وبلاگ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

یکی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی که طعم بی‌نظیر و منحصربه‌‌فردی دارد و در بین همه‌ اقوام از محبوبیت عجیبی برخوردار است، زرشک‌پلو با مرغ می‌باشد. این غذای معروف علاوه بر ظاهر خوش‌رنگ و خوردنی که دارد، به‌ دلیل وجود ادویه‌های خوش‌عطری همچون زعفران، طراوت این غذای خواستنی چند برابر می‌شود. در ادامه با هم طرز تهیه‌ این غذای همه‌پسند را بررسی می‌کنیم.

  • تعداد نفرات: ۲
  • مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۲۵ دقیقه
  • مدت زمان پخت غذا: ۶۰ دقیقه
  • میزان کالری در ۵۰ گرم زرشک‌ پلو با مرغ: ۲۲۰ کیلوکالری

تهیه زرشک پلو با مرغ

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه زرشک‌ پلو با مرغ‌ مجلسی

به‌طور معمول، روزانه این سوال برای همه‌ ما پیش می‌آید که “وعده‌ بعد چی بپزم”، بدون شک یکی از بهترین پیشنهاد‌ها، غذای معروف زرشک‌ پلو با مرغ می‌باشد که همه‌ اعضا خانواده از خوردن آن نهایت لذت را می‌برند.

مواد اولیه میزان استفاده
برنج ۲ پیمانه
فیله یا ران‌مرغ ۲ تکه
سیب‌‌زمینی، پیاز ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
رب‌گوجه ۱ قاشق غذاخوری
زرشک ۲/۱ پیمانه
زعفران دم‌کرده ۱ لیوان
آبلیمو ۲/۱ لیوان
شکر، نمک ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز ۲/۱ قاشق چایخوری
روغن به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه زرشک ‌پلو با مرغ با زعفران اصل مشهد

خوانندگان گرامی و آشپزان ماهر، اکنون برای خواندن بهترین دستور پخت غذای محبوب و بی‌نظیر زرشک‌ پلو با مرغ، آماده باشید تا مراحل آن‌ را به‌ طور دقیق و کامل برایتان بیان کنیم:

  • مرحله اول: برای تهیه زرشک‌ پلو‌ با مرغ، ابتدا باید مرغ‌ها را به همراه دو عدد پیاز سالم (روی آن‌ها برش‌های شطرنجی ایجاد کردیم) توی قابلمه روی شعله ملایم بگذاریم و آب بریزیم به‌ طوری‌ که آب روی مرغ‌ها را بپوشاند، سپس در ظرف را می‌بندیم و هر چند دقیقه یک ‌بار کف روی آن ‌را جمع می‌کنیم و دور می‌اندازیم.

تهیه زرشک پلو با مرغ

  • مرحله دوم: پس از آن که مرغ کمی پخته شد، نمک یک قاشق چایخوری، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه هر کدام نصف قاشق چایخوری و در آخر یک قاشق چایخوری زعفران دم‌شده به آن اضافه می‌کنیم و فرصت می‌دهیم تا کاملا پخته شود. در این مدت که حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد ما به سراغ آماده کردن برنج می‌رویم.
  • مرحله سوم: در این فاصله زمانی، برنج‌هایی که ۳ یا ۴ ساعت از قبل همراه با نمک خیسانده‌ایم به آب در حال قل‌قل کردن اضافه می‌کنیم و یک قاشق آبلیمو را در آن می‌ریزیم، پس از چند دقیقه هم‌ زدن برنج، چند دانه از آن را برای تست جدا می‌کنیم و با دست فشار می‌دهیم اگر دانه‌های برنج بین انگشتان دست به راحتی نصف‌شد، آن‌ را روی آبکش می‌اندازیم.
  • مرحله چهارم: در این مرحله ابتدا دو عدد سیب‌‌زمینی را به ‌صورت حلقه‌ای برش می‌زنیم‌، سپس قابلمه‌ای با سایز مناسب روی حرارت می‌گذاریم و کف آن روغن می‌ریزیم به طوری که چرب شود و بعد سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه می‌چینیم. بعد از آن برنج آبکش‌‌شده را روی آن‌ها می‌ریزیم و یک لیوان آب به برنجمان اضافه می‌کنیم و در قابلمه را می‌بندیم.
  • مرحله پنجم: در این‌جا قابلمه برنج را به ‌‌مدت ۵ دقیقه روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا بخار کند. بعد از بخار بالا اوردن برنج، شعله را کم‌تر می‌کنیم و روی حرارت ملایم نگه‌می‌داریم تا برنج به ‌آرامی دم‌ بکشد. اکنون به سراغ مرغ خوش‌عطرمان می‌رویم؛ پس از پخته شدن کامل مرغ آن‌ها را از ظرف در می‌آوریم و آب مرغ را جدا نگه‌می‌داریم.
  • مرحله ششم: تابه‌ای را روی شعله می‌گذاریم و در آن روغن می‌ریزیم سپس مرغ‌ها را در آن قرار می‌دهیم و روی آن‌ها زعفران می‌ریزیم، یک طرف که سرخ شد برمی‌گردانیم و دوباره زعفران می‌ریزیم ( این روش طعم باورنکردنی به مرغ‌هایمان می‌دهد) پس از آن مرغ‌های سرخ‌ شده را از روغن خارج می‌کنیم
  • مرحله هفتم: حال رب‌گوجه را در روغن خوب تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود، سپس آب مرغ را به آن اضافه می‌کنیم و هم‌می‌زنیم تا رب‌گوجه باز شود، بعد از آن مرغ‌های سرخ‌شده را داخل آن می‌گذاریم و کمی آبلیمو اضافه می‌کنیم و در آخر در تابه را می‌بندیم تا به غلظت موردنظر برسد.
  • مرحله هشتم: در این مرحله به سراغ زرشک‌ پلو خوش‌رنگ و لعابمان می‌رویم؛ در ظرفی ۵۰ گرم کره( با توجه به ذائقه اعضا خانواده، کره حیوانی یا گیاهی) می‌ریزیم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا ذوب شود بعد از آن زرشک‌های شسته شده را به کره اضافه می‌کنیم، سپس همراه با یک قاشق شکر تفت می‌دهیم تا حل شود و شکر به خورد زرشک برود.
  • مرحله نهم: حال ۴ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کشیده خوش‌عطر مشهدی را به آن اضافه می‌کنیم و هم‌می‌زنیم، زمانی که زرشک‌ها به حالت بادکنکی درآمدند از روی شعله برمی‌داریم. اکنون کمی برنج دم‌کشیده را در ظرفی جداگانه می‌ریزیم و به آن زعفران اضافه می‌کنیم و هم‌می‌زنیم تا خوش‌‌رنگ‌تر شود و به ترکیب زرشک اضافه می‌کنیم و در آخر با تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی کار را تمام می‌کنیم.

تهیه زرشک پلو با مرغ

ترفندهایی برای هوس برانگیزتر شدن تهیه زرشک‌ پلو با مرغ‌ ایرانی

برای خوش‌ طعم‌تر شدن هر غذایی باید به درستی آن ‌را بپزیم و نکاتی را در آن رعایت کنیم تا طعم مدنظر به‌دست آید. در ادامه به چندی از رازورمزها برای لذیذتر شدن این غذا می‌پردازیم:

  • اگر اعضای خانواده طعم ملس را بیشتر می‌پسندند، با ترفند ساده اضافه کردن چند آلو بخار به مرغ، طعم دلپذیرتری برای آنها ایجاد کنیم.
  • یادمان باشد اگر زرشک را زیاد روی حرارت نگه‌داریم، تیره می‌شود و پس از خنک‌شدن خشک می‌شود.
  • می‌توانیم با اضافه کردن ادویه زرشک پلو با مرغ به این غذا طعم بهتری بدهیم.
  • شما میتوانید این غذا را با همین دستور اما به‌روش زرشک پلو با مرغ ریش ریش هم درست کنید.
  • برای شفاف‌تر شدن برنج، تا حد امکان کف روی برنج را می‌گیریم و دور می‌اندازیم.

ته‌دیگ کلام

زرشک ‌پلو با مرغ از آن دسته غذاهای اصیل ایرانی است که ریشه درخراسان دارد و تاریخچه این غذای‌مجلسی به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد. امروزه بسیاری از ایرانیان طرفداران پروپاقرص زرشک‌ پلو با مرغ هستند.

دستور پخت این غذا همه۲جا یکسان است، ولی برخی از آشپزان در ازای تجربه‌های آشپزی خود برای بهترشدن این غذای ایرانی نکته‌هایی را بیان کرده‌اند؛ در این دستور پخت تلاش بر این بوده که با نگاهی به این تجربه‌ها، بهترین ترفندها ارائه شوند تا طعم متفاوت این غذای بی‌نظیر را به‌ خاطر بسپارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *