رپورتاژ اگهی

عمل بسته کمر چیست و چگونه انجام می شود؟

بروز هرگونه درد در ناحیه کمر محدودیت‌ های حرکتی بسیار زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت، معمولاً این دردها ناشی از کار افتادگی دیسک‌ ها و یا آسیب دیدگی آنها می‌ باشد و هرگونه اختلال در سلامت ستون فقرات منجر به این عارضه خواهد شد.

امروزه متخصصان برای درمان آسیب‌ های ستون فقرات جراحی را به صورت بسته انجام می‌ دهند که البته نیاز به مهارت بیشتری داشته و درمان به این شیوه برای افراد مناسب‌ تر خواهد بود. اغلب متخصصانی که در زمینه درمان آسیب‌ های مربوط به کمر فعالیت دارند دیسککتومی را نوعی جراحی کاربرد دانسته و معتقدند که اگر با این شیوه جراحی کمر انجام شود دوره نقاهت محدودتری را برای مراجعین به همراه خواهد داشت.

جراحی بسته دیسک کمر باعث میشود تا افراد آسیب‌ ها و جراحات کمتری را ضمن انجام این عمل متحمل شده و قطعاً نتیجه‌ ای که از این شیوه تخصصی دریافت میشود بسیار بهتر و مناسب‌ تر از سایر جراحی‌ های باز خواهد بود.

همواره باید بدانید که وجود دیسک‌ های سالم برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است این مواد ژلاتینی نرم مسئول محافظت از نخاع هستند و باعث میشود که ستون فقرات بدون اختلال در یک راستا قرار بگیرد.

اما زمانی که این بالشتک‌ های منعطف دچار آسیب یا بیرون زدگی از بین استخوان‌ ها میشوند منجر به ایجاد دردی پیوسته برای افراد شده که هنگام حرکت تشدید میشود. اما متخصصان امروزه به واسطه عمل بسته کمر توانسته اند این دردها را بهبود بخشیده و شرایط جسمانی و فیزیکی افراد را در حد متعادل حفظ می‌ کنند.

ستون مهره کمری و ستون مهره گردنی هر کدام نقش بسیار مهمی در سلامت بدن داشته و هرگونه اختلال در آنها آسیب‌ های حرکتی زیادی را در پی دارد، پس مهم است که از سلامت کمر و تمامی اجزای آن محافظت کرده تا حتی با افزایش سن محدودیت‌ های حرکتی و دردهای جسمانی را متحمل نشوید

دیسککتومی اندوسکوپیک

یکی از عمل های پیشرفته و البته کاربردی دیسککتومی آندوسکوپیک می‌ باشد، این عمل زمانی انجام میشود که پزشک اقدام به آزاد سازی کامل عصب‌ های تحت فشار در ناحیه کمر می‌ کند.

در زمان های گذشته با ایجاد یک برش بزرگ در سطح کمر برای اصلاح وضعیت دیسک‌ ها اقدامات لازم انجام می‌ شد، اما امروزه متخصصان از آندوسکوپیک استفاده کرده و برای بهبود وضعیت دیسک‌ ها جراحی را به صورت بسته انجام می دهند.

زمانی که دیسککتومی آندوسکوپیک انجام میشود متخصصان می‌ توانند هرگونه تخریب در بافت دیسک را بررسی و درمان کنند، در چنین شرایطی ایجاد زخم و برش در سطح بدن به اندازه بسیار محدود و جزئی بوده و همین مسئله احتمال بروز عفونت را تا حد زیادی کمتر می‌ کند.

برای انجام دیسککتومی اندوسکوپیک متخصصان برش‌ های بسیار کوچکی را در سطح کمر ایجاد کرده تا راحت‌ تر به ستون فقرات دسترسی پیدا کنند، پس از آن می‌ توانند با ابزار آندوسکوپ فضای بین مهره‌ ها را بررسی نمایند و پروسه عمل را با دقت کافی انجام خواهند داد.

برای انجام این عمل متخصصان با تزریق داروی بی‌ حسی می‌ توانند شرایط را برای عمل مهیا کنند، البته در مواردی بی‌ حسی موضعی کاربرد داشته و در مواردی که عمل باید به صورت تخصصی‌ تر انجام شود از بیهوشی عمومی استفاده خواهند کرد.

با این حال توجه کنید که جراحی بسته برای بهبود آسیب‌ های مربوط به ستون فقرات بسیار کاربردی‌ تر از جراحی باز است و در اغلب موارد نتیجه مطلوب و بهبودی کامل حاصل می‌ گردد.

مهم است بدانید که این نوع جراحی برای درمان بیرون زدگی دیسک و درمان فتق دیسک و حتی پارگی دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌ گیرد و اغلب متخصصان از این فرایند درمانی نتیجه مطلوب را کسب نموده‌ اند.

رادیوفرکوئنسی چیست؟

رادیوفرکوئنسی روشی نوین و البته کم تهاجم برای درمان آسیب‌ های مربوط به کمر است، برای انجام این روش تخصصی از امواج رادیویی استفاده میشود که برای درمان برخی از آسیب‌ های جسمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ضمن استفاده از این روش تخصصی متخصصان با فرایند بلوک عصبی درد پیش آمده در کمر و ستون فقرات را بهبود بخشیده و شرایط برای حرکت افراد آسان‌ تر میشود.

رادیوفرکوئنسی نیز تنوع زیادی دارد که نوع نوروتومی آن برای کاهش درد مربوط به ستون فقرات استفاده می‌ گردد، همچنین اگر دردی در ناحیه شکم، لگن، پا و گردن وجود داشته باشد به واسطه رادیوفرکوئنسی نوروتومی بهبود می‌ یابد.

نوع دیگر رادیوفرکوئنسی را پالسی می‌ نامند، این روش معمولاً برای تسکین درد عصب استفاده میشود و برای درد ناحیه پا، شانه، سردرد، درد لگن و شکم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مزایای استفاده از روش رادیوفرکوئنسی بسیار زیاد است، اما در موارد نادر مشاهده میشود که محل ورود سوزن عفونت کرده و یا خونریزی جزئی داشته باشد.

ضمن استفاده از رادیوفرکوئنسی پزشکان می‌ توانند ‌عصب هایی که مستقیماً به مفصل فاست می‌ رسد را قطع کرده و از بروز دردهای شدید پیشگیری می نمایند.

با این حال متخصصان از فرایند رادیوفرکوئنسی برای برطرف کردن درد کمر و شکم استفاده کرده و ضمن انجام این روش تخصصی نیازی به بی‌ حسی‌ های موضعی و حتی بیهوشی عمومی نخواهید داشت.

فتق دیسک کمر

اغلب کسانی که با فتق دیسک کمر مواجه هستند ممکن است در ابتدای این عارضه علائم و دردی را تجربه نکنند اما به مرور زمان این علائم در قسمت‌ های پایینی کمر و پا بروز پیدا کرده و مشکلاتی در عملکرد اندام‌ های حرکتی اتفاق می‌ افتد.

البته اگر فتق دیسک در قسمت‌ های بالایی کمر باشد آسیب در ناحیه گردن، سر و دست‌ ها نیز پیش خواهد آمد. اگر فتق دیسک کمر و یا بیرون زدگی این بالشتک‌ های نرم بین مهره‌ ها در حد بسیار زیاد اتفاق بیفتد متخصصان در قدم اول استراحت کافی را برای بیماران الزامی دانسته و با انجام چند روش تخصصی مانند فیزیوتراپی سعی دارند تا با کمتر کردن فشار وارده بر دیسک ها شرایط را برای بهبود آن فراهم سازند.

در موارد دیگر متخصصان مصرف انواع استروئیدها را برای کاهش التهابات و درد تجویز کرده و معتقدند که در موارد شدیدتر تزریق اپیدورال می‌ تواند به تسکین درد کمک زیادی کند.

تزریق انواع دارو مستقیماً به فضای اپیدورال تاثیر فوری بر ناحیه آسیب دیده داشته و با برطرف کردن درد پیش آمده شرایط را برای بیماران هموارتر می‌ کند.

از طرف دیگر متخصصان برای درمان فتق دیسک کمر جراحی با لیزر را گزینه مناسب دانسته و در موارد دیگر با استفاده از دیسک مصنوعی می‌ توانند آسیب پیش آمده را برطرف کنند.

گاها متخصصان برای درمان فتق دیسک کمر از روش آندوسکوپ استفاده می‌ کنند که ضمن هدایت فلوروسکوپ برای برداشت بخشی از دیسک بیرون زده مناسب خواهد بود، در این فرایند با استفاده از یک بی‌ حسی موضعی و کاملاً به صورت ساده و سرپایی این فرایند تخصصی انجام شده و شرایط برای درمان‌ های کاربردی فراهم می‌ گردد.

ناگفته نماند که با استفاده از کورتیزون هم متخصصان می‌ توانند التهابات ناشی از فتق دیسک را کنترل کرده و و همین مسئله به درمان و رفع فتق دیسک کمک شایانی می‌ کند.

عوارض عمل بسته کمر

تمامی روش‌ های درمانی ممکن است عوارض کوچک و بزرگی را برای بیماران به همراه داشته باشد، به عنوان مثال از عوارض جانبی عمل بسته کمر باید به آمبولی ریه اشاره کرد.

البته درصد محدودی از افراد ممکن است پس از انجام این روش جراحی با مشکلاتی همچون عفونت مواجه شده و درصد محدودی عود بیماری را بعد از این شیوه تجربه می‌ کنند.

متخصصانی که عمل کمر را به صورت بسته انجام می‌ دهند معتقدند که در مواردی افراد با وجود داروهای بیهوشی که دریافت می‌ کنند سردردهای بی‌ وقفه را تجربه خواهند کرد، البته این عارضه در مدت کوتاهی رفع میشود اما در همان تایم محدود نیز برای افراد بسیار طاقت فرسا خواهد بود.

همچنین متخصصان بی‌ حس شدن ناحیه جراحی و حتی ناموفق بودن عمل را در مواردی مشاهده کرده و معتقدند که این فرایند درمانی برای تمامی مراجعین پاسخ مناسبی به همراه ندارد.

همچنین ممکن است ضمن انجام عمل دیسک کمر به روش بسته آسیب به ریشه عصبی اتفاق افتاده و در مواردی مشکل در مجاری ادراری نیز اتفاق می‌ افتد.

در موارد مشاهده میشود که برخی از افراد بعد از جراحی کمر به صورت بسته ممکن است طی چند هفته یا چند ماه نتیجه‌ ای که انتظار دارند را دریافت نکنند، مهم است که دوره نقاهت را به درستی سپری کرده تا به نتیجه مطلوب حاصل شود.

مزایای عمل بسته کمر

اگر متخصصان عمل بسته کمر را برای درمان آسیب‌ های مربوط به دیسک مناسب بدانند طی این جراحی می‌ توانند با تزریق مواد دارویی به بخش آسیب دیده فشار ایجاد شده بر اعصاب را محدود کرده و نهایتاً کاهش محسوس درد اتفاق می‌ افتد.

اگر عمل بسته کمر در شرایط ایده‌ آل انجام شود پزشک می‌ تواند فرد را همان روز از مراکز درمانی ترخیص کرده و مراقبت‌ های پس از جراحی را به آنها ارائه خواهند داد تا افراد بتوانند با استراحت بیشتر و کنترل شرایط نتیجه مناسب را از این شیوه درمانی کسب نمایند.

مزایای عمل بسته کمر

توجه داشته باشید که عمل بسته کمر در تایم بسیار محدودی انجام میشود و دوره نقاهت کوتاه مدت آن باعث میشود تا افراد این شیوه درمانی را به دیگر فرایندهای تخصصی ترجیح داده و نتیجه مناسب از درمان دیسک کمر خیلی زود حاصل می‌ گردد.

اما مسئله قابل توجه این است که برای درمان آسیب‌ های مربوط به دیسک به روش بسته هزینه‌ ای که پرداخت می‌ کنید بسیار محدودتر از زمانی است که جراحی‌ های پرتهاجم و باز را انجام می‌ دهید، به همین دلیل است که این شیوه تخصصی نه تنها مورد تایید پزشکان است بلکه بیماران نیز آن را به دیگر روش‌ ها ترجیح داده و اغلب کسانی که این فرایند را انجام داده‌ اند با بهبودی کامل دیسک مواجه شده و رضایت کامل داشتند.

از دیگر مزیت‌ های عمل بسته کمر باید به تزریق دیسکوژل اشاره کرد، در این فرایند با تزریق دیسکوژل به ناحیه آسیب دیده نقص های پیش آمده در این بخش حساس برطرف شده و بدن هیچ گونه واکنش منفی به این فرایند تخصصی نخواهد داشت.

همواره باید بدانید که متخصصان برای تسکین دردی که ناشی از آسیب به دیسک‌ ها می‌ باشد تزریق لیدوکائین را مناسب دانسته و همچنین باید بدانید که اگر لیدوکائین در حد و اندازه مناسب به مفصل ساکروایلیاک تزریق شود تا حد زیادی منشا درد را برطرف کرده و به بهبود و رفع محدودیت های حرکتی کمک شایانی می کند.

ابزارهای جراحی عمل بسته کمر

اگر متخصصان تشخیص دهند که برای درمان دیسک آسیب دیده جراحی عمل بسته کمر مناسب است از ابزارها و تجهیزاتی استفاده می‌ کنند که کار را برای پزشک آسان‌ تر کرده و عمل بسیار دقیق و موثر پیش می‌ رود.

در روند تزریق دارو به دیسک آسیب دیده متخصصان با استفاده از فلوروسکوپ سوزن را به محل مورد نظر هدایت کرده و تصاویری را مشاهده می‌ کنند که پزشک را از نوع تزریق و محل مورد نظر آگاه می‌ کند.

با استفاده از فلوروسکوپ دقت عمل کمر به شیوه بسته تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و علاوه بر دریافت نتیجه مطلوب سلامت بیمار حفظ می‌ گردد.

امروزه بسیاری از متخصصان لیزر درمانی را روشی موثر برای بهبود دیسک کمر می‌ دانند، در این روش با استفاده از پروب لیزر که نوعی ابزار سنجش و مجهز به حسگر بسیار دقیق است می‌ توانند کانون درد را مشخص کرده و با تابش اشعه لیزر به رفع درد و آسیب مربوط به دیسک کمک شایانی می‌ کنند.

به واسطه انواع لیزر متخصصان می‌ توانند دما، فشار، نور و حتی امواج صوتی و الکتریکی را به محل آسیب دیده وارد کرده و همین روال در حد کنترل شده به بهبود آسیب کمک می‌ کند.

با تمام این تفاسیر متخصصان برتر علاوه بر بروز رسانی آگاهی و دانش خود سعی دارند بهترین خدمات درمانی را به مراجعین ارائه داده تا بتوانند از آسیب‌ هایی که مربوط به بخش‌ های مختلف بدن میشود پیشگیری کنند و یا در صورت لزوم درمان را آغاز نمایند.

محافظت از سلامت کمر و عملکرد درست دیسک‌ ها نقش بسیار مهمی بر سیستم حرکتی داشته و هر گونه اختلال و بیماری در این بخش حساس محدودیت‌ های حرکتی فراوانی را در پی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *