آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش اسفناج خانگی

آش اسفناج خامه‌ای و مغذی خوشمزه همان چیزی است که برای یک شام سریع و راحت در خانه نیاز دارید. طرز تهیه آش اسفناج خانگی بسیار آسان است و از مواد سالم و در دسترس درست می‌شود و یکی از آش‌های سنتی ایرانی می‌باشد که به دلیل خواص فراوان و طعم بی‌نظیر، طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.

آش اسفناج سرشار از آهن می‌باشد و برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مفید است. در ادامه قصد داریم برای شما طرز تهیه آش اسفناج را با آسان‌ترین روش آموزش دهیم تا پایان این محتوا همراه ما باشید تا با پیگیری مطالب زیر یک وعده مقوی داشته باشید.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • مدت زمان موردنیاز برای آماده سازی مواد اولیه: ۲۰ دقیقه
  • زمان لازم برای پخت نهایی آش اسفناج: ۵۰ دقیقه
  • مقدار کالری این آش: ۱۸۰ کیلوکالری
  • میزان کربوهیدارت آش اسفناج: ۱۷ گرم

مواد اولیه لازم برای طرز تهیه آش اسفناج دلچسب

انواع آش و سوپ سبزیجات پوره شده می‌تواند بدون چربی و کم‌چرب یا پرچرب و خامه‌ای، تند یا ملایم و گرم یا سرد باشد. آش اسفناج یک آش کم‌چرب، ملایم و گرم است که برای سرماخوردگی نیز مفید می‌باشد، در این بخش از محتوا می‌خواهیم مواد لازم در طرز تهیه آش اسفناج برای سرماخوردگی را برای شما بیان کنیم پس با ما باشید.

مواد لازم برای آش اسفناج مقدار مورد نیاز
اسفناج ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
سیب‌زمینی ۱ عدد کوچک
ماست کم‌چرب ۴ قاشق غذاخوری
تره ۱۰۰ گرم
کرفس ۲ عدد کوچک
کره ۳۰ گرم
فلفل‌سیاه ۲/۱ قاشق چایخوری
آب مرغ ۱ لیتر
نمک به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه آش اسفناج با ماست لذیذ

درست کردن این سوپ سالم و سرشار از مواد مغذی بسیار آسان است و با کم‌ترین زحمت آماده می‌شود. در این بخش می‌خواهیم مراحل طرز تهیه آش اسفناج با ماست را بیان کنیم تا با به‌ کارگیری این روش یک آش خوشمزه داشته باشید.

  • مرحله اول: ابتدا ۱۰۰ گرم تره و ۲ عدد کرفس را ریز کنید. سپس ۳۰ گرم کره را در تابه روی حرارت متوسط بگذارید تا ذوب و گرم شود، پس از گرم شدن سبزیجات خردشده را در آن تفت دهید. پس از گذشت ۵ دقیقه، ۲ حبه سیر را رنده و به سبزیجات اضافه کنید.
  • مرحله دوم: اکنون در طرز تهیه آش اسفناج با ماست، یک عدد پیاز متوسط و یک عدد سیب‌زمینی کوچک را به شکل نگینی، ریز کنید و به همراه نصف قاشق چایخوری فلفل‌سیاه و مقداری نمک به سیر و سبزیجات اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا سیب‌زمینی نرم و همه مواد یکدست شوند.
  • مرحله سوم: حال آب مرغ از قبل آماده شده را به مواد اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیاید. در این فاصله اسفناج‌ها را خرد کنید و پس از جوش زدن مواد، آن‌ها را به آرامی و کم‌کم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: پس از اضافه کردن اسفناج‌ها، بین ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا سبزی‌ها به‌طور کامل پژمرده و پخته شوند. پس از آن در طرز تهیه آش اسفناج با ماست، ۴ قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد مخلوط شود و ۲ دقیقه زمان بدهید تا روی حرارت بماند.
  • مرحله پنجم: پس از پختن همه مواد باهم، حرارت را خاموش کنید و ۵ دقیقه زمان بدهید تا آش خنک شود. سپس همه مواد را در مخلوط‌کن بریزید و با سرعت بالایی آن‌ها را پوره کنید تا یکدست شوند و در آخر در طرز تهیه آش اسفناج برای سرماخوردگی مقداری جوزهندی به مواد اضافه کنید.

نکات و ترفندهایی در طرز تهیه آش اسفناج مقوی

برای آماده کردن این سوپ پرخاصیت باید نکاتی را رعایت کنید و از فوت‌وفن‌هایی که در ادامه به شما میگوییم استفاده کنید تا آش شما ظاهر و طعم بهتری داشته باشد. در طرز تهیه آش اسفناج باید دقت داشته باشید که سبزی‌ها تازه باشند زیرا تعیین‌کننده طعم این آش، آن‌ها هستند.

  • شما می‌توانید برای خامه‌ای و غلیظ‌تر شدن این آش پرخاصیت به‌جای استفاده از ماست در ترکیب مواد، از خامه استفاده کنید.
  • برای روشن‌تر بودن این آش مقداری از اسفناج‌ها را نگه‌ دارید و در هنگام ریختن مواد در مخلوط‌کن، اسفناج‌های خام را به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از روغن آووکادو یا روغن زیتون در طرز تهیه آش اسفناج استفاده کنید، اما روغن زیتون سبزیجات را بدون سوختن قهوه‌ای می‎کند.
  • سیب‌زمینی به ابریشمی و ملایم شدن آش کمک می‌کند، در صورت تمایل می‌توانید آن را از ترکیب مواد حذف کنید.
  • در ترکیب مواد اولیه آش اسفناج می‌توانید از آب سبزیجات و آب گوشت کم سدیم هم استفاده کنید( کم سدیم به این دلیل که بتوانید سطح نمک را به راحتی کنترل کنید).
  • اگر می‌خواهید آش اسفناج را فریز کنید ماست را از ترکیب مواد حذف کنید، زیرا در هنگام گرم کردن دوباره، سوپ را دانه‌دار می‌کند.
  • در طرز تهیه آش اسفناج برای سرماخوردگی، می‌توانید از حبوبات در ترکیب مواد اولیه استفاده کنید اما به طورکلی این آش، بدون حبوبات است.
  • برای گرم‌تر شدن این آش لذیذ می‌توانید آویشن به آن اضافه کنید تا خاصیت درمانی آن بیشتر شود و با خوردن آن سردی بدن کاهش یابد.

سخن پایانی

اسفناج به عنوان یکی از سالم‌ترین غذاها در جهان شهرت پیدا کرده است. البته توجه داشته باشید که اسفناج حاوی اکسیلات‌های طبیعی است که ممکن است در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند اما به‌ طورکلی اسفناج خواص شگفت‌انگیزی دارد و مزایای آن خیلی بیشتر از معایبش می‌باشد.

اسفناج هم خواص درمانی دارد، هم در زیبایی تاثیر دارد و هم به رفع بی‌خوابی و کمبود خواب کمک می‌کند. رفع یبوست، جلوگیری از کم‌خونی، تنظیم کننده فشارخون، مدیریت دیابت، کمک به رشد مو، استحکام ماهیچه‌ها، پیشگیری از آسم، محافطت از پوست در برابر اشعه‌ها و بسیاری دیگر جزو خواص اسفناج هستند.

در این محتوا با طرز تهیه آش اسفناج به طورکامل آشنا شدید. همچنین با دانستن نکات مطرح شده، می‌توانید خوشمزه بودن این آش پرخاصیت را چند برابر کنید، با دقت به دستورالعمل گفته شده می‌توانید یک وعده دلچسب و مقوی را برای تمام اعضای خانواده رقم بزنید. نظرات خود را در کامنت‌ با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *