وبلاگ

طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ با اصالت از خطه شمال

یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌های ایرانی که ریشه در استان‌های شمالی به‌خصوص گیلان دارد، زیتون پرورده است. این خوراکی خوش‌طعم در هر کجا از ایران با روش‌ها و سبزیجات مختلفی درست می‌شود. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با طرز تهیه زیتون پرورده به اصلی‌ترین روش شمالی آشنا کنیم.

به‌طور کلی زیتون در مناطقی که تابستان طولانی‌تر و رطوبت کمتری دارد، بهتر رشد می‌کند و مراقبت از آن‌ها نیز بسیار آسان است. زیتون گونه‌های مختلفی دارد که هرکدام خواص منحصربه‌فرد خود را دارند. برای تهیه زیتون پرورده خانگی از زیتون‌های سبز و تازه استفاده کنید.

مواد لازم در طرز تهیه زیتون پرورده شمالی

مواد لازم زیتون پرورده

زیتون خام طعم بسیار تلخی دارد و به تنهایی و بدون پخت نمی‌شود آن را سرو کرد. در این قسمت از محتوا، مواد زیتون پرورده را برای شما ارائه خواهیم داد تا با تهیه آن‌ها و بهره‌گیری از این محتوا یک چاشنی فوق‌العاده در کنار غذاهای خود داشته باشید.

  • تعداد نفرات: ۶ نفر
  • مدت زمان آماده سازی مواد زیتون پرورده: ۲۰ دقیقه
  • مدت زمان مورد نیاز برای نتیجه نهایی: ۲۴ ساعت
  • کالری موجود در هر قاشق زیتون پرورده: ۴۵ کیلوکالری
مواد مود نیاز مقدار مورد نیاز
زیتون سبز ۷۰۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
آب انار ۱ فنجان
سیر ۷ عدد
فلفل سبز تند ۱ عدد
گشنیز و چوچاق ۳ قاشق غذاخوری
نمک و گلپر به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه زیتون پرورده لذیذ

مراحل طرز تهیه زیتون پرورده

توجه داشته باشید که برخی از زیتون‌ها برای روغن‌گیری بهتر هستند، برخی دیگر برای میوه و ترشی استفاده می‌شوند، بنابراین انواع آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. در این بخش از این مطلب مراحل درست کردن زیتون پرورده خانگی را به طور کامل و دقیق در اختیار شما می‌گذاریم، پس در اجرای آن‌ها دقت لازم را به‌کار بگیرید.

  • مرحله اول: برای تهیه این چاشنی لذیذ در ابتدا باید هرکدام از مواد زیتون پرورده را جدا از بقیه خرد کنید و بعد باهم مخلوط کنید. حال ۲۰۰ گرم مغز گردو را در ظرفی بریزید و به شکل خیلی ریز خرد کنید و بعد از یکدست شدن آن‌ها را کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: در ظرفی دیگر باتوجه به ذائقه خود و افراد خانواده بین ۷ تا ۱۲ عدد سیر تازه را له کنید و پس از پوره شدن، آن‌ها را به گردوهای له شده اضافه و باهم مخلوط کنید. حال در طرز تهیه زیتون پرورده، گشنیز و چوچاق را با ساطور ریز کنید و به مخلوط سیر و گردوها اضافه کنید.
  • مرحله سوم: برای اینکه چاشنی شما طعم تندی داشته باشد، یک عدد فلفل سبز را خیلی ریز برش دهید و به آن اضافه کنید. حال مخلوط را به‌هم بزنید و یک فنجان آب انار و ۳ قاشق غذاخوری رب انار( ترجیحا ترش) را با آن‌ها میکس کنید.
  • مرحله چهارم: اگر مخلوط شما بیش از حد خشک بود می‌توانید مقدار آب انار را بیشتر کنید. پس از آن به هر میزان که دوست داشتید نمک و گلپر به مواد اضافه کنید و در آخر زیتون‌های بدون هسته را با مواد ترکیب کنید و درب ظرف را ببندید و برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد جا بیوفتند.

نکات کلیدی در طرز تهیه زیتون پرورده خواستنی

همان‌طور که می‌دانید زیتون‌ها خود ثمر هستند به این معنی که اگر زیتونی گرده افشانی کند، در نزدیکی آن یک زیتون دیگر هم رشد می‌کند پس از نظر اقتصادی به‌صرفه هستند. برای درست کردن هر خوراکی نکات تکمیلی وجود دارد که با رعایت آن‌ها نتیجه بهتری حاصل می‌شود. در ادامه به نکات کلیدی در مورد زیتون پرورده خانگی توجه داشته باشید.

  • زیتون‌ها نباید تلخ باشند: اگر در تهیه زیتون پرورده خانگی با تلخ بودن زیتون‌ها مواجه شدید، آن‌ها را چندین بار در آب بجوشانید و آب جوشیده را مرتبا دور بریزید.
  • مواد زیتون پرورده باید تازه باشد: در انتخاب تازه بودن مواد زیتون پرورده دقت زیادی داشته باشید، اگر گردوهای آن کهنه باشند طعم بسیار تلخی خواهد داشت.
  • زیتون‌ها بدون هسته باشند: حتما توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن زیتون‌ها، هسته آن‌ها را جدا کنید.
  • می‌توانید از ترکیب ریحان و نعناع هم استفاده کنید: اگر چوچاق در دسترس شما نبود می‌توانید از ترکیب کردن ریحان و نعناع در تهیه زیتون پرورده استفاده کنید.
  • از آویشن و روغن زیتون کمک بگیرید: برای خوش‌طعم‌تر شدن، در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری آویشن، ۲ قاشق غذاخوری دانه انار خشک شده و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به ترکیب مواد اضافه کنید.
  • زیتون‌ها نباید خیس باشند: اگر قبل از اضافه کردن زیتون‌ها به باقی مواد، آن‌ها را بشویید و همانطور خیس با مواد ترکیب کنید بدون شک چاشنی شما کپک خواهد زد.
  • رنگ چاشنی را خودتان تعیین کنید: برای این که رنگ زیتون پرورده شما روشن‌تر باشد از گردو بیشتری در آن استفاده کنید و اگر تمایل داشتید که تیره باشد به میزان رب انار اضافه کنید.
  • زیتون پرورده را در یخچال نگهداری کنید: برای نگهداری طولانی‌تر این چاشنی پرطرفدار، آن را در ظرف‌های شیشه‌ای و درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
  • روش دیگر درست کردن زیتون پرورده: روش دیگری برای تهیه زیتون پرورده خانگی وجود دارد، به این صورت که همه مواد را به غیر از زیتون‌ها، در غذاساز بیندازید تا همه باهم ترکیب شوند و پس از میکس شدن زیتون‌ها را به آن اضافه کنید و در یخچال بگذارید.

زیتون پرورده؛ مروارید سبز با طعمی جذاب

زیتون پرورده خانگی

همانطور که می‌دانید زیتون خواص بسیار زیاد و طعم بی‌نظیری دارد. از جمله این خواص می‌توان به تقویت سلامت قلب، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش دردهای ناشی از التهابات، جلوگیری از سرطان، بهبود عملکرد سیستم گوارشی و تقویت کننده پوست و مو اشاره کرد. میزان فیبر موجود در زیتون پرورده باعث بیشتر شدن حرکات روده‌ها می‌شود و برای درمان یبوست بسیار مفید است.

همچنین در مقابل خواص زیادی که دارد مصرف بیش از حد آن باعث کم خونی و بی‌خوابی و اختلالات تنفسی می‌شود پس در میزان مصرف آن دقت داشته باشید. در این محتوا تلاش کردیم تا طرز تهیه زیتون پرورده را با بهره‌گیری از تجربیات خود و دیگران، به کامل‌ترین روش و کلیدی‌ترین نکات برای شما بیان کنیم تا لحظات خوشمزه‌ای را با خوردن این چاشنی بی‌نظیر در کنار خانواده داشته باشید، امیدواریم این مطالب برای شما مناسب باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *