آشپزیوبلاگ

طرز تهیه آش گوجه تبریزی لذیذ

آشی که امروز معرفی می‌کنیم یکی از ساده‌ترین دستور پخت‌ها و در مقابل خوشمزه‌ترین طعم‌ها را دارد. این آش پرطرفدار را می‌توان به‌عنوان یک وعده غذایی کامل در نظر گرفت. تا پایان این محتوا با ما باشید تا طرز تهیه آش گوجه تبریزی را به کامل‌ترین روش به شما آموزش دهیم.

آش گوجه یکی از پرطرفدارترین انواع آش در ایران است که مواد اولیه متفاوت و دستور پخت‌های مختلفی دارد. این آش خوشمزه را برای خانواده درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. در ادامه مواد اولیه، مراحل و نکات مهم برای درست کردن آش گوجه فرنگی را برای شما بیان خواهیم کرد، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

  • تعداد نفرات: ۴ نفر
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد: ۵۰ دقیقه
  • مدت زمان موردنیاز برای پخت نهایی این آش: ۱۱۰ دقیقه
  • کالری در ۱۰۰ گرم آش گوجه: ۳۱ کیلوکالری
  • کربوهیدرات این آش: ۶.۵۹ گرم
  • درجه سختی: متوسط

مواد اولیه موردنیاز در طرز تهیه آش گوجه تبریز سنتی

همانطور که از نام این آش مشخص است اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن، گوجه می‌باشد. اگر برای درست کردن آن عجله دارید می‌توانید از گوجه فرنگی کنسرو شده استفاده کنید، هرچند طعم و تازگی گوجه طبیعی را ندارد اما جایگزین مناسبی است. مواد اولیه در طرز پخت آش گوجه تبریزی به صورت زیر می‌باشد.

مواد اولیه لازم مقدار موردنیاز
گوجه فرنگی ۲ کیلوگرم
برنج ۱ پیمانه
پیاز ۳ عدد متوسط
سبزی آش ۶۰۰ گرم
لوبیا چشم‌بلبلی ۱ پیمانه
آبغوره ۱ لیوان
غوره ۲/۱ پیمانه
آب گوشت ۳ لیوان
نعنا خشک شده ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل‌سیاه به میزان دلخواه
نمک و روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش گوجه تبریزی دلپذیر

در این بخش از محتوا می‌خواهیم مراحل دستور پخت آش گوجه تبریزی را با دقیق‌ترین جزئیات برای شما بیان کنیم. در این دستورالعمل برای سبزی آش فقط از جعفری و تره استفاده می‌کنیم که حتما باید به صورت تازه و بدون خرابی در این آش استفاده شود.

طرز تهیه آش گوجه تبریزی لذیذ

  • مرحله اول: در طرز تهیه آش گوجه ابتدا باید لوبیاها را از ۸ ساعت قبل در آب بخیسانید تا روند پخت را سریع‌تر طی کنند و هضم راحت‌تری داشته باشند( توجه داشته باشید هر ۲ ساعت یکبار آب کهنه را تخلیه کنید و آب تازه در آن بریزید). همچنین برنج‌ها را از ۲ ساعت قبل از پخت، بخیسانید.
  • مرحله دوم: حال ۳ عدد پیاز متوسط را به شکل نگینی ریز کنید. در یک قابلمه بزرگ مقداری روغن بریزید و روی شعله بگذارید تا داغ شود، پس از داغ شدن پیازهای نگینی را به آن اضافه کنید و تفت بدهید تا شیشه‌ای و سبک شوند و بعد از آن مقداری زردچوبه در آن بریزید تا رنگ بهتری داشته باشد.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه آش گوجه فرنگی، ۱ پیمانه لوبیا خیسانده شده را آبکش کنید و به قابلمه پیازها اضافه کنید و ۴ لیوان آب در آن بریزید و درب آن را ببندید و اجازه دهید حدود ۴۰ دقیقه روی شعله بماند تا نرم و پخته شود.
  • مرحله چهارم: اکنون در طرز پخت آش گوجه فرنگی، برنج‌ها را آبکش کنید و به قابلمه مواد اضافه کنید. سپس ۳ لیوان آب گوشت را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد باهم مخلوط شوند و طعم بگیرند و برنج کمی پخته شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله نوبت به خرد کردن سبزی‌های آش رسیده، ۶۰۰ گرم جعفری و تره را با با ساطور خرد کنید و به همراه نصف پیمانه غوره به قابلمه اضافه کنید و ۲۵ دقیقه زمان دهید تا پخته شوند( توجه داشته باشید آب موجود در قابلمه باید به حدی باشد که فقط روی مواد را بگیرد).
  • مرحله ششم: حال در طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریز، به سراغ آماده کردن گوجه‌ها بروید. ۱ کیلوگرم گوجه را به شکل خیلی ریز خرد کنید و یا با مخلوط‌کن آن را پوره کنید و بعد از زمان گفته شده برای پخت سبزی‌ها، گوجه‌ها را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: پس از اضافه کردن گوجه‌ها به باقی مواد، حرارت را بالا ببرید و مواد را پیوسته هم بزنید و همزمان ۲ قاشق غذاخوری نعنا خشک شده را به همراه نمک و فلفل‌سیاه به باقی مواد اضافه کنید و زمان بدهید تا آش جا بیوفتد.
  • مرحله هشتم: در مرحله آخر دستور پخت آش گوجه بعد از جا افتادن آش، ۱ لیوان آبغوره را به قابلمه مواد اضافه کنید و برای ۵ دقیقه مدام هم بزنید تا طعم آن به خورد باقی مواد برود سپس شعله را خاموش کنید، و در آخر روی آش را با پیازداغ و نعناداغ تزئین کنید.

نکات کاربردی در طرز تهیه آش گوجه تبریزی مجلسی

در طرز پخت آش گوجه همه‌پسند، نکات و ترفندهایی وجود دارد که در صورت رعایت کردن و استفاده از آن‌ها آش خوشمزه‌تری خواهید داشت. در این قسمت از محتوا، این نکات کاربردی را به‌طور کامل به شما خواهیم گفت تا با استفاده از این‌ها، وعده خوش‌طعم‌تری داشته باشید.

طرز تهیه آش گوجه تبریزی لذیذ

  • اگر می‌خواهید آشی که درست کرده‎اید ظاهر و رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید رب‌گوجه را به ترکیب مواد اولیه اضافه کنید.
  • نحوه درست کردن آش گوجه بسیار راحت است و دقیقا مانند طرز تهیه آش آبغوره رژیمی است و تنها تفاوت آن‌ها، مقدار گوجه به‌کار رفته در آن است.
  • در صورتی که مخلوط‌کن در دسترس شما نبود و زمان کافی برای خردکردن گوجه‌ها را نداشتید، می‌توانید از رنده درشت استفاده کنید.
  • در برخی نقاط کشور در دستور پخت آش گوجه، به‌جای استفاده از لوبیا چشم‌بلبلی، لپه را به ترکیب مواد اضافه می‌کنند.
  • در مرحله دوم برای سرخ کردن پیازها می‌توانید کره را ذوب کنید و جایگزین روغن کنید. کره بافت خامه‌ای به آش می‌دهد.

سخن آخر

در بالا بهترین روش در طرز تهیه آش گوجه تبریز را به شما آموزش دادیم. همانطور که می‌دانید این یکی از آش‌های سنتی و قدیمی تبریز است و بیشتر در شب‌های سرد پاییز و زمستان درست می‌شود که بسیار لذیذ و دلچسب است.

ما در این محتوا تلاش کردیم تا کامل‌ترین دستور پخت را به همراه کاربردی‌ترین نکات برای شما بیان کنیم تا برای درست کردن آن دچار سردرگمی نشوید و از طعم متفاوت و بی‌نظیر آن لذت ببرید. امیدواریم این مطالب موردپسند شما باشند و با درست کردن این آش لحظات خوشمزه‌ای را به خانواده هدیه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *