آشپزیوبلاگ

طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه

کشک بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با روش های مختلفی درست می شود، در ادامه می خواهیم طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه را آموزش دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

شما برای پختن کشک و بادمجان نیاز به مواد زیر دارید. مواد لازم را آماده کنید تا به سراغ دستور تهیه کشک بادمجان برویم .

  • بادمجان متوسط ……………۶ عدد
  • پیاز متوسط …………………۲ عدد
  • سیر ………………………….۴ حبه
  • کشک………………………. ۴ قاشق غذا خوری
  • نعنا خشک…………………. ۲ قاشق غذا خوری
  • گردو خرد شده…………….. ۳ قاشق غذا خوری
  • روغن………………………… به میزان لازم
  • نمک…………………………. به میزان لازم
  • فلفل………………………… به میزان لازم
  • زردچوبه…………………….. به میزان لازم

طرز تهیه کشک بادمجان

در این بخش از مقاله می خواهیم به سراغ طرز تهیه کشک بادمجان برویم، در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله اول؛ آماده کردن بادمجان ها: در ابتدا باید بادمجان ها را پوست گرفته و بشویید سپس آن ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه بادمجان ها را نصف کنید و روی آن ها مقداری نمک بپاشید. (پاشیدن نمک روی بادمجان ها موجب جذب کم تر روغن شده و تلخی بادمجان ها را می گیرد.)
می توانید با استفاده از یک قلمو مقداری ماست به بادمجان ها بزنید تا روغن کم تری به خود جذب کند اما نگران نباشید در طعم آن تاثیری نخواهد داشت. در داخل ماهی تابه ای روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود سپس بادمجان ها را در آن قرار دهید تا سرخ شوند سپس طرف دیگر را برگردانید تا سرخ شود.

مرحله دوم؛ میکس کردن بادمجان: در این مرحله باید بادمجان ها را با گوشتکوب برقی یا دستی له کنید تا پوره شوند سپس سیر و پیاز ها را پوست گرفته و بشورید و در تابه ای که می خواهید کشک بادمجان را در آن درست کنید کمی روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود.

مرحله سوم؛ تفت دادن سیر و پیاز: در تابه ای که روغن ریخته اید، پیازها را خرد کرده و بریزید و مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیز اضافه کنید سپس این مواد را با هم تفت دهید. حالا سیر له شده را اضافه کرده و هم بزنید و بعد از چند دقیقه بادمجان های له شده را بریزید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن نعنا داغ: ماهی تابه ی کوچکی را روی حرارت بگذارید، دو قاشق روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود، سپس سیر را به آن اضافه کرده و تا زمانی تفت دهید که سیر طلایی رنگ شود. نعنا را اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه زمان دهید و سپس آن را از روی حرارت بردارید تا نسوزد. مقداری از این ترکیب را به بادمجان ها اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن کشک: حرارت را کم کنید تا موادتان به روغن بیفتد. اگر کشک سفت بود می توانید کمی آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود و به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کشک به خوبی با مواد ترکیب شود. درب تابه را بگذارید تا آب آن کشیده شود و غذای شما جا بیفتد. در نهایت نمک غذا را بچشید و اندازه کنید. در انتها تابه را از روی حرارت بردارید و کشک بادمجان را در ظرف مورد نظر بریزید و آن را با نعنا داغ، سیر داغ و گردو تزئین کنید.

طرز تهیه کشک بادمجان کبابی

برای تهیه کشک بادمجان کبابی در ابتدا باید بادمجان ها را شسته و خشک کنید، سپس آن ها را روی منقل یا توری کباب کنید. برای این کار بهتر است از بادمجان های قلمی استفاده کنید تا خوب مغز پخت شوند. میزان سلامت این غذا از کشک بادمجان سرخ شده بیشتر است زیرا در تهیه آن از روغن کم تری استفاده می شود. تنها تفاوت کشک بادمجان کبابی با کشک بادمجان سرخ شده فقط در مرحله ی اول آن است که باید بادمجان ها را کباب کنید و بقیه ی مراحل آن مشابه با کشک بادمجان سرخ شده می باشد.

نکات مهم برای تهیه کشک بادمجان

پخت هر غذایی فوت و فن خاص خودش را دارد تا خوشمزه‌تر شود و ما در این قسمت شما را با نکات مهمی که باید به هنگام درست کردن کشک بادمجان رعایت کنید، آشنا می کنیم:

  • بعد از این که کشک را به مواد اضافه کردید نمک آن را اندازه کنید تا کشک بادمجان شما به خاطر نمک کشک شور نشود.
  • برای تزئین کشک بادمجان می توانید از زعفران استفاده کنید.
  • میزان استفاده از سیر در این غذا کاملا سلیقه ای است.
  • از گردو برای رفع سردی در این غذا استفاده می شود.
  • برای خوشمزه تر شدن کشک بادمجان می توانید مقداری گوشت چرخ کرده را با رب و پیاز تفت دهید و روی آن را تزئین کنید.
  • می توانید مقداری زعفران را با کشک ترکیب کنید و در تزئین کشک بادمجان از آن استفاده کنید.

در پایان

کشک بادمجان یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است. اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده اید همین الان دست به کار شوید و با طرز تهیه ای که در این مقاله به شما آموزش داده ایم این غذای فوق العاده را آماده کنید و نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *