آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش کشک دلپذیر

یکی از بهترین و پرطرفدارترین آش‌های ایرانی که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و همه ایرانیان در هر رده سنی عاشق طعم بی‌نظیر آن هستند، آش کشک می‌باشد. در این محتوا می‌خواهیم طرز تهیه آش کشک خواستنی را به شما آموزش دهیم تا شما و خانواده‌تان از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

این آش پرخاصیت و اصیل ایرانی خواص بسیار زیادی از جمله رفع یبوست، تنظیم چربی و فشار خون و همچنین در سلامت دهان و دهان موثر است و به یاد داشته باشید این آش پروتئین بالایی دارد. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید تا طرز تهیه آش کشک مجلسی را به شما آموزش دهیم.

  • تعداد مهمان‌ها: ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۲۵ دقیقه
  • مدت زمان مورد نیاز برای پخت نهایی آش کشک: ۱۱۰ دقیقه
  • کالری هر ۱۰۰ گرم آش کشک: ۲۶ کیلوکالری
  • کربوهیدرات موجود در ۱۰۰ گرم از این آش: ۸ گرم
  • میزان سختی: متوسط

مواد اولیه لازم در طرز تهیه آش کشک برای ۴ نفر

برای درست کردن هر نوع غذایی همیشه مواد اولیه تازه و سالم در میزان کیفیت نتیجه آن غذا تاثیر مستقیم دارد. در طرز تهیه آش کشک از سبزی تازه و کشک محلی برای بهتر شدن طعم این آش جادویی استفاده کنید. در این بخش از محتوا مواد اولیه و مقدار لازم آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

مواد اولیه در طرز تهیه آش کشک برای ۴ نفر مقدار لازم مواد اولیه
برنج ۲/۱ پیمانه
رشته آشی                          ۲/۱ بسته
لوبیا قرمز، عدس و نخود ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد بزرگ
آرد ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
کشک ۲ پیمانه
سبزی آش ۳۰۰ گرم
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
پیازداغ و نعنا داغ ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل‌سیاه به مقدار لازم

مراحل لازم در طرز تهیه آش کشک تهرانی دلچسب

آش‌ها تنوع بسیار بالایی دارند که هرکدام از انواع آن‌ها روش درست کردن متفاوتی دارد. اما یکی از خاص‌ترین نوع از خانواده آش‌ها، آش کشک می‌باشد که به دلیل مواد اولیه مقوی که در ترکیبات آن به کار رفته، یک غذای کامل محسوب می‌شود. در این قسمت مراحل طرز تهیه آش کشک خوش‌طعم را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  • مرحله اول: اولین مرحله برای پخت این آش پرطرفدار این است که ۱ پیمانه نخود و لوبیا قرمز و عدس را از ۱۲ ساعت قبل در ظرف‌های جداگانه در آب بخیسانید تا روند پخت سریع‌تر شود و نفخ حبوبات گرفته شود( توجه داشته باشید هر ۳ ساعت یکبار آب آن‌ها را تعویض کنید).
  • مرحله دوم: پس از گذشت زمان مورد نظر برای خیساندن حبوبات، نخود و لوبیا را بشویید و آبکش کنید و در قابلمه‌ای بریزید. سپس آن را روی حرارت متوسط بگذارید و در آن آب بریزید به گونه‌ای که سطح حبوبات را بپوشاند و حدود ۴۰ دقیقه زمان بدهید تا کاملا نرم و پخته شوند.
  • مرحله سوم: حال برای طرز تهیه آش کشک تهرانی، در این فاصله ۲ عدد پیاز بزرگ را به شکل خلالی خیلی نازک برش بزنید و مقداری روغن در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود، سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک شوند.
  • مرحله چهارم: پس از آن که پیازها کمی طلایی شدند، ۴ عدد سیر را به شکل خیلی ریز خرد کنید و به پیازها اضافه کنید. سپس ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه و هر میزان که تمایل داشتید نمک و فلفل‌سیاه به آن اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا عطر سیرها پخش شود.
  • مرحله پنجم: اکنون در طرز تهیه آش کشک مجلسی، به سراغ سبزی آش که شامل ترخون، ریحان، گشنیز، تره، اسفناج و جعفری می‌شود بروید و ۳۰۰ گرم سبزی را کاملا خرد کنید و به قابلمه پیازها که قابلمه اصلی است اضافه کنید و به آرامی آن‌ها را تفت دهید.
  • مرحله ششم: پس از آن که سبزی‌ها تغییر رنگ دادند، نصف پیمانه برنج و ۱ پیمانه عدس را آبکشی کنید و به قابلمه اصلی اضافه کنید و در آن آب بریزید به اندازه‌ای که روی مواد را بپوشاند و حرارت را زیاد کنید تا آب سریع‌تر جوش بزند.
  • مرحله هفتم: در طرز تهیه آش کشک برای ۴ نفر، پس از به جوش آمدن آب و پختن عدس و برنج، نخود و لوبیاهای پخته شده را آبکش کنید و به آن‌ها اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه ۲ پیمانه کشک را با کمی آب رقیق کنید و به باقی مواد اضافه کنید و ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا مواد باهم پخته شوند.
  • مرحله هشتم: پس از گذشت زمان گفته شده نصف بسته رشته آشی را به قابلمه اضافه کنید تا به همراه بقیه مواد بپزد و آش کاملا جا بیوفتد. در همین فاصله به سراغ آماده کردن پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئین این آش لذیذ بروید.

نکاتی در طرز تهیه آش کشک ویژه

اگر می‌خواهید آش شما طعمی دلپذیر و ظاهری فوق‌العاده داشته باشد به نکاتی که در طرز تهیه آش کشک تهرانی وجود دارد دقت داشته باشید زیرا در صورت بی‌توجهی به آن‌ها نتیجه به دست آمده موردپسند شما نخواهد بود و تلاشی که برای درست کردن آن به کار گرفتید بیهوده خواهد بود.

  • پس از اضافه کردن سبزی‌ها به بقیه مواد درب ظرف را باز بگذارید تا سبزی‌ها تغییر رنگ ندهند و ظاهر باطراوت آش شما حفظ شود.
  • در طرز تهیه آش کشک مجلسی توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن برنج به باقی مواد، از ۴ ساعت قبل برنج‌ها را در آب بخیسانید.
  • پس از آن که مراحل پخت آش به پایان رسید، اگر آش شل و آبکی بود به آن مقداری رشته آشی اضافه کنید تا به غلظت مدنظر برسد.
  • اگر اسفناج در دسترس شما نبود می‌توانید در ترکیب سبزیجات از برگ چغندر به‌جای آن استفاده کنید.
  • در مرحله اضافه کردن کشک، توجه داشته باشید که کشک را کم‌کم و آرام‌آرام به مواد اضافه کنید و پیوسته آن را هم بزنید.

کلام پایانی

در این محتوا یکی از بهترین دستورالعمل‌های طرز تهیه آش کشک مجلسی را برای شما بیان کردیم تا با خواندن این مقاله، برای درست کردن این آش از خواندن دیگر محتواها بی‌نیاز باشید. ما با به‌کارگیری تجربیات بهترین سرآشپزها این دستور پخت را برای شما آماده کردیم.

همانطور که می‌دانید طرز تهیه آش کشک مانند انواع آش در هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت است اما کلیت همه دستورالعمل‌ها در همین محتوا خلاصه می‌شود. در هنگام درست کردن آش کشک خوشمزه اگر نکته یا نظری به ذهن شما رسید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن