرباز تا به امروز بخاطر خواص فراوان و بی‌نظیر خود یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان و طب است. از جمله خواص مفید زنجبیل استفاده از آن به صورت یک دمنوش خانگی برای گلو درد است.

این گیاه به دلیل وجود ترکیباتی مانند خواص آنتی‌باکتریایی در ساختار خود همچون یک معجزه برای گلودرد به شمار می‌آید. خواص آنتی‌باکتریایی زنجبیل بهترین مبارز در برابر عوامل میکروبی مانند باکتری‌هایی مانند باکتری استرپتوکوکوس و عوامل ویروسی به‌شمار می‌آید.

از جمله خواص زنجبیل برای گلو درد می‌توان به وجود مواد بایواکتیو (زیست فعال) موجود در ساختار آن اشاره کرد که این مواد با خواص ضدالتهابی خود باعث رفع التهاب گلو می‌شوند.

زنجبیل در ساختار خود سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث حفاظت سلول‌های بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شوند؛ در نتیجه مصرف دمنوش آن باعث ارتقا سلامت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل میکروبی و ویروسی نیز می‌شود که تاثیر بسزایی در درمان گلودرد و سرماخورگی و آنفولانزا دارد.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

به مقدار لازم (۲ قاشق غذاخوری) زنجبیل خشک یا پودر شده را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ الی۲۰ دقیقه به دمنوش فرصت دهید تا کاملا دم بکشد. سپس بعد از عبور دادن دمنوش از صافی آن‌را به همراه نبات یا یک قاشق عسل شیرین کرده و میل کنید.

دمنوش چای سبز

معمولا یکی از دغدغه‌هایی که ما در زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا با آن مواجه هستیم، این است که چه دمنوشی برای گلو درد خوبه که مصرف آن به روند التیام گلو درد و عفونت در گلو سرعت بدهد. چای سبز از جمله ترکیب‌هایی است که می‌توان با آن یک دمنوش برای سوزش گلو و درمان گلو درد تهیه کرد.

این چای که از گل کامیلیا به‌ دست می‌آید، سرشار از آنتی‌اکسیدان، فلاونوئیدها و ترکیبات ضدالتهابی است که برای مبارزه با عوامل چرکی و التهاب‌زای گلو بسیار مفید هستند؛ درنتیجه نوشیدن این دمنوش باعث افزایش سرعت در درمان گلو درد و سوزش آن نیز می‌شود.

طرز تهیه دمنوش چای سبز

ابتدا مقداری آب را در قوری بجوشانید، سپس مقدار لازم (یک ق غ) چای سبز را به آن بیفزاید و مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا چای کاملا دم بکشد. در نهایت می‌توانید از نبات و عسل برای طعم‌دارن کردن چای استفاده کنید.

نکته: به دلیل این‌که چای سبز در ساختار خود سرشار از کافئین است نوشیدن بیش از دو فنجان در روز به شما توصیه نمی‌شود.

دمنوش گل بابونه

دمنوش گل بابونه

از دیرباز تا به امروز از بابونه به عنوان یک دمنوش برای عفونت گلو کودکان در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم دمنوش بابونه وجود خواص ضدباکتریایی آن است که این خواص در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا همچون سد دفاعی در برابر عوامل عفونت‌زا مبارزه کرده و سرانجام منجر به نابودی عفونت در بدن می‌شوند؛ از این‌رو می‌توان گفت که بابونه یکی از بهترین داروی گیاهی برای عفونت گلو بزرگسالان نیز به شمار می‌آید.

از جمله خواص بابونه به عنوان یک دمنوش گلودرد، در درمان سرماخوردگی می‌توان به خواص آن در هنگام استشام عصاره آن اشاره کرد. بوییدن بخار حاوی عصاره گیاه بابونه علاوه‌بر این‌که باعث نرم شدن مخاط بینی می‌شود با پاکسازی سینوس‌ها سبب تسکین و درمان عفونت‌های سینوسی می‌شود.

از جمله خواص این دمنوش برای التهاب گلو، تسکین التهاب گلو و بدن در مواقع سرماخوردگی است، زیرا در ساختار این گیاه به مقدار فراوانی ترکیبات فیتونوترینت‌ وجود دارد که با خواص ضدالتهابی خود سبب رفع التهاب گلو می‌شوند؛ بنابراین این دمنوش بهترین دمنوش برای گلودرد کودکان و حتی بزرگسالان است.

طرز تهیه دمنوش بابونه برای درمان گلودرد

برای دو قاشق غذا خوری پر بابونه، مقدار یک ونیم لیوان آب را داخل کتری بریزید تا به جوش آید سپس بابونه را به آن بیفزاید و ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دمنوش کاملا دم بکشد. در آخر پس از آن‌که دمنوش را از صافی رد کردید، می‌توانید آن‌را با یک قاشق عسل شیرین کرده و نهایتا میل کنید.

دمنوش گل ختمی

اگر به دنبال یک دمنوش برای گلو درد و گرفتگی صدا هستید ما به شما دمنوش گل ختمی را توصیه می‌کنیم، زیرا دمنوش این گیاه با نرم کردن سینه و شکم سبب تسریع روند بهبودی گلودرد و سرماخوردگی می‌شود؛ از این‌رو، از این ترکیب می‌توان به عنوان دمنوش برای گرفتگی صدا یا یک دمنوش برای خشکی گلو یاد کرد.

همچنین از آنجایی که این گیاه در ساختار خود حاوی ترکیبات فلاونوئیدیی است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند که این ترکیبات می‌توانند سبب تسکین گلو درد در ایام سرماخوردگی ‌شوند.

شیرین بیان یک گیاه ضدویروسی و ضدمیکروبی است که در صورت ترکیب چای آن با چای ریشه گل ختمی تبدیل به یک دمنوش گیاهی برای گلو درد عفونی می‌شود. همچنین از این چای گیاهی می‌توان به عنوان یک دمنوش برای نرم شدن گلو مورد استفاده قرار گیرد.

طرز تهیه دمنوش گل ختمی

مقدار ۲۵ گرم ریشه گل ختمی را به مقدار کافی آب اضافه کنید، سپس اجازه دهید به مدت ۷ الی ۱۰ دقیقه بر روی حرارت کم دم بکشد. در نهایت بعد از آن‌که چای گیاهی را از صافی رد کردید آن‌را با عسل شیرین کرده و میل کنید.

دمنوش آویشن

دمنوش آویشن

یکی دیگر از گیاهان دارویی که از آن به عنوان یک دمنوش برای درمان گلو درد استفاده کرد، گیاه آویشن است. این گیاه با داشتن موادی همچون تیمول و کارواکرول دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که برای تسکین گلو درد و التهاب گلو نیز بسیار موثر است.

همچنین سرماخوردگی باعث بروز یکسری علایمی همچون گرفتگی صدا و خارش گلو می‌شود که آویشن در کنار خواص آرام‌بخشی خود، دارای خواص ضد سرفه و خلط‌آور است؛ در نتیجه می‌تواند به عنوان یک دمنوش برای خارش گلو بسیار موثر باشد.

طرز تهیه دمنوش آویشن برای درمان گلو درد

برای تهیه دمنوش آویشن مقدار کافی پودر آویشن را به یک لیوان و نیم آب اضافه می‌کنم و به مدت دقیقه اجازه می‌دهیم بر روی شعله کم بماند تا دم بکشد، در آخر بعد از آن‌که دمنوش را از صافی عبور دادید آن ‌را به وسیله یک قاشق غذاخوری عسل طعم‌دار کرده و نوش جان کنید.

دمنوش دارچین

دارچین، یکی دیگر از گیاهان خارق‌العاده به عنوان یک دمنوش گلودرد است. این گیاه معطر در ساختار خود دارای موادی همچون کورکومین و آلدئید سینامیک است که از جمله ترکیبات ضدویروسی و ضدباکتریایی به‌شمار می‌آیند، به همین خاطر از این گیاه بسیار ارزشمند می‌توان به عنوان یک دمنوش برای گلو درد و سوزش گلو استفاده کرد.

شما می‌توانید با اضافه کردن یک ضدعفونی کننده قوی مانند عسل به دمنوش دارچین آن‌ را به یک دمنوش برای گلو درد شدید تبدیل کنید که باعث اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر روی روند تسکین گلودرد می‌شود.

طرز تهیه دمنوش دارچین برای گلو درد

پس از شستن چوب دارچین آن ‌را در یک کتری آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ الی۲۵ دقیقه اجازه دهید این دمنوش کاملا دم بکشد. در نهایت این چای گیاهی را با یک قاشق عسل طعم‌دار کرده و نوش جان کنید.

دمنوش لیمو عسل

دمنوش لیمو عسل

اگر در زمان سرماخوردگی خود به دنبال یک نوشیدنی برای گلو درد هستید تا به کمک آن روند التیام گلو درد خود را تسریع ببخشید، ما به شما نوشیدن ترکیب لیمو و عسل را به عنوان یک دمنوش برای گلو درد پیشنهاد می‌دهیم.

لیمو یک میوه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان به‌شمار می‌آید که ترکیب آن با عسل که یک ماده ضدمیکروبی و ضدویروسی قوی است، تبدیل به یک معجون فوق‌العاده قوی می‌شود که علاوه‌بر درمان گلودرد در درمان معجزه آسای گوش درد کارایی بسیاری دارد.

طرز تهیه نوشیدنی لیمو و عسل

ابتدا مقدار یک قاشق غذاخوری عسل را در مقدار لازم آب ولرم بریزید تا کاملا حل شود، سپس آب یک عدد لیموی تازه را به آن بیافزاید. سرانجام این نوشیدنی را به صورت گرم سرو کنید.

بهترین دمنوش‌ها برای گلو درد را شناختید

اگرچه ما در این مطلب ذکر کردیم که برای درد گلو چه دمنوشی بخوریم که بیشترین خواص درمانی برای تسکین درد گلو را داشته باشد؛ اما خاطرتان باشد درصورتی که گلو درد شما بیش از یک هفته به طول انجامید برای درمان آن حتما با یک پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن