اخبار پزشکیوبلاگ

چگونه قد خود را بلند کنیم؟

یکی از فاکتورهای اصلی در ظاهر افراد قد آن ها است. قد بلند در زیبا به نظر رسیدن ظاهر اشخاص تاثیر داشته و موجب اعتماد به نفس در افراد خصوصا آقایان می شود. به همین دلیل، بلند قد بودن از دغدغه های اکثر نوجوانان است و می خواهند با استفاده از روش های مختلف به افزایش قد و تناسب قد و وزن خود کمک کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، ما هم به راه های افزایش قد پرداخته و می خواهیم به یکی از دغدغه های اصلی نوجوانان پاسخ بدهیم. بنابراین، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راه های افزایش قد

بیشترین میزان افزایش قد در افراد، در دوره نوجوانی و تا سن ۱۸ سالگی است. با پایان دوره بلوغ مرحله رشد افراد بسته شده و رشد قدی و استخوانی آن ها متوقف می شود. به همین منظور، بهتر است تا قبل از پایان این دوره و قبل از سن ۱۶ سالگی، با راه های افزایش قد آشنا شوید.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی در سلامت جسمی افراد و افزایش قد آن ها موثر است. استفاده از مواد غذایی پرفیبر و پروتئین دار، به بهبود رشد فیزیکی بدن کمک کرده و مواد غذایی ناسالم رشد جسمانی افراد را متوقف می کند. در ادامه، به مواد غذایی مفید در افزایش قد اشاره می کنیم:

  • مواد غذایی پروتئینی: مرغ، تخم مرغ و گوشت گاو و گوسفند منبع غنی از پروتئین هستند. پیشنهاد می‌شود که برای افزایش قد به صورت روزانه از تخم مرغ استفاده کنید.
  • میوه و سبزیجات: نقش میوه ها و سبزیجات را در سلامت بدن و رشد استخوان ها دست کم نگیرید. میوه ها منبع غنی از فیبر و انواع ویتامین آ، ث و … هستند که به رشد استخوان ها و افزایش قد کمک می کنند.
  • لبنیات: اشاره کردیم که کلسیم و ویتامین ها در افزایش قد موثر هستند و یکی از مواد غذایی که حاوی این مواد است لبنیات است. شیر، ماست، کره و پنیر از جمله لبنیات و از مواد ضروری برای رشد هستند. پیشنهاد می شود که روزانه دو تا سه لیوان شیر مصرف کنید.
  • حبوبات: انواع حبوبات، سویا، ذرت، بلغور و پاستا از جمله مواد غذایی مفید برای رشد بدن و استخوان ها هستند و استفاده از آن ها برای افزایش قد توصیه می شود.
  • آب: احتمالا برایتان عجیب است که مصرف آب در افزایش قد نقش دارد. آب به دفع سموم بدن کمک کرده و با بهبود متابولیسم بدن به رشد بدن و افزایش قد کمک می کند.

استفاده از مواد غذایی سالم از راه های افزایش قد در ۱۴ سالگی تا ۱۸ سالگی است و بهتر است برای رشد قدی بیشتر، از مصرف بیش از حد فست فودها و شیرینی جات خودداری کنید.

داشتن خواب کافی و منظم

یکی از راه های افزایش قد در ۱۶ سالگی و نوجوانی داشتن خواب کافی و البته منظم است. بسیاری از نوجوانان به شب بیداری علاقه داشته و تمایل دارند تا نیمه های شب فیلم و سریال ببینند. پیشنهاد می کنیم که اگر به دنبال بلند قد شدن هستید، کم خوابی را کنار گذاشته و شب ها حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.

البته، به این موضوع هم توجه کنید که تنها زمان خواب در رشد قد موثر نبوده و برای رشد کامل و صحیح بدن باید برنامه منظمی برای خواب داشته باشید. به این منظور، شب ها در یک تایم مشخصی به رختخواب رفته و در تایم معینی از خواب بیدار شوید.

داشتن فعالیت ورزشی

اگر نوجوان هستید و دائما این سوال را از خود می پرسید که چگونه قدمان را بلند کنیم در ۱۲ سالگی تا ۱۸ سالگی، باید بگوییم که به ورزش و فعالیت بدنی فکر کنید. بعضی از ورزش ها نقش بسیار مهمی در افزایش قد دارند و می توانند موجب افزایش قد تا ۲۰ سانت بشوند. ورزش هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، از راه های افزایش قد بوده و پاسخ سوال برای رشد قد چه کنیم را به شما عزیزان خواهد داد.

  • والیبال و بسکتبال: یکی از راه های افزایش قد در ۱۴ سالگی یا حتی سنین کمتر، ورزش والیبال و بسکتبال است. این دو ورزش به کشیده شدن ماهیچه های بدن کمک کرده و موجب افزایش قد تا ۲۰ سانت نیز می شوند.
  • بارفیکس: بارفیکس از جمله ورزش های کششی است که موجب انعطاف و کشیده شدن بدن می شود.
  • شنا کردن: شنا کردن موجب کشیده شدن تمام ماهیچه های بدن و افزایش قد می شود. اگر به دنبال راه های افزایش قد در ۱۶ سالگی و سنین کمتر هستید، شنا کردن را در برنامه های خود قرار دهید.
  • طناب زدن: پریدن باعث حرکت سلول های بدن و فعال شن ماهیچه ها می شود. فعال شدن ماهیچه ها به روش بدن و افزایش قد کمک می کند.
  • یوگا: ورزش یوگا از فعالیت های ورزشی ساده اما بسیار موثر است. این فعالیت بدنی به تقویت عضلات کمک کرده و تقویت عضلات در افزایش قد نقش دارند.

فعالیت های بدنی و ورزش هایی که بالاتر به آن اشاره کردیم، علاوه بر تاثیر در بلند قد شدن در نوجوانی، به افزایش قد در بزرگسالی نیز کمک می کنند. اگر به دنبال راه های افزایش قد در بزرگسالی هستید، این فعالیت ها را حتما انجام دهید.

برای افزایش قد از مکمل های غذایی و دارویی استفاده کنیم؟

احتمالا شنیده باشید که استفاده از مکمل های دارویی افزایش قد برای سلامتی مضر بوده و آسیب های جدی را به بدن وارد می کنند. درست هم هست و استفاده خودسرانه از مکمل ها عاقلانه نبوده و بهتر است آن ها را با توصیه پزشک مصرف کنید. پزشکتان شرایط بدنی شما را در نظر گرفته و در صورت نیاز مکمل هایی را برایتان تجویز می کند. مصرف مکمل هایی که تجویز پزشک متخصص باشد عوارض بسیار کمتری داشته و رشد قدی شما را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به راه های افزایش قد در نوجوانی پرداخته و شما را با بهترین روش های بلند قد شدن آشنا کردیم. مطالبی که آماده کردیم به سوالات شما همچون برای رشد قد چه کنیم، چگونه قدمان را بلند کنیم در ۱۲ سالگی یا ۱۴ سالگی پاسخ داد و راه های افزایش قد در ۱۶ سالگی و ۱۴ سالگی را آموزش داد. امیدواریم که مقاله تهیه شده موردتوجه شما قرار گرفته باشد و شما را در افزایش قدتان راهنمایی کند. در پایان، خوشحال می شویم تا نظرات و پیشنهادات خود را درباره راه های افزایش قد با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *