رپورتاژ اگهی

راه حل خوردن پیتزا در رژیم کتوژنیک

در حال حاضر باور رایج بسیاری از افراد چاق و دارای اضافه وزن مفرط این است که اکثر رژیم‌های غذایی بعد از مدتی تکراری می‌شوند و علاوه بر نداشتن تنوع، کاهش وزن سریعی به دنبال ندارند. از طرفی، عمده افراد چاق به نوعی از گرسنگی و افت قند خون در دوران رژیم به شدت می‌ترسند و همین مسئله نیز مانع از پیروی آن‌ها از یک برنامه غذایی سالم و اصولی می‌شود.

یکی از رژیم‌های غذایی پرطرفدار در سراسر جهان، رژیم کتوژنیک است که به دلیل کاهش وزن سریع و در عین حال احساس سیری فراوان به افراد از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار می‌باشد. اما وقتی پای خوردن غذاهایی همچون پیتزا در جشن یا دورهمی‌های خانوادگی به میان می‌آید، محدودیت‌های رژیم کتوژنیک آشکار می‌شوند. چرا که غذاهای موجود در رژیم کتوژنیک دستورالعمل خاصی دارند و افراد برای گرفتن نتیجه ملزم به رعایت این دستورالعمل خواهند بود.

 

از طرفی، به دلیل حذف شدن و کاهش میزان کربوهیدرات، این رژیم برای برخی از بیماران دارای منشا درمانی می‌باشد. با توضیحاتی که بیان کردیم، ممکن است این ابهام و سوال به ذهنتان آمده باشد که رژیم کتوژنیک برای چه بیمارانی دارای منشا درمانی است و آیا می‌توان در دوران رژیم کتو از غذاهایی همچون پیتزا استفاده کرد یا خیر.

اگر دوست دارید به جواب این سوالات برسید و آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

آیا خوردن پیتزا در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

رژیم کتوژنیک به دلیل دارا بودن غذاهایی که به فرد احساس سیری بالایی می‌دهد، از جمله رژیم‌های غذایی پرطرفدار در جهان است که درصد پایبندی افراد به آن تا حد زیادی بالاست.

اما با همه این‌ها، محدودیت‌های غذایی رژیم کتو برای برخی افراد آسان و قابل اجرا نمی‌باشد. ولی خوشبختانه محدودیت این رژیم شامل پیتزا نمی‌شود و شما با دانستن طرز تهیه خمیر پیتزا و پیتزای کتویی می‌توانید از خوردن این غذای خوشمزه و لذیذ در کنار اعضای خانواده خود لذت ببرید. در این قسمت نحوه درست کردن پیتزا و خمیر پیتزای کتویی را به شما آموزش خواهیم داد:

  • فر را از قبل به مدت حداقل ۱۵ دقیقه گرم کنید و قالب پیتزا را با کاغذ یا ورقه روغنی بپوشانید.
  • در یک کاسه بزرگ یا غذاساز آرد بادام یا آرد نارگیل یا پوره‌ی گل کلم را بسته به میزان پیتزایی که می‌خواهید درست کنید با تخم مرغ‌ها مخلوط نمایید.

 

راه حل خوردن پیتزا در رژیم کتوژنیک

  • در یک کاسه دیگر پنیر موزارلای رنده شده را به همراه پنیر خامه‌ای با یکدیگر مخلوط کرده و آن را در مایکروفر قرار دهید تا پنیرها کاملا آب شوند. اگر مایکروفر ندارید یا ترجیح می‌دهید از آن استفاده نکنید، می‌توانید پنیرها را در یک ظرف بریزید و آن را روی اجاق گاز بگذارید.
  • پنیرهای آب شده را به مخلوط آرد و تخم مرغ اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. پس از آن، خمیر چسبناکی به دست می‌آید. آن را با دست به خوبی ورز دهید تا یک خمیر خوش فرم و یک دست داشته باشید. آن را به صورت توپ بزرگی درست کنید و در گوشه‌ای بگذارید.
  • خمیر را به ضخامت نازک و با استفاده از دست یا وردنه بر روی ظرف یا قالب پیتزا پهن نمایید. سپس، با یک خلال دندان یا چنگال سوراخ‌هایی را بر روی خمیر ایجاد کنید تا اصطلاحا خمیر حباب نزند و کاملا مغز پخت شود.
  • خمیر پیتزا را در حد چند دقیقه و تا مرز طلایی شدن در فر قرار دهید تا کمی بپزد. در مرحله بعدی، خمیر را از فر خارج کرده و مجددا با چنگال یا خلال دندان روی آن حفره‌هایی ایجاد کنید.
  • مواد رویه پیتزا که از قبل آن را پخته و آماده کرده‌اید از جمله مرغ، سس کچاپ، سوسیس، نمک و.. را به همراه مقداری پنیر موزارلا روی خمیر پیتزا بریزید و ظرف را به مدت ۵ تا ۸ دقیقه در فر بگذارید. پیتزای شما با آب شدن پنیر و طلایی شدن رویه آن آماده است. نوش جان!

نکات کاربردی و کلیدی برای بهتر شدن پیتزای کتویی

نکات کاربردی و کلیدی برای بهتر شدن پیتزای کتویی

  • اگر دوست ندارید از مایکروفر استفاده کنید، می‌توانید مقداری آب را در قابلمه‌ای بجوشانید. سپس، پنیرها را در یک کاسه فلزی روی لبه‌های قابلمه قرار دهید. بهترین ایده این است که پنیر را بدون سوزاندن ذوب کنید و مرتبا هم بزنید.
  • اگر غذاساز دارید، از غذاساز استفاده کنید. خوب است که چربی خمیر را با دست ورز دهید. اما غذاساز باعث می‌شود که همه چیز راحت‌تر و بهتر مخلوط شود. در صورت نیاز می‌توانید خمیر را کمی گرم کنید. اگر پنیر قبل از اینکه با آرد مخلوط شود سفت شد، می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه آن را در مایکروفر بگذارید تا نرم شود و بعد از آن ورز دادن خمیر را شروع کنید.
  • اگر خمیر چسبندگی زیادی داشت، آن را خنک کنید. گذاشتن خمیر در یخچال به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه می‌تواند چسبندگی خمیر را کمتر کند. ترفند دیگری که می‌توانید برای کاهش چسبندگی از آن استفاده کنید این است که دست‌هایتان را با کمی روغن زیتون چرب کنید.
  • به زمان فر برای پختن پیتزا دقت کنید. ۸ دقیقه برای درست کردن پیتزای کم کربوهیدرات رژیمی شما زمان تقریبا ایده آلی است.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای آگاهی از دستورالعمل غذاهای کتویی بهتر است به جای جستجو کردن جملاتی همچون غذاهای رژیمی، ترفندهای آشپزی رژیمی، دسرهای رژیمی و.. در دوران رژیم کتوژنیک در گوگل به نکات گفته شده در برنامه پایبند باشید و از خوردن غذاهای خارج از برنامه کتو خودداری کنید. یادتان باشد رژیم کتوژنیک کوتاه مدت است اما کاهش وزن خوبی به شما خواهد داد.

رژیم شفابخش بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

یکی از بیماری‌های شایع جهان در جوامع امروزی که علت اصلی آن چاقی و تغذیه نامناسب است، بیماری دیابت است. دیابت انواع مختلفی دارد و شرایط آن در تمام بیماران یکسان و مشابه نیست. اما رعایت یک رژیم غذایی متعادل که مصرف شیرینی و کربوهیدرات‌ها در آن محدود است، می‌تواند برای بیماران دیابتی به خصوص دیابت نوع ۲ بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

اگر از بیماری دیابت رنج می‌برید یا مستعد این بیماری هستید و در جستجوی مسیری موفقیت آمیز برای کنترل و بهبود بیماری خود می‌باشید، رژیم کتوژنیک مناسب دیابت یک شروع دوباره برای شما خواهد بود.

براساس تحقیقات محققان آمریکایی، این رژیم می‌تواند سطح گلوکز (قند) خون را بهبود بخشیده و در عین حال مقدار انسولین را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. اما بهتر است قبل از ایجاد کردن تغییرات در رژیم غذایی خود، حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در پایان، به این نکته اشاره می‌نماییم که با وجود محدودیت‌های غذایی و حذف کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک، این رژیم همچنان در صدر رژیم‌های محبوب جهانی قرار دارد. از این رو، اگر شما هم به دنبال یک رژیم غذایی کوتاه مدت با کاهش وزن سریع و غذاهای خوشمزه و متنوع هستید، این رژیم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

البته به این مسئله توجه داشته باشید که بعد از اتمام رژیم کتوژنیک، بایستی با دقت نظر و به کمک متخصص تغذیه به تدریج کربوهیدرات‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا بازگشت وزنی نداشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن