آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش بادمجان محلی

بادمجان یکی از موادغذایی‌های کم‌کالری است و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب است. همچنین به علت آهن بالایی که دارد می‎تواند در درمان کم‌خونی موثر باشد. در این محتوا قصد داریم طرز تهیه آش بادمجان را به خوشمزه‌ترین طعم ممکن و راحت‌ترین روش به شما آموزش دهیم.

آش خوشمزه بادمجان در مناطق مختلف ایران و جهان به روش‌های متفاوتی درست می‌شود و با اضافه یا کم کردن مواد اولیه آن، تفاوت در طعم و رنگ این آش پرطرفدار به خوبی احساس می‌شود. در ادامه باهم به بررسی جزئیات این آش خوشمزه می‌پردازیم.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۳۰ دقیقه
  • مدت زمان پخت نهایی آش: ۵۰ دقیقه
  • کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم از آش بادمجان: ۲۵ کالری
  • کربوهیدرات ۱۰۰ گرم از این آش بی‌نظیر: ۵.۸۱ گرم

مواد لازم در طرز تهیه آش بادمجان لذیذ

در دستور پخت آش بادمجان دقت داشته باشید که بادمجان‌های دانه ریز را انتخاب کنید تا آش شما تلخ نشود و طعم بهتری داشته باشد. برای انتخاب سبزی آش بادمجان توجه داشته باشید که از سبزی‌های تازه و بدون خرابی استفاده کنید. مواد اولیه لازم برای درست کردن این آش لذیذ به صورت زیر است.

مواد اولیه لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان ۴ عدد
لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود ۵۰ گرم
پیاز  ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ حبه
گوشت گوسفندی ۱۵۰ گرم
پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ ۲ قاشق غذاخوری
کشک ۱۰۰ گرم
سبزی آش ۱۵۰ گرم
نمک، زردچوبه، فلفل‌سیاه و روغن به میزان دلخواه

  مراحل طرز تهیه آش بادمجان ویژه

در این بخش از محتوا می‌خواهیم مراحل درست کردن این آش خوشمزه را برای شما بیان کنیم. در این دستور پخت قصد داریم از اسفناج، گشنیز، تره و جعفری که سبزی آش بادمجان هستند استفاده کنیم تا این غذا طعم بی‌نظیری به خود بگیرد. برای تهیه این آش، مراحل گفته شده زیر را با دقت اجرا کنید.

  • مرحله اول: در ابتدا باید حبوبات را که شامل ۵۰ گرم نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی هستند را از ۱۰ ساعت قبل در آب در ظرف‌های جداگانه بخیسانید و مقداری نمک در آن‌ها بریزد تا راحت‌تر پخته شوند و نفخ آن‌ها گرفته شود و حتما هر دو ساعت یکبار آب آن‌ها را عوض کنید.
  • مرحله دوم: اکنون برای طرز تهیه آش بادمجان، بادمجان‌ها را به خوبی بشویید و به شکل مکعب‌های درشت برش بزنید، مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید و حدود ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا تلخی و رطوبت اضافی آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله سوم: پس از گذشت زمان گفته شده حبوبات را آبکش کنید و در قابلمه‌ای بریزید و به حدی آب به حبوبات اضافه کنید که سطح آن‌ها را بپوشاند. سپس گوشت را هم به قابلمه حبوبات اضافه کنید و زمان بدهید تا باهم پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله در تابه‌ای مقداری روغن بریزد و روی حرارت بگذارید و ۱ عدد پیاز بزرگ را به شکل نگینی خیلی ریز خرد کنید و در روغن داغ بریزید سپس ۲ حبه سیر را رنده کنید و به پیازها اضافه کنید و کمی آن‌ها را باهم تفت دهید.
  • مرحله پنجم: در طرز تهیه آش بادمجان، پس از آن که پیاز و سیر کمی سبک شدند، بادمجان‌های خرد شده را به همراه مقداری نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید و تفت بدهید تا همه باهم سرخ شوند و پس از آن بادمجان‌های سرخ شده را به خوبی له کنید تا در میان آش مشخص نباشند.
  • مرحله ششم: حال پس از سرخ شدن بادمجان‌ها و پیاز، ۱۵۰ گرم سبزی اش بادمجان را خرد کنید و به ترکیب گوشت و حبوبات اضافه کنید و بعد از آن پیاز و بادمجان‌های سرخ شده را به قابلمه اصلی مواد اضافه کنید و زمان بدهید تا آش به خوبی جا بیوفتد.
  • مرحله هفتم: پس از آن که سبزی اش بادمجان پخته شد و آش جا افتاد قبل از خاموش کردن حرارت، ۱۰۰ گرم کشک مایع را به آن اضافه کنید و با ۲ قاشق غذاخوری نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ روی آش را تزئین کنید.

نکات تکمیلی در طرز تهیه آش بادمجان

برای تغییر در طعم و ظاهر آش نکاتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها تغییرات به وجود می‌آید. برای درست کردن این آش در صورتی که طعم سبزی‌ها را دوست نداشتید، می‌توانید سبزی اش بادمجان را به طور کامل از میان ترکیبات مواد اولیه حذف کنید.

  • اولین نکته در طرز تهیه آش بادمجان این است که می‌توانید به حبوبات و بادمجان‌ها مقداری روغن زیتون و ادویه بزنید و آن‌ها را در فر بگذارید تا برشته شوند.
  • باتوجه به ذائقه خود و اعضای خانواده می‌توانید ترکیبات سبزی اش بادمجان را تغییر دهید. برای مثال ریحان را جایگزین تره کنید.
  • شما می‌توانید ادویه‌هایی مثل فلفل‌قرمز، پاپریکا و یا زیره را برای خلق طعمی جدید و متفاوت به این آش خوشمزه اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.
  • در طرز تهیه آش بادمجان هنگامی که پخت تمام شد، مقدار کمی آبلیمو به آن اضافه کنید تا آش طعم بهتری داشته باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید آب سبزیجات و یا عصاره سبزیجات را جایگزین سبزی اش بادمجان کنید. اما باید توجه داشته باشید که آش طعم و تازگی خود سبزی‌ها را ندارد.
  • اگر برای درست کردن آش بادمجان عجله دارید، از کنسرو حبوبات نیز می‌توانید در تهیه این آش استفاده کنید.
  • برای ابریشمی و یکدست‌تر شدن آش بادمجان پس از اتمام مراحل پخت، آن را در مخلوط‌کن بریزید تا همه مواد باهم پوره شوند.
  • توجه داشته باشید اگر خواستید باقی‌مانده آش را فریز کنید، اجازه دهید تا آش به دمای محیط برسد و بعد آن را فریز کنید.

کلام آخر در طرز تهیه آش بادمجان

اکنون که طرز تهیه آش بادمجان را مانند انواع آش آموختید و نکات گفته شده را در درست کردن آن استفاده کردید، بد نیست که بدانید در برخی از مناطق کشور از برنج در ترکیب مواد استفاده می‌شود که در صورت تمایل، شما هم می‌توانید برنج را به آن اضافه کنید.

تیم ما با درنظر گرفتن تجربیات خود و بهترین سرآشپزها، این دستورالعمل کامل و بی‌نقص را برای شما بیان کرده است. این آش خوشمزه را برای اعضای خانواده درست کنید و اگر شما هم نکته یا نظری دارید در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *