آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش انار ساده

آش انار یکی از پرطرفدارترین انواع آش است که طعم ملس و فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. این آش سنتی برای ایرانیان مهمان همیشگی سفره‌های شب یلدا بوده است. در این محتوا قصد داریم طرز تهیه آش انار ساده را با بهترین روش به شما آموزش دهیم.

آش انار خواص زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چربی‌سوزی، کاهش سرفه، تنظیم فشارخون و افزایش استحکام استخوان‌ها اشاره کرد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید وعده‌ای پرخاصیت و خوش‌طعم داشته باشید. برای درست کردن این آش، مطالب زیر را تا پایان با دقت پیگیری کنید.

  • تعداد اعضا: ۳ نفر
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۲۵ دقیقه
  • مدت زمان موردنیاز برای پخت نهایی آش انار: ۱۰۰ دقیقه
  • کالری ۱۰۰ گرم از این آش دلچسب: ۶۰ کیلوکالری
  • کربوهیدرات موجود در ۱۰۰ گرم آش انار لذیذ: ۱۱ گرم
  • میزان سختی: متوسط

مواد لازم برای طرز تهیه آش انار یزدی وسوسه‌انگیز

برای درست کردن این آش بی‌نظیر دقت کنید که همه چیز را به اندازه استفاده کنید و در مصرف سبزیجات و ادویه‌ها اسراف یا صرفه‌جویی نکنید. همه مواد باید به اندازه لازم باشند تا آش طعم متعادل و خوشمزه‌ای داشته باشد. در این قسمت از محتوا، مواد موردنیاز در طرز تهیه آش انار ساده را برای شما بازگو خواهیم کرد.

مواد اولیه لازم مقدار لازم
انار ۱ کیلوگرم
برنج ۲/۱ پیمانه
سبزی آش ۶۰۰ گرم
لپه ۲/۱ پیمانه
گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
گلپر ۲ قاشق غذاخوری
روغن و نمک به میزان موردنیاز
زردچوبه و فلفل‌سیاه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش انار ساده و دلچسب

آش انار در هر منطقه، دستور پخت‌های متفاوتی دارد که همین تفاوت در مواد اولیه هم تاثیر دارد. در این بخش از محتوا، طرز تهیه آش انار ساده را برای شما بیان خواهیم کرد تا با اجرای دقیق مراحل آن، یک وعده بی‌نظیر داشته باشید.

طرز تهیه آش انار ساده

  • مرحله اول: برای پخت آش انار دلپذیر ۲/۱ پیمانه لپه را از ۱۲ ساعت قبل پخت در آب بخیسانید تا راحت‌تر پخته شوند و نفخ نداشته باشند و حتما به یاد داشته باشید هر ۲ ساعت یکبار آب آن‌ها را خالی کنید و آب تازه در آن بریزید. همچنین برنج‌ها را نیز از ۳ ساعت قبل در آب بخیسانید.
  • مرحله دوم: حال در طرز تهیه آش انار یزدی مقداری روغن در تابه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس ۱ عدد پیاز متوسط را به شکل خلالی خیلی نازک برش بزنید و به روغن داغ اضافه کنید و تفت بدهید تا طلایی و سبک شوند.
  • مرحله سوم: پس از طلایی شدن پیازها، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس لپه‌ها را آبکش کنید و در قابلمه بریزید و به آن ۴ لیوان آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و پس از جوشیدن، حرارت را ملایم کنید و پیازهای سرخ شده و نمک و فلفل‌سیاه را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در طرز تهیه آش انار یزدی بعد از اضافه کردن ادویه‌ها، درب قابلمه را ببندید و زمان بدهید تا لپه‌ها پخته شوند. پس از آن برنج‌ها را آبکش کنید و به لپه‌های پخته شده اضافه کنید و بعد به سراغ آماده کردن گوشت بروید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله ۱ عدد پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس پیاز، نمک و فلفل‌سیاه را به ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده اضافه کنید و به حدی ورز بدهید تا یکدست شود و به شکل توپ، به اندازه‌های کوچک از گوشت جدا کنید. در تابه‌ای روغن بریزید و گوشت‌ها را سرخ کنید.
  • مرحله ششم: بعد از سرخ شدن گوشت‌ها، آن‌ها را به قابلمه آش اضافه کنید تا با بقیه مواد روی حرارت ملایم پخته شود و بعد از آن سبزی‌های آش که شامل گشنیز، تره، نعنا و جعفری می‌شود را به‌خوبی بشویید و اجازه دهید آب آن‌ها خارج شود و به شکل خیلی ریز خرد کنید.
  • مرحله هفتم: در طرز تهیه آش انار یزدی پس از خرد کردن، سبزی‌ها را به باقی مواد اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را روی متوسط قرار دهید تا پخته شوند و در ۱۰ دقیقه آخر پخت، دانه‌های ۱ کیلوگرم انار را جدا کنید و به همراه ۲ قاشق غذاخوری گلپر، به آش اضافه کنید.

ترفندهایی برای طرز تهیه آش یزدی ساده و خوشمزه

یک روش دیگر برای درست کردن این آش پرطرفدار وجود دارد که با رب انار درست می‌شود. طرز تهیه آش انار با رب انار بسیار راحت است و فرق چندانی با دستورالعمل گفته شده ندارد. در ادامه زمان اضافه کردن رب انار به آش را به همراه نکاتی برای تهیه این آش هوس‌برانگیز، برای شما بیان خواهیم کرد.

طرز تهیه آش انار ساده

  • برای تهیه این آش دقت داشته باشید که حتما از سبزیجات تازه استفاده کنید تا طعم بهتری به آش انار بدهند.
  • اگر انارهایی که در آش میریزید ترش باشند، نتیجه به‌دست آمده طعم لذیذتری خواهد داشت.
  • در طرز تهیه آش انار با رب انار پس از اضافه کردن سبزی‌ها، ۲ قاشق غذاخوری رب انار را به مواد اضافه کنید تا آش طعمی ملس به خود بگیرد.
  • این آش را باید با صبر و حوصله و حرارت ملایم درست کنید تا طعم و بافت مدنظر را داشته باشد.
  • برای تزئین این آش خوش‌طعم، می‌توانید از نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید و چند دانه انار خام را روی آن به صورت پراکنده بریزید.
  • تا حد امکان برای درست کردن این آش از ظروف مسی استفاده کنید، زیرا طعم بهتری به آش خواهند داد.

سخن آخر در طرز تهیه آش انار ساده

مطالبی که در بالا در اختیارتان گذاشتیم مربوط به مواد اولیه و طرز تهیه آش انار یزدی و همچنین نکات مهم برای پخت بهتر این آش بودند. ما این مطالب را با بهره‌گیری از تجربیات خودمان و سرآشپزهای حرفه‌ای برای شما بیان کردیم تا با استفاده از این‌ها آشی با طعمی فوق‌العاده داشته باشید.

انار یکی از میوه‌های خاص و پرطرفدار زمستانی است و خود به تنهایی طبع سردی دارد اما با ترکیب مواد دیگری که در طرز تهیه این آش به‌کار رفته، سردی آن گرفته می‌شود و طعمی لذیذ به غذا می‌دهد. امیدواریم باتوجه به این روش پخت، این آش خوشمزه و خواستنی را درست کنید و از طعم خاص و متفاوت آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *