آشپزیوبلاگ

ساده ترین طرز تهیه کنافه با فر و بدون فر

کنافه پنیری یا کنوفه یکی از پر طرفدارترین دسر ها به شمار می رود که اصالت آن به کشور ترکیه برمی گردد، البته برخی اعتقاد دارند که این دسر عربی است.
کنافه پنیری در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و در اکثر کافی شاپ ها سرو می شود. در ادامه این مقاله می خواهیم طرز تهیه کنافه پنیری با فر و بدون فر را به شما آموزش دهیم، اگر برای اولین بار می خواهید این دسر خوشمزه را تهیه کنید، با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کنافه پنیری

برای تهیه یک دسر کنافه خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید. موادی که در ادامه بیان می شود برای ۶ نفر مناسب است.

  • رشته ترکی کادایف ۲۵۰ گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • پنیر موزارلا بدون نمک ۲۵۰ گرم
  • پودر پسته یا گردو به مقدار دلخواه

مواد لازم برای شربت کنافه

  • شکر ۱ پیمانه
  • شیر ¼ پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • زعفران دم کرده ۳ قاشق غذا خوری
  • هل ۳ عدد
  • لیمو ترش ۱ عدد
  • گلاب ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کنافه پنیری با فر

در این بخش از مقاله می خواهیم به سراغ طرز تهیه کنافه برویم، مواد لازم را آماده کنید و مراحل زیر را همراه با ما انجام دهید.

مرحله اول؛ آماده کردن شهد: آب، شکر، هل و پوست لیمو ترش را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر در آب حل شده و شهد به جوش آید.

مرحله دوم؛ جوشیدن شهد تا رسیدن به غلظت مناسب: زمانی که شکر در آب حل شد آب لیمو ترش، گلاب و نصف زعفران دم شده را به شهد اضافه کنید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و کمی غلیظ شود. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه شعله را خاموش کنید و شهد را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله سوم؛ ریختن کره ذوب شده روی رشته های کادایف: اگر رشته های کادایف از نوع خشک بود با دست آن ها را کمی خرد کنید و اگر از نوع تر بود با چاقو خرد کنید. سپس رشته ها را در ظرفی بریزید و ۱۲۵ گرم از کره را به روش بن ماری ذوب کنید و روی رشته ها بریزید و مخلوط کنید تا همه ی رشته ها به کره آغشته شود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن زعفران: در این مرحله زعفران باقی مانده را در شیر بریزید و کم کم آن را به رشته ها اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید تا به خورد رشته ها برود و رشته ها کمی نرم شوند. اگر رشته ها از نوع تر بودند نیازی به اضافه کردن شیر نمی باشد فقط زعفران کافی است.

مرحله پنجم؛ ریختن رشته ها کادایف در قالب: کف قالب مورد نظر را با مابقی کره چرب کنید و نصف رشته های کادایف را کف قالب بریزید و با فشار دست، سطح رشته ها را صاف و فشرده کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن پنیر موزارلا به رشته های کادایف: زمانی که لایه اول رشته ها را فشرده کردید حال پنیر موزارلا را ورقه کرده و وسط رشته ها بچینید، سپس مغز گردو یا پسته را روی پنیر ریخته و مابقی رشته ها را اضافه کنید و مانند مرحله قبل فشرده کنید.

مرحله هفتم؛ قرار دادن قالب در فر: بهتر است فر را به مدت ۱۰ دقیقه از قبل روشن کنید تا گرم شود سپس قالب را درون فر بگذارید و با دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا کنافه آماده شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه قالب را از فر خارج کنید.

مرحله هشتم؛ ریختن شهد روی کنافه: زمانی که کنافه را از فر خارج کردید شهد را روی آن ریزید و چند دقیقه اجازه دهید تا شهد به خورد کنافه برود سپس با پودر پسته یا گردو آن را تزئین کنید.

مرحله نهم؛ سرو کردن کنافه: معمولا کنافه به صورت گرم سرو می شود تا پنیر داخل آن کشدار باشد زیرا اگر سرد شود پنیر آن سفت می شود. هم چنین می توانید کنافه را با بستنی، سرشیر یا موز هم میل کنید. نوش جان

طرز تهیه کنافه بدون فر

طرز تهیه کنافه پنیری بدون فر

همان طور که در ابتدا گفتیم کنافه را هم می توان در فر و هم روی گاز تهیه کرد. برای تهیه کنافه روی گاز مراحلی که در مطالب بالا بیان شد را تکرار کنید، فقط زمان اضافه کردن کره به رشته های کادایف آن را به مدت ۵ دقیقه روی گاز تفت دهید. مواد را درون تابه ریخته و آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا کنافه طلایی شود.

زمانی که یک طرف کنافه سرخ شد آن را برگردانید و کف تابه را با کره چرب کنید و طرف دیگر را در تابه قرار دهید تا برشته شود. بعد از طلایی شدن هر دو طرف کنافه، شهد را به آن اضافه کنید. کنافه پنیری آماده سرو است.

نکات طلایی برای تهیه کنافه پنیری

در این بخش از مقاله می خواهیم به تمامی فوت وفن هایی که برای خوشمزه تر شدن کنافه لازم است بپردازیم، به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید.

  • به جای شهدی که در مطالب بالا بیان شد می توانید از شیر عسل استفاده کنید، شیر عسل را بهتر است گرم کنید و روی کنافه بریزید.
  • اگر کنافه سرد شد می توانید آن را در ماهی تابه یا فر گرم کنید.
  • کنافه هم با پنیر و هم با سرشیر یا خامه نیز تهیه می شود، شما می توانید هر کدام از این ها را مطابق با سلیقه ی خود بین کنافه بگذارید.
  • پنیری که در کنافه استفاده می شود به هیچ وجه نباید شور باشد، حتما از پنیر بی نمک استفاده کنید.
  • طرز تهیه کنافه پنیری که در این مقاله بیان شد برای ۶ نفر مناسب می باشد در صورت کم یا اضافه شدن تعداد نفرات مقدار مواد را تغییر دهید.

کنافه آماده است؛ نوش جان

همان طور که در مطالب بالا خواندید طرز تهیه کنافه پنیری بسیار آسان بود. اگر تا به حال کنافه پنیری را امتحان نکرده اید، همین الان دست به کار شوید و با طرز تهیه ای که در این مقاله به شما آموزش دادیم این دسر لذیذ و جذاب را آماده کنید و نوش جان کنید. در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *