آشپزیوبلاگ

طرز تهیه فلافل خانگی با طعمی هیجان انگیز

فلافل‌ها، توپک‌های خوشمزه‌ای از نخود و سبزی هستند که در دستورهای آشپزی خاورمیانه پیدا می‌کنید. طعم فلافل به‌طور طبیعی در ترکیب با پیتا، ساندویچ و سالاد عالی است. در این محتوا دستور پخت فلافل را برای شما به اشتراک می‌گذاریم تا با بهره‌گیری از آن یک وعده خوشمزه داشته باشید.

فلافل‌ها از نخود آسیاب شده یا لوبیا گاربانزو، سبزیجات و ادویه‌جات درست می‌شوند و به شکل گلوله‌ها در می‌آیند و سرخ می‌شوند تا از بیرون ترد و از داخل بافت نرمی داشته باشند. این یک دستور غذای کلاسیک خاورمیانه و مدیترانه‌ای است که به عنوان غذای خیابانی سرو می‌شوند و اکثر مردم از طعم آن لذت می‌برند.

  • تعداد نفرات: ۵ نفر
  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه
  • مدت زمان پخت نهایی در دستور پخت فلافل: ۲۵ دقیقه
  • کالری موجود در فلافل: ۴۹ گرم
  • میزان کربوهیدرات در فلافل: ۹ گرم

مواد اولیه در دستور درست کردن فلافل دلچسب

مواد اولیه در دستور درست کردن فلافل

فلافل به طور طبیعی از چند ماده ساده تهیه می‌شود که در ادامه برای شما مواد اولیه و مقدار مصرف آن‌ها را بیان خواهیم کرد تا باتوجه به آن، این غذای خوشمزه و بی‌نظیر را درست کنید. مواد اولیه در طرز تهیه فلافل به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار استفاده از مواد
نخود ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
گشنیز و جعفری ۲۰۰ گرم
سیر ۳ حبه
بکینگ پودر ۲/۱ قاشق چایخوری
زیره، هل، نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
 روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه فلافل بی‌نظیر

مراحل طرز تهیه فلافل

بهترین دستور پخت فلافل اصیل که می‌توانید در خانه درست کنید، ترکیبی ساده از نخود، سبزی و ادویه‌جات است که باهم مخلوط شده، سرخ شده و میل می‌شوند. آن‌ها ترد و نرم هستند و طعم فوق‌العاده‌ای دارند و برای دورهمی‌ها گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آیند که در ادامه با دستور درست کردن فلافل آشنا خواهید شد.

  • مرحله اول: ابتدا نخودها را از یک شب قبل در آب بخیسانید تا نرم شوند و مخلوط کردنشان با دیگر مواد آسان باشد. مطمئن شوید که آب ۲ تا ۳ سانت روی نخودها را بپوشاند، زیرا اندازه آن‌ها پس از خیس خوردن چند برابر می‌شود.
  • مرحله دوم: پس از گذشت زمان گفته شده، نخودها را آبکش کرده و به همراه ۳ عدد سیر، ۲۰۰ گرم گشنیز و جعفری، ۱ عدد پیاز متوسط و زیره، هل، فلفل سیاه و نمک به هر مقدار که تمایل داشتید در یک غذاساز مجهز به تیغه فلزی تیز، بریزید به مدت چند دقیقه مخلوط کنید تا به حالت ماسه‌های درشت دربیایند.
  • مرحله سوم: حال در طرز تهیه فلافل خانگی، مخلوط فلافل را به ظرفی منتقل کنید و ۲/۱ قاشق چایخوری بکینگ پودر را به آن اضافه کنید. با هم مخلوط کنید، سپس درب آن را بپوشانید و مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله چهارم: پس از گذشت زمان مورد نیاز، مواد ترکیب شده را به شکل گلوله‌های فلافل به قطر حدود ۱ تا ۲ سانت درآورید و فشار دهید تا مواد در هم فشرده شوند. پس از تشکیل فلافل، می‌توانید آنها را به روش دلخواه خود درست کنید.
  • مرحله پنجم: حال در طرز تهیه فلافل خانگی، حدود ۳ سانت روغن را در قابلمه‌ای با حرارت متوسط اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود (بهتر است تا روغن داغ می‌شود، فلافل‌های تازه در یخچال بمانند). پس از داغ شدن روغن، فلافل‌ها را یکی یکی در آن بریزید تا سرخ و طلایی شوند.
  • روش دیگری در دستور پخت فلافل وجود دارد به گونه‌ای که ابتدا فر را با دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید، سپس روی یک ورقه پخت و فلافل‌ها روغن را به آرامی اسپری کنید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شوند.

۷ نکته در دستور درست کردن فلافل لذیذ

دستور درست کردن فلافل

فلافل‌ها در حین پخت نباید از هم بپاشند، آنها کمی شکننده هستند اما اگر دستور درست کردن فلافل را دقیق اجرا کرده باشید با پاشیدن آن‎ها مواجه نخواهید شد. در ادامه به نکات زیر توجه داشته باشید تا به شما در رفع مشکل پاشیدن فلافل‌ها و دغدغه‌های احتمالی دیگر از آن‌ها استفاده کنید.

  • برای کم‌کالری‌تر بودن این غذا می‌توانید فلافل‌ها را روی کاغذ روغنی یا حصیر سیلیکونی بدون روغن بپزید اما کمی کمتر ترد و طلایی می‌شوند و بافت مدنظر را نخواهند داشت.
  • اگر متوجه شدید که مخلوط خیلی مرطوب است، می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی به آن اضافه کنید.
  • اگر مخلوط خیلی خشک و خرد شده است، می‌توانید در دستور پخت فلافل از یک یا دو قاشق چایخوری آب یا آب لیمو برای اضافه کردن به خمیر آن استفاده کنید.
  • در این دستور فقط از نخود خیس شده استفاده کنید نه از نخود کنسرو شده. در کنسرو نخود خیلی نرم و مرطوب می‌شود و فلافل شما طعم و بافت همیشگی را نخواهد داشت.
  • در طرز تهیه فلافل میتوانید از پودر سیر هم استفاده کنید اما حبه‌های سیر تازه، طعم قوی‌تری به آن‌ها  می‌دهند.
  • یک فلفل چیلی کوچک یا فلفل سرانو طعم تندی به فلافل می‌دهد و شما می‌توانید هر مقداری که دوست داشتید برای تندتر شدن از آن استفاده کنید.
  • برای سرخ کردن فلافل‌ها از روغن آووکادو به دلیل پایدار بودن در حرارت، روغن سرخ کردنی و یا روغن پخت‌وپز استفاده کنید.

فلافل با طعم جذاب خانگی؛ نوش جان

در طرز تهیه فلافل می‌توانید مخلوط اضافی خمیر را به شکل گلوله‌های توپی فرم دهید و بپزید سپس بعد از سرد شدن در یک ظرف دربسته فریز کنید، اما توجه داشته باشید که فلافل پخته شده خوب نگهداری نمی‌شود زیرا بیرون آن نرم می‌شود و طعم و ظاهر جذابی نخواهد داشت و یا می‌توانید آن را به صورت خام و نپخته در کیسه بریزید و در فریزر نگهداری کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با دستور درست کردن فلافل هوس‌برانگیز آشنا کنیم و نکات مهم در خوش‌طعم‌تر کردن این غذا را برای شما بیان کنیم تا با مطالعه این محتوا هرآن‌چه نیاز است را بیاموزید. امیدواریم این غذای راحت و خوشمزه را درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر شماهم نکته یا روش دیگری می‌دانید در قسمت نظرها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن