آشپزیوبلاگ

ساده ترین طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و طلایی

ته چین مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که بیشتر در مهمانی ها و مجالس استفاده می شود که اگر در کنار آمن یک سوپ شیر سرو کنید، میز غذایی بسیار جذاب خواهید داشت. طرز تهیه این غذا بسیار آسان است اما با انجام چند ترفند می توانید یک ته چین خوشمزه درست کنید. در ادامه می خواهیم طرز تهیه ته چین مرغ را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

مواد لازم تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

اگر قصد درست کردن یک ته چین مرغ خوشمزه را دارید مواد لازم را آماده کنید تا به سراغ طرز تهیه ته چین برویم. مواد لازم برای طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر به صورت زیر است:

  • تخم مرغ ………………………………….. ۲ عدد
  • برنج ……………………………………….. ۳ پیمانه
  • سینه مرغ ………………………………… ۲ عدد
  • ماست چکیده ……………………………. ۱ پیمانه
  • گلاب ………………………………………. ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع ………………………………… ۳ قاشق غذا خوری
  • زرشک …………………………………….. ۳/۱ پیمانه
  • کره ………………………………………… ۵۰ گرم
  • شکر ………………………………………. ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده …………………………. به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه ……………. به مقدار لازم

مراحل و طرز تهیه ته چین مرغ

در این بخش از مقاله می خواهیم به سراغ طرز تهیه ته چین مرغ برویم، در ادامه با ما همراه باشید.

آماده سازی مواد لازم: در ابتدا باید برنج را با مقداری نمک خیس کنید سپس زرشک را با کمی آب خیس کرده و کنار بگذارید. زعفران را بسابید و چند تکه یخ روی آن بگذارید تا خوش رنگ شود.

پخت مرغ: سینه مرغ را با یک پیاز و مقداری نمک و فلفل در قابلمه ریخته و سپس کمی آب روی آن بریزید و بگذارید تا خوب بپزد. پس از این که مرغ پخت آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید و استخوان های آن را جدا کنید و کمی زعفران روی مرغ ها بریزید.

ترکیب مواد ته چین: تخم مرغ ها را همراه با مقداری نمک و فلفل سیاه در داخل ظرفی بریزید و با چنگال هم بزنید سپس ماست چکیده و زعفران دم کرده و روغن را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

تفت دادن زرشک: داخل تابه ای کوچک کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود سپس مقداری شکر و گلاب به آن اضافه کنید تا زرشک ها پف کنند.

پختن برنج: برنج را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش آید، در این مرحله باید برنج را کمی زنده تر آبکش کنید سپس برنج را داخل مواد ته چین بریزید و ترکیب کنید.

پخت ته چین: ته چین را به دو روش در قابلمه و بدون فر می توانید بپزید که در ادامه هر دو روش را بیان می کنیم.

پخت ته چین مرغ در قابلمه: قابلمه را روی حرارت بگذارید تا داغ شود سپس مقداری از برنج را داخل قابلمه بریزید و بعد آن را با کفگیر فشرده کنید و مرغ ریش شده را روی برنج ریخته و فشار دهید تا به خورد برنج برود سپس زرشک را روی مرغ بریزید و باقی برنج را اضافه کنید و سطح آن را صاف کنید. به مدت ۵۰ دقیقه با حرارت کم اجازه دهید تا ته چین بپزد و در پایان پخت مقداری کره و زعفران روی برنج بریزید و قابلمه را برگردانید. ته چین مرغ را می توانید با زرشک و خلال پسته یا بادام تزئین کنید.

پخت ته چین مرغ در فر: کف قالب یا یک ظرف پیرکس را چرب کنید و مانند مرحله قبل مواد را به ظرف مورد نظرتان اضافه کنید و روی برنج چند تکه کره قرار دهید و روی ظرف یا قالب را فویل بکشید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت یک ساعت قرار دهید، سپس در انتها فویل را بردارید و گریل را روشن کنید تا ته چین طلایی شود.

نکات مهم برای پخت ته چین مرغ

در این بخش از مقاله می خواهیم به تمامی فوت و فن هایی که برای پخت ته چین لازم است بپردازیم، این مطلب را از دست ندهید.

  • حتما از ماست چکیده استفاده کنید، البته اگر ماست چکیده در دسترس نداشتید می توانید ماست را داخل یک کیسه تمیز بریزید تا آب اضافی آن خارج شود .
  • مقدار استفاده از زعفران به شما بستگی دارد اما هر چقدر زعفران بیشتری استفاده کنید رنگ و بوی خوبی به ته چین می دهد.
  • زمان آبکش کردن، برنج را زنده تر بردارید به دلیل این که در هنگام اضافه کردن مواد برنج نرم می شود.
  • برای پخت این غذا بهتر است از قابلمه نچسب استفاده کنید.
  • شما می توانید فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنید اما استفاده کردن از تخم مرغ کامل موجب چسبنده تر شدن مواد ته چین می شود.
  • ته چین باید در مدت زمان طولانی و با دمای کم بپزد تا به خوبی برشته شود.
  • برای خوشمزه تر شدن ته چین می توانید به جای این که مرغ را بپزید آن را به صورت نگینی خرد کنید و با پیاز تفت دهید.
  • طرز تهیه ته چین مرغ که در این مقاله بیان شد مناسب برای ۴ نفر می باشد در صورت اضافه یا کم شدن تعداد نفرات باید مقدار مواد را تغییر دهید.

دلایل بوی بد ته چین و راه هایی برای از بین بردن آن

اغلب بوی بد ته چین به دلیل مرغ آن می باشد که برای رفع این مشکل می توانید راهکارهای زیر را به کار بگیرید. قبل از این که مرغ را بپزید به مدت یک ساعت بهتر است مرغ را داخل سس یا آبلیمو قرار دهید. هم چنین می توانید چند حبه سیر را رنده کرده و به آن اضافه کنید. یا این که می توانید به جای روش قبلی تکه های مرغ را به مدت نیم ساعت در ترکیب زردچوبه، سرکه و آبلیمو قرار دهید.

تجربه صرف یک ته چین خوشمزه

ته چین مرغ یکی از خوشمزه ترین غذاهای پلویی ایرانی به شمار می رود که در مجالس مهم از آن استفاده می شود. هم چنین می توانید ته چین قالبی را به صورت تکه ای در کنار غذا سرو کنید. با استفاده از آموزشی که در این مقاله بیان شد می توانید یک ته چین خوشمزه تهیه کنید و نوش جان کنید. نظر شما در مورد سایر فوت و فن هایی که باید در پخت این غذا رعایت کنید چیست؟ لطفا در پایان نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *