آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش لبو مقوی

آش لبو یکی از انواع آش پرخاصیت و مقوی است که طعم و ظاهر بسیار خوبی دارد، همچنین خواص درمانی فراوانی از جمله تنطیم فشار خون، بهبود عملکرد قلب، کمک به کاهش وزن، موثر در سلامت گوارش، جلوگیری از مشکلات تنفسی و پوکی استخوان دارد. در این محتوا طرز تهیه آش لبو را به شما آموزش خواهیم داد.

این آش مقوی به دلیل خاصیت‌های درمانی و طعم بی‌نظیر، طرفداران زیادی دارد. لبو را می‌توان به شکل آش، ترشی، سالاد و حتی به صورت پخته شده با شیره انگور در فصل سرما مصرف کرد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرز تهیه اش لبو قرمز را به‌طور کامل یاد بگیرید، پس تا پایان آموزش ما را همراهی کنید.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • زمان مورد نیاز برای آماده شدن مواد اولیه: ۲۰ دقیقه
  • مدت زمان لازم برای پخت نهایی این آش: ۵۰ دقیقه
  • کربوهیدرات موجود در آش لبو: ۹.۶ گرم
  • کالری این آش خوشمزه: ۴۵ کیلوکالری
  • درجه سختی طرز پخت آش لبو: متوسط

مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش لبو ویژه

اگر می‌خواهید آش شما مقوی‌تر و خوش‌رنگ‌ولعاب‌تر باشد از تمامی مواد اولیه‌هایی که در ادامه برای طرز تهیه اش لبو قرمز بیان می‎کنیم، استفاده کنید و سعی کنید تمامی مواد به صورت تازه و سالم خریداری شود تا در انتهای پخت به طعم دلخواه برسید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لبو ۴ عدد متوسط
نخود و لوبیا ۲/۱ پیمانه
رشته آشی ۲/۱ بسته
پیاز ۱ عدد متوسط
زردآلو خشک شده ۱ پیمانه
بادام و گردو ۲/۱ پیمانه
مرزه و ترخون ۵۰۰ گرم
نعنا داغ و پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
روغن و نمک به میزان لازم
زردچوبه و فلفل‌سیاه به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه آش لبو مجلسی

لبو به‌طور کامل مصرف می‌شود و هیچ دور ریزی ندارد، برگ‌های جوان آن را می‌توان به‌صورت خام به سالاد اضافه کرد، در حالی که برگ‌های بالغ معمولا به‌صورت آب‌پز یا بخارپز سرو می‌شوند که طعم و بافتی شبیه به اسفناج دارند. در این بخش از محتوا مراحل طرز پخت آش لبو را به‌طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد.

طرز تهیه آش لبو مقوی

  • مرحله اول: در ابتدا برای درست کردن این آش خوش‌طعم باید نصف پیمانه لوبیا و نخود را از یک شب قبل در آب بخیسانید تا روند پخت را سریع‌تر طی کنند و نفخ‌شان از بین برود. دقت داشته باشید حتما در طول این مدت که حبوبات در آب هستند، آب آن‌ها را هر دو یا سه ساعت یکبار عوض کنید.
  • مرحله دوم: حال در طرز تهیه آش لبو قرمز، ۴ عدد لبو به سایز متوسط را بشویید و به شکل نگینی خیلی ریز برش بزنید. سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و به آن مقداری آب اضافه کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا هم آب به جوش بیاید و هم لبوها به‌طور کامل پخته شوند.
  • مرحله سوم: اکنون حبوبات خیسانده شده را آبکش کنید و در قابلمه‌ای جداگانه بیندازید و درب آن را ببندید و به حدی آب بریزد که سطح حبوبات را بپوشاند، پس از آن روی حرارت متوسط بگذارید تا کاملا نرم و پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در طرز پخت آش لبو، پس از آن که حبوبات و لبوها پخته شدند آن‌ها را در یک طرف باهم میکس کنید و آب لبوها را به آن اضافه کنید. پس از آن ۱ عدد پیاز را در روغن به همراه مقداری نمک و فلفل‌سیاه تفت دهید به‌طوری که فقط خامی پیازها گرفته شود سپس به باقی مواد اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله مرزه و ترخون را بشویید و با ساطور به‌صورت خیلی ریز خرد کنید و به قابلمه مواد اضافه کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا سبزی‌ها کمی پخته شوند. در طرز تهیه اش لبو قرمز، پیوسته مواد را هم بزنید تا ته نگیرد سپس مقداری زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: حال پس از گذشت زمان گفته شده، نصف بسته رشته آشی و ۱ پیمانه زردآلو خشک شده را به قابلمه مواد اضافه کنید و هم بزنید تا باهم مخلوط شوند، سپس حرارت را روی متوسط قرار دهید و زمان بدهید تا آش جا بیوفتد.
  • مرحله هفتم: اکنون به مرحله آخر از طرز پخت آش لبو رسیدید؛ در مدت زمانی که منتظرجا افتادن آش هستید، به سراغ آماده کردن پیاز داغ و نعنا داغ بروید و بعد از آن که آش آماده شد روی آن را با ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ و نعنا داغ و نصف پیمانه مغز گردو و بادام تزئین کنید.

نکاتی در طرز تهیه آش لبو پرخاصیت

برای پخت هر غذایی نکات و پیشنهادهایی وجود دارد که با درنظر گرفتن آن‌ها غذای شما طعم بهتری خواهد داشت. در ادامه این مطلب نکاتی را برای طرز پخت آش لبو با شما به اشتراک می‌گذاریم تا با بهره‌گیری از آن‌ها آش خوش‌طعم‌تری داشته باشید.

طرز تهیه آش لبو مقوی

  • با توجه با ذائقه خود و دیگر افراد خانواده می‌توانید این آش را با طعمی ترش درست کنید، به گونه‌ای که مقداری قره‌قروت یا لواشک و یا آبلیمو به ترکیب مواد در حال پخت اضافه کنید.
  • در طرز تهیه اش لبو قرمز برای این که غلظت بیشتری داشته باشد، می‌توانید به آن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید.
  • در صورت تمایل با اضافه کردن چند قاشق کشک مایع طعم جدیدی به آش بدهید و با خوردن آن، تفاوت در طعم‌ها را به خوبی احساس کنید.
  • می‌توانید آلوخورشتی را جایگزین زردآلو خشک شده کنید و به‌جای رشته آشی از جوپرک استفاده کنید.
  • در بعضی از روش‌های پخت به آن برنج اضافه می‌کنند و در برخی دیگر عدس به ترکیب مواد اولیه در طرز تهیه اش لبو قرمز اضافه می‌کنند.

سخن آخر

آش لبو یکی از آش‌های سنتی است که در هر منطقه از ایران به روش‌های مختلف درست می‌شود که هرکدام از روش‌ها طعم متفاوت و منحصربه‌فرد خود را دارند. این آش طبع گرمی دارد و مناسب برای شب‌های سرد و طولانی پاییز و زمستان است که به درمان سرماخوردگی نیز کمک می‌کند.

ما در این مقاله طرز تهیه آش لبو را به کامل‌ترین روش برای شما بیان کردیم تا با استفاده از آن یک وعده خوشمزه داشته باشید. امیدواریم این آموزش برای شما کاربردی باشد و با استفاده از نکات گفته شده این آش خوش‌طعم را برای اعضای خانواده به بهترین طعم درست کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن