آشپزیوبلاگ

رفع بوی سوختگی غذا

کمکدون : شاید برای شما هم پیش آمده که به علت این که حواستان پرت شده غذا را سوزانده اید و بوی نامطبوعی در خانه پخش شده است. آیا می دانید که چگونه بوی سوختگی غذا را برطرف کنید ؟ آیا می دانید هنگامی که برنج شما ته گرفت و بوی سوختگی به خود گرفت چه کنید ؟

نگران نباشید با چند ترفند ساده می توانید بوی سوختگی را از خانه و هم چنین غذا رفع کنید و غذا را میل کنید.

ما در ادامه چند ترفند ساده و کاربردی را به شما معرفی می کنیم پس با ما همراه باشید.

اولین اقدام در هنگام مواجه شدن با بوی سوختگی این است که هواکش آشپزخانه یا هود را روشن کرده و پنجره ی آشپزخانه را باز کنید سپس حوله ای را مرطوب کنید و در هوا تکان دهید تا بوی سوختگی خارج شود. می توانید اسپری خوشبو کننده ی هوا نیز استفاده کنید.

 

 

رفع بوی سوختگی در آشپزخانه

برای رفع بوی سوختگی در آشپزخانه می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

۱)دارچین :

در ظرفی آب ریخته و روی گاز قرار دهید سپس چند عدد چوب دارچین یا پودر دارچین داخل آن بریزید و با حرارت متوسط اجازه دهید تا جوش آید. بوی دارچین فضا را پر کرده و بوی سوختگی یا حتی روغن را از بین می برد.

۲) لیمو :

یک لیمو را به چند قسمت برش دهید و آن را درون ظرفی که آب ریخته اید روی شعله ی گاز قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد تا بوی سوختگی رفع شود.

۳) سرکه سفید :

می توانید روی چند تکه نان مقداری سرکه سفید ریخته و آن را در چند جا در آشپزخانه قرار دهید تا بوی سوختگی رفع شود. یا دو فنجان سرکه سفید را به یک لیتر آب اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد تا بوی سوختگی را به خود جذب کند.

۴) میخک :

یک لیتر آب را داخل ظرفی بریزید و ۱۵ عدد میخک نیز به آن اضافه کنید و به مدت نیم ساعت بگذارید تا بجوشد این کار موجب رفع بوی سوختگی خواهد شد.

۵) پیاز :

یک پیاز را به چند قسمت برش دهید و هر تکه را داخل یک ظرف بگذارید و کمی به آن آب اضافه کنید و در چند جای مختلف از خانه  قرار دهید.

۶) وانیل :

می توانید مقداری آب را روی حرارت بگذارید و کمی وانیل به آن اضافه کنید تا به جوش آید زمانی که آب جوشید بوی وانیل فضا را خوش بو خواهد کرد.

یا می توانید چند پنبه را به عصاره ی وانیل آغشته کنید و آن را در چند جای مختلف در خانه قرار دهید تا بوی سوختگی را به خود جذب کند.

۷) زغال :

زغال نیز می تواند موجب رفع بوی سوختگی شود.

برای این کار زغال را داخل ظرفی گذاشته و آن را در مکانی که بوی سوختگی هست قرار دهید.

۸) قند و ادکلن :

داخل ظرفی مقداری ادکلن بریزید و یک حبه قند را درون آن بیاندازید تا حبه ی قند کاملا با ادکلن خیس شود. سپس قند را آتش بزنید هنگامی که ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید این کار موجب رفع بوی سوختگی خواهد شد و روش موثری می باشد.

۹) جوش شیرین :

جوش شیرین ماده ی مفیدی برای خنثی کردن بو است، مخصوصا برای سطوح پارچه ای بسیار مفید است.

اگر مبل، فرش یا موکت شما بوی سوختگی به خود گرفته است مقداری جوش شیرین روی آن ها بریزید و یک روز اجازه دهید بماند سپس جارو برقی بکشید.

روش دیگر برای از بین بردن بوی سوختگی از فرش و موکت این است که ابتدا آن را با شامپو فرش تمیز کنید سپس مقداری سرکه سفید یا عصاره ی وانیل را در هنگام شب روی فرش بریزید تا بوی سوختگی از بین برود.

۱۰) روغن اکالیپتوس :

یک فنجان آب را با ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کنید و در ظرف اسپری ریخته و آن را در هوا اسپری کنید تا بوی سوختگی از بین رود.

 

 

رفع بوی سوختگی برنج

  • نان : برخی اوقات با یک تکه نان می توانید بوی سوختگی برنج را از بین ببرید. یک تکه نان را روی برنج بگذارید و تا زمانی که برنج را نکشیده اید اجازه دهید روی برنج بماند. نیازی نیست نان را در داخل برنج بگذارید. نان را روی برنج گذاشته و دم کنی بگذارید.
  • حبه قند : برای از بین بردن بوی سوختگی برنج می توانید چند حبه قند را لابه لای برنج‌ بگذارید بعد از چند دقیقه کاملا بوی سوختگی رفع می شود.
  • پیاز : یکی دیگر از موادی که می توانید برای رفع بوی سوختگی استفاده کنید تکه های پیاز است.

پیاز را به صورت لایه ای تقسیم کنید و در بین برنج بگذارید پیاز بوی سوختگی را به خود جذب می کند و برنج بوی بدی نخواهد داشت.

  • آبلیمو : روش آخر برای رفع بوی سوختگی برنج استفاده از آبلیمو است. یک تکه پنبه را با آبلیمو آغشته کنید و آن را داخل یک دستمال کاغذی قرار دهید بعد آن را داخل قابلمه ی برنج گذاشته سپس بعد از گذشت چند دقیقه آن را از قابلمه خارج کنید. بوی سوختگی برنج رفع می شود.

البته می توانید بعد از استفاده از هر کدام از این روش ها مقداری زعفران نیز به برنج اضافه کنید تا هم برنج خوش عطر شود هم بوی سوختگی کاملا رفع شود.

رفع بوی سوختگی خورشت

  • پیاز : اگر خورش شما ته گرفت نگران نباشید و از ریختن آب روی آن خودداری کنید. فقط ظرف خورش را عوض کنید و آن را درون قابلمه ای دیگر بریزید سپس یک تکه پیاز داخل آن قرار دهید و کمی آب جوش بریزید و چند دقیقه بگذارید تا روی حرارت بماند. پیاز بوی سوختگی را به خود جذب می کند سپس پیاز را از خورش خارج کرده و خورش را میل کنید.
  • آب، روغن و نمک : بعد از عوض کردن ظرف خورش درون آن کمی آب و روغن و نمک اضافه کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم بجوشد تا بوی سوختگی از بین برود.
  • شکر : می توانید درون قابلمه کمی شکر بریزید زیرا شکر موجب از بین رفتن بوی سوختگی می شود اما به اندازه ی شکر توجه کنید تا طعم خورش شما تغییر نکند.

رفع بوی سوختگی غذا از مایکروفر

رفع بوی سوختگی از فر و مایکروفر

برای رفع بوی سوختی از داخل مایکروفر می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید.

قهوه :

اگر غذایی در ماکروویو شما سوخت، می توانید مقداری پودر قهوه را در ظرفی ریخته و به مدت یک شب تا صبح درون آن قرار دهید. قهوه به علت عطر خوشی که دارد بوی سوختگی را به خود جذب می کند.

لیمو :

بعد از این که فر را با آب و سرکه تمیز کردید، کمی آب لیمو را در ظرفی ریخته و در فر حرارت دهید و به مدت ۲۴ ساعت بگذارید داخل فر و مایکروفر بماند.

جوش شیرین :

ظرف جوش شیرین را درون مایکروفر و فر قرار دهید و یک روز اجازه دهید بماند پس از آن بوی سوختگی از بین خواهد رفت.

سرکه :

اگر غذایی درون مایکروفر و فر سوخت بهتر است کل مایکروفر را با محلول آب و سرکه تمیز کنید.

گوشت سوخته :

اگر هنگام آشپزی حواس شما پرت شد و گوشت غذا سوخت. ابتدا یک حوله ی تمیز را با آب گرم خیس کرده و آب آن را بگیرید سپس گوشت را داخل حوله گذاشته و به مدت ۵ دقیقه بگذارید بماند سپس لایه ی سوخته را از گوشت با چاقو بتراشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *