آشپزیوبلاگ

گرانولا چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

یکی از خوراکی‌های پرکالری و مغزی که برای بدن بسیار مفید است، گرانولا می‌باشد که می‌توان آن را به عنوان صبحانه یا میان‌وعده در نظر گرفت. در این محتوا قصد داریم شما را با طرز تهیه گرانولا مقوی و خواص این خوراکی خوشمزه آشنا کنیم. برای آموزش این ماده غذایی پرطرفدار تا پایان این محتوا همراه ما باشید.

این ماده خوشمزه به دلیل مغذی بودن مواد اولیه‌ای که دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و علاوه‌بر آن خیلی راحت و سریع درست می‌شود و خاصیت سیرکننده‌ای دارد. گرانولا را می‌توان از فروشگاه‌ها تهیه کرد اما قیمت بالایی دارد و اگر آن را در خانه آماده کنید صرفه اقتصادی دارد.

  • وزن گرانولا: ۴۵۰ گرم
  • زمان لازم برای آماده کردن مواد اولیه: ۱۰ دقیقه
  • مدت زمان موردنیاز برای آماده شدن نهایی گرانولا: ۶۰ دقیقه
  • مقدار کالری ۱۰۰ گرم از آن: ۴۷۰ کیلوکالری
  • میزان سختی: متوسط

گرانولا چیست؟

تا به حال ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که گرانولا چیست؟ گرانولا یک غذای کلاسیک صبحانه است که معمولا از جو دوسر، آجیل خرد شده و عسل تشکیل شده است. امروزه طریقه درست کردن گرانولا در انواع مختلف( از بدون گلوتن گرفته تا کم‌قند) را می‌توانید به راحتی در خانه آماده کنید.

گرانولا به طور مرتب توسط افرادی که در حال فعالیت هستند مانند ورزشکاران و کوهنوردان و افرادی که در فضای باز فعالیت دارند استفاده می‌شود. برای بالا بردن ارزش غذایی این ماده محبوب و پرخاصیت، آن را با میوه‌هایی همچون توت‌فرنگی، موز و انبه مصرف کنید.

این ماده غذایی خوشمزه سرشار از مواد مغذی برای بدن است و خواص بسیار زیادی دارد که کمک به کاهش سطح کلسترول بدن، بهبود هضم غذا، تقویت انرژی، کنترل فشارخون و موثر در کاهش وزن تعداد محدودی از خواص بیشمار این خوراکی مقوی هستند. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه گرانولا را به بهترین روش به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای گرانولا مقوی

گرانولا با مواد اولیه مختلف و طعم‌های متفاوتی عرضه می‌شود برای مثال گرانولای پرتقال و بادام، گرانولا نارگیل، بادام و عسل، سیب و انگور و گرانولا زنجبیلی جزو پرطرفدارترین نوع از این ماده مقوی هستند. در این بخش می‌خواهیم مواد اولیه در طرز تهیه گرانولا را برای شما بیان کنیم پس تا پایان محتوا با ما بمانید.

مواد اولیه لازم مقدار موردنیاز
جو دوسر ۲ پیمانه
خشکبار ۲/۱ پیمانه
نارگیل خشک شده ۳ قاشق غذاخوری
عسل ۴ قاشق غذاخوری
کشمش ۲/۱ پیمانه
دارچین ۲ قاشق چایخوری
روغن مایع ۳/۱ پیمانه

مراحل طرز تهیه گرانولا ویژه

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه گرانولا درست کنیم؟ در این بخش از محتوا می‌خواهیم مراحل درست کردن این خوراکی خوشمزه را به طور کامل و مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم. بنابراین، همراه ما باشید و تمام مراحل را بادقت اجرا کنید تا طعم مدنظر به دست آید و از تجربه این طعم متفاوت لذت ببرید.

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه گرانولا باید ۴ قاشق غذاخوری عسل را روی حرارت ملایم گرم کنید تا کمی رقیق شود و بعد آن را از روی حرارت بردارید. سپس ۲ قاشق چایخوری دارچین را به همراه ۳/۱ پیمانه روغن به عسل گرم شده اضافه و ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • مرحله دوم: پس از یکدست شدن مایع، ۲ پیمانه جو دوسر را به مخلوط عسل و دارچین رقیق شده، اضافه و مخلوط کنید و بعد از آن که به خوبی با مایع عسلی ترکیب شد، به سراغ آماده کردن و نیم‌کوب کردن خشکبار بروید.
  • مرحله سوم: اکنون هر کدام از مغزها را که شامل گردو، بادام، پسته و تخم کدو است به اندازه نصف پیمانه به باقی مواد اضافه کنید.( به یاد داشته باشید که خشکبار موجود در گرانولا کاملا سلیقه‌ای می‌باشد و طبق ذائقه خود می‌توانید از بادام‌زمینی و فندق یا هرچیز دیگر در آن استفاده کنید).
  • مرحله چهارم: حال این مرحله از درست کردن گرانولا چیست؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید یافت. اکنون یک کاغذ روغنی را روی سینی فر یا قالب مورد نظر خود قرار دهید و مواد ترکیب شده را به طور یکنواخت روی آن با ضخامت ۲ الی ۳ سانتی متر پهن و فشرده کنید.
  • مرحله پنجم: سپس مواد را در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۴۰ الی ۵۰ دقیقه قرار دهید و در این زمان به یاد داشته باشید که حداقل دو یا سه بار گرانولا را از فر خارج کنید و مواد را هم بزنید تا همه محتویات برشته و طلایی شوند.
  • مرحله ششم: پس از آن که زمان گفته شده برای طلایی شدن سپری شد، مواد را از فر خارج کنید و سریعا از روی کاغذ جدا کنید زیرا عسل موجود در گرانولا باعث می‌شود مواد به کاغذ بچسبند. پس از آن زمان بدهید تا مواد خنک و ترد شوند.
  • مرحله هفتم: حال پس از سرد شدن گرانولا، نصف پیمانه کشمش را به همراه ۳ قاشق غذاخوری نارگیل خشک شده به مواد اضافه کنید و آن را در یک ظرف دربسته و در جای خنک قرار دهید تا گرانولا تازه بماند و طول عمر بیشتری داشته باشد.
  • مرحله هشتم: در مرحله پایانی، شما این امکان را دارید که از هر نوع ماده خشک مانند خرما و توت سفید و یا هر میوه خشکی که علاقه دارید به گرانولا اضافه کنید. این ماده وسوسه‌انگیز و محبوب را می‌توانید با شیر و یا ماست سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

کلام آخر

گرانولا یک غلات سیرکننده و مغذی است که سالم‌ترین گزینه برای لحظاتی است که بین وعده‌ها احساس گرسنگی می‌کنید. گرانولا یک خوراک سازگار با بدن است که در بهترین طعم‌ها وجود دارد و به دلیل خواص بیشماری که دارد، مورد پسند همه مردم به خصوص ورزشکاران قرار گرفته است.

بنابراین اگر می‌خواهید سبک زندگی سالمی داشته باشید حتما از این ماده غذایی خوشمزه و لذیذ مصرف کنید. در این مقاله تلاش کردیم سوالاتی مانند گرانولا چیست و چگونه درست می‌شود، را که ممکن است برای برخی کاربران پیش بیاید به طور کامل و دقیق پاسخ دهیم، امیدواریم این خوراکی مفید را در خانه درست کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن