آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش دوغ به روش اصیل اردبیلی

یکی از غذاهای پرخاصیت که طرفداران پروپاقرص زیادی در ایران دارند، انواع آش‌ است که هرکدام خواص درمانی خود را دارند. در این محتوا می‌خواهیم طرز تهیه آش دوغ را به ساده و اصولی‌ترین روش برای شما بیان کنیم تا از درست کردن این آش و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

آش دوغ سرشار از پروتئین و کلسیم است و خاصیت ضدباکتریای دارد و از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و در درمان گرمازدگی، یبوست و بی‌خوابی موثر است، همچنین اگر قصد کاهش وزن دارید با خوردن این آش روند آن را سریع‌تر پیش ببرید. تا انتهای این محتوا همراه ما باشید تا روش درست کردن آش دوغ معروف را به شما آموزش دهیم.

  • تعداد اشخاص: ۵ نفر
  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: ۴۰ دقیقه
  • مدت زمان نهایی برای درست کردن آش دوغ: ۷۵ دقیقه
  • کالری موجود در آش دوغ: ۱۱۹ کیلوکالری

مواد اولیه در طرز تهیه آش دوغ لذیذ

مواد اولیه در طرز تهیه آش دوغ

برای درست کردن این آش محبوب و خوش‌طعم بهتر است از مواد اولیه تازه و محلی استفاده کنید تا طعم لذیذتری داشته باشد و همچنین سالم‌تر باشد، پس در انتخاب آن‌ها دقت کافی داشته باشید. در این بخش از محتوا می‌خواهیم مواد اولیه مورد نیاز در درست کردن آش دوغ را برای شما بیان کنیم، همراه ما باشید.

مواد اولیه لازم مقدار لازم
برنج ۲ پیمانه
دوغ ۵/۲ لیتر
شوید و جعفری ۸۵۰ گرم
نخود ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد کوچک
پونه و نعناع خشک‌شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک وفلفل سیاه به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه آش دوغ بی‌نظیر

مراحل طرز تهیه آش دوغ بی‌نظیر

اگر می‌خواهید غذای شما طعمی لذیذ و باورنکردنی داشته باشد تمام مراحلی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم را بادقت انجام دهید و حتما به ترتیب مراحل دستور پخت آش دوغ توجه داشته باشید تا نتیجه دلخواه به دست آید و طعمی لذیذ را تجربه کنید.

  • مرحله اول: در طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، ابتدا ۲۵۰ گرم نخود را از شب قبل در آب بخیسانید تا هم نفخ آن‌ها گرفته شود و هم فرآیند پخت را سریع‌تر طی کنند و هرچند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید. سپس قبل از شروع به درست کردن آش، نخودها را با آب سرد آبکشی کنید.
  • مرحله دوم: پس از آبکشی، نخودها را در یک قابلمه بریزید و در آن‌ها به حدی آب بریزید که روی نخودها را بگیرد سپس روی حرارت متوسط قرار دهید تا پخته شوند. پس از آن ۲ پیمانه برنج را به مدت ۲ ساعت در آب بخیسانید تا راحت‌تر پخته شوند.
  • مرحله سوم: حال در درست کردن آش دوغ به سراغ شستن سبزی‌ها بروید؛ ۸۵۰ گرم شوید و جعفری را به خوبی بشویید و در میکسر بیندازید تا خرد شوند و باهم مخلوط شوند( توجه داشته باشید که شوید و جعفری‌ها باید به یک اندازه باشند تا طعم متعادلی از هر دو سبزی داشته باشید).
  • مرحله چهارم: در این مرحله از دستور پخت آش دوغ، ۲ لیوان آب را به همراه نصف قاشق چایخوری نمک در یک قابلمه روی حرارت بگذارید تا جوش بزند. سپس برنج‌های خیسانده شده را بشویید و به آب درحال جوش زدن اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج کمی نرم و پخته شود.
  • مرحله پنجم: اکنون بعد از پخته شدن برنج‌ها، آن‌ها را به قابلمه نخودها اضافه کنید و سپس جعفری و شویدهای مخلوط شده را به قابلمه مواد اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و ۴۰ دقیقه زمان بدهید تا همه مواد به آرامی باهم ترکیب و پخته شوند.
  • مرحله ششم: حال در دستور پخت آش دوغ پس از گذشت ۴۰ دقیقه، دوغ را به آرامی به قابلمه اضافه کنید و به میزان لازم نمک و فلفل سیاه در آن بریزید و زمان بدهید تا دوغ هم با بقیه مواد ترکیب شود. در این فاصله به سراغ درست کردن پیازداغ، سیرداغ و پونه‌داغ بروید و پس از اتمام پخت، آش را با آن‌ها تزیین کنید.

ترفندها و نکاتی در طرز تهیه آش دوغ دلچسب

نکاتی در طرز تهیه آش دوغ

اگر می‌خواهید غذایی که درست کرده‌اید طعم و ظاهر دلپذیری داشته باشد، باید نکاتی را در حین آماده‌سازی و پخت رعایت کنید و در صورت نادیده گرفتن این نکات به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید. حال در ادامه نکات مهم در درست کردن آش دوغ را برای شما بیان خواهیم کرد تا با رعایت آن‌ها به طعم و ظاهر مدنظر برسید.

  • اگر می‌خواهید سبزی‌های آش در حین پخت طراوت ظاهری خود را از دست ندهند، مقداری نمک قبل از اضافه کردن آن‌ها به باقی مواد در قابلمه بریزید و درب ظرف را باز بگذارید.
  • آش دوغ به تنهایی کمی ذائقه سردی دارد، برای از بین بردن سردی آن می‌توانید آویشن به آش اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید آش دوغ را کم‌کالری میل کنید و درعین حال همان طعم را داشته باشد، از دوغ کم‌چرب استفاده کنید.
  • برای درست کردن آش دوغ درصورت امکان از برنج ایرانی استفاده کنید زیرا هم عطر و طعم بهتری دارد و هم سریع‌تر پخته می‌شود.
  • باتوجه به ذائقه خود و افراد خانواده می‌توانید از دوغ‌های ترش و شیرین استفاده کنید.
  • در دستور پخت آش دوغ می‌توانید از بلغور پخته شده به‌جای برنج استفاده کنید.
  • به غیر از نخود می‌توانید از لپه یا لوبیا چیتی نیز استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از گوشت در ترکیب مواد اضافه کنید به این صورت که ابتدا گوشت‌ها را همراه با نمک و ادویه بپزید و پس از پخت، آن را ریش‌ریش کنید و به آش اضافه کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

خودتو به یک آش دوغ معرکه دعوت کن!

همانطور که می‌دانید آش‌ها انواع زیادی دارند که به دلیل خاصیت و طعم خاص هرکدام، میهمان همیشگی سفره‌های ایرانی هستند. در این محتوا تلاش کردیم تا شما را با آسان‌ترین و کامل‌ترین نکات در دستور پخت آش دوغ آشنا کنیم تا شما با درست کردن این آش همزمان از طعم و خواص بی‌انتهای آن بهره ببرید.

این آش پرطرفدار در هر شهری روش و دستور پخت متفاوتی دارد و حتی ممکن است در برخی مناطق از مواد اولیه دیگری برای تهیه آن استفاده شود. امیدواریم این محتوا برای شما مناسب باشد و از درست کردن آش دوغ به روش گفته شده لذت ببرید. اگر پیشنهاد یا نکته‌ای دارید در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *