وبلاگ

علائم خاموش سرطان کبد که هرگز نباید آنها را نادیده بگیرید

می‌دانیم سرطان یکی از بدخیم‌ترین و ناگوارترین بیماری‌های موجود در جهان است. بیش از ۱۰۰ نوع سرطان مانند سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پوست در دنیا وجود دارند، اما نوع در حال افزایش آن سرطان کبد (liver cancer یاhepatic cancer ) است. به همین خاطر مهم است که در صورت احساس خطر، معاینات منظم را انجام داده و یا در صورت مشاهده علائم غیرعادی و مشکوک به پزشک مراجعه کنید. اگرچه تورم شکم یا بزرگ شدن کبد از علائم سنتی سرطان کبد هستند، نشانه‌های ظریف‌تر و نامحسوس‌تری نیز وجود دارند که به راحتی هر فرد می‌تواند آنها را نادیده بگیرد. از اینرو تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با علائم خاموش سرطان کبد آشنا شوید.

کبد و سرطان کبد

علل احتمالی ابتلا به سرطان کبد

کبد یک اندام غده‌ای بزرگ بوده که در ربع فوقانی سمت راست شکم، درست زیر دنده‌ها جای گرفته است. از وظایف اصلی کبد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بدن را از میکروب‌ها و سایر عفونت‌ها دور نگه می‌دارد.
  • برای هضم چربی‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی، به تولید صفرا می‌پردازد.
  • به تجزیه داروها کمک کرده و به حذف مواد شیمیایی سمی و مواد زائد از خون کمک می‌کند.

تشکیل و رشد سلول‌های سرطانی ناسالم در کبد را سرطان کبد می‌نامند. سرطانی که از کبد منشا می‌گیرد سرطان اولیه کبد و سرطانی که از سایر قسمت‌های بدن به کبد سرایت می‌کند سرطان ثانویه یا متاستاتیک کبد نامیده می‌شود. هنگامی‌که کبد به سرطان مبتلا می‌شود، عملکرد طبیعی آن مختل شده و از تولید صفرا و تصفیه خون جلوگیری می‌شود.

به دلیل آنکه کبد از مجموعه سلول‌های مختلفی تشکیل شده است، بسیاری از انواع تومورها در آن یافت می‌شود. برخی از این تومورها غیر سرطانی (خوش‌خیم) و برخی سرطانی (بدخیم) هستند. تومورهای خوش‌خیم خطرناک نبوده و در صورت ایجاد ناراحتی یا درد با جراحی حذف می شوند. البته علل هر تومور متفاوت بوده و به روش‌های مختلفی درمان می‌شوند و روند بهبودی کاملا به نوع تومور و شرایط سلامتی فرد بستگی دارد.

علل احتمالی ابتلا به سرطان کبد

برای سرطان کبد دلایل مختلفی را می‌توان برشمرد، مانند:

  • ارثی: اغلب سرطان کبد به دلیل نقص مادرزادی، عفونت جدی ناشی از بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و C، هموکروماتوز و سیروز ایجاد می‌شود.
  • سوء مصرف الکل: اغلب افراد مبتلا به سرطان اولیه کبد از سیروز رنج می‌برند که این وضعیتی است که به دلیل سوء مصرف الکل ایجاد می‌شود.
  • چاقی: یکی از علل ابتلا به سرطان کبد، چاقی و بیماری کبد چرب (غذاهای مفید برای کبد چرب) است. از طرفی چاقی مفرط همراه با بیماری دیابت سال‌ها عامل اصلی رخداد بیماری سرطان کبد بوده است.
  • آفلاتوکسین‌ها: حبوبات و غلات اغلب توسط ماده‌ای به نام آفلاتوکسین که از نوعی کپک گیاهی به وجود می‌آید، فاسد می‌شوند. با مصرف این کپک‌ها احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن همراه با نوشیدن افراطی الکل احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

علائم خاموش سرطان کبد

علائم خاموش سرطان کبد

هرگز نباید نشانه‌ های خاموش سرطان کبد را نادیده گرفت؛ چراکه توجه و اقدام به موقع می‌تواند باعث درمان زودهنگام این بیماری خطرناک و رو به رشد شود.  این علائم عبارتند از:

درد شکمی غیرمعمول

دکتر برولی از انجمن سرطان آمریکا بیان می‌کند که اکثر افراد مبتلا به سرطان کبد در قسمت بالای سمت راست شکم خود درد احساس می‌کنند. اگرچه لزوما این مورد از علائم محسوس نشان‌دهنده سرطان کبد نیست، اما همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا چندین بیماری دیگر مانند هپاتیت، مشکلات کیسه صفرا و لوزالمعده نیز می‌توانند از درد شکم ناشی شوند. اما وجود ناراحتی یا درد در سمت راست شکم درست زیر دنده‌ها ممکن است به دلیل تومورهای کبدی در سایر ساختارها یا اعصاب در این ناحیه رخ دهد.

کاهش وزن

کاهش وزن زمانیکه بدون هیچ‌گونه تلاش و داشتن رژیمی صورت پذیرد (همچنین از دست دادن اشتها)، از دیگر نشانه‌ها و علائم خاموش سرطان کبد است. البته خوب می‌دانیم که کاهش وزن غیرعادی یکی از علائم رایج بیماری‌های دیگر نیز می‌تواند باشد؛ به همین خاطر، مشاوره با پزشک متخصص بهترین راه‌حل برای تشخیص آن خواهد بود.

احساس سیری سریع

در شرح این وضعیت می‌توان بیان داشت که فرد حتی بعد از یک وعده غذایی سبک و کوچک، به سرعت احساس سیری می‌کند. به بیان بهتر، بیماری سرطان همیشه این توانایی را دارد که باعث شود فرد اشتهای خود را به‌طور محسوسی از دست دهد. در حقیقت سرطان موجب می‌شود تا در شکم فرد، مایعات بیش از حد تولید شده و تجمع یابند، که این امر باعث می‌شود فرد سریعتر از حالت معمول احساس سیری کند.

زردی پوست و چشم (یرقان)

یرقان حالتی است که در آن پوست و به خصوص قسمت سفید چشم، زردرنگ به نظر می‌رسد. همچنین رنگ ادرار حتی بدون کم‌آبی نیز تیره‌تر از حد معمول می‌شود. شاید زرد شدن پوست و چشم‌ها نشانه‌ای باشد که بسیاری از افراد آن را جز علائم خاموش سرطان کبد نمی‌دانند، اما درک این نکته مهم است که یک مورد زردی یا یرقان که با خارش‌های آزاردهنده دو برابر تشدیدشده همراه است، صرفا نمی‌تواند یک علامت خفیف باشد و باید آن را مورد بررسی قرار داد.

دیگر علائم سرطان کبد

جدا از نشانه‌ های خاموش سرطان کبد که در بخش بالا بررسی کردیم، بد نیست بدانید که برخی دیگر از علائمی که در مراحل بعدی این بیماری بروز می‌کنند، به قرار زیر است:

  • احساس تهوع مداوم و استفراغ مکرر: تمام مراحل سرطان کبد علائم تهوع و استفراغ را نشان می‌دهد.
  • احساس خستگی و ضعف: خستگی سرطان با خستگی معمولی متفاوت است. این احساس خستگی شدید اغلب به عنوان خستگی کل بدن توصیف شده و با وجود استراحت، باز هم ادامه می‌یابد.
  • خونریزی داخلی: خونریزی داخلی که در نهایت منجر به کبودی می‌شود.

برای حفظ سلامتی، علائم خاموش سرطان کبد را جدی بگیر!

دانستیم کبد عضوی مهم در بدن است که وظایف ویژه‌ای را در آن برعهده دارد. بنابراین بیماری‌های مرتبط با این عضو حیاتی مانند سرطان کبد می‌تواند عملکرد بدن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر، نشانه‌های خاموش این بیماری خطرناک و رو به رشد را به شما یادآور شدیم تا در صورت احساس هر یک از این علائم، در اولین فرصت جهت اطمینان و پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن