وبلاگ

خواص دلستر و مضرات آن

دلستر یا ماءالشعیر، نوشیدنی که از گیاه جو تولید می شود. درست هنگامی که جو شروع به جوانه زدن می کند، اقدام به خشک کردن آن می کنند و عصاره آن را با روش های نوین از جوانه‌ای که  مالت نام دارد، به دست  می آورند. این عصاره  را ماءالشعیر می نامند. ماءالشعیر کلمه عربی به معنای آب جو است.

دلستربه لحاظ ارزش غذایی نسبت به نوشابه های گاز دار ارجحیت دارد که حاوی ویتامین b,c آب کربوناته اسید آمینه و گلوکز است.

زیاده روی در مصرف کردن ماالشعیر ، به دلیل  داشتن قند و گازCo2 برای سلامتی ضرر دارد چون قند و اسید موجود در آن موجب پوسیدگی دندان می شود. قند هم موجب ایجاد کالری اضافی و چاقی می شود.

‎دلستر از نوشابه ها  دیگر مفید تر است چون حاوی مالت جو، گلوکز، ویتامین‌ B، ویتامین C، اسید آمینه و آب کربوناته است. هر ۱۰۰ سی سی دلستر لایت تقریبا ۱۷ کالری و هر ۱۰۰ سی سی دلستر معمولی تقریبا ۲۵ کالری انرژی دارد.

افراط کردن در خوردن دلستر موجب افزایش قند، چاقی و مشکلات گوارشی و پوسیدگی دندان در زنان باردار می شود. و بر خلاف تصور بیشتر مردم دلستر باعث وزن گرفتن جنین نمی شود  فقط چاقی زن بارداررا در پی دارد.

برای وزن گرفتن جنین بهتر است زنان باردار میوه و سبزیجات و دانه های روغنی مثل  بادام، فندوق و پسته … مصرف کنند.

دلستر

فواید و مضرات دلستر

نوشیدن  دلستربرای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است و در مادران شیرده باعث افزایش غدد مخصوص شیر می‌شود. مادرانی که به کودکان  خود شیر می‌دهند هر روز ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلی لیتر شیر تولید می کنند که حاوی ۳۳۰ میلی گرم کلسیم به ازاء هر لیتر می باشد که برای تهیه آن حداقل باید ۵۰۰ کالری علاوه بر نیاز معمول یک زن میان سال انرژی مصرف کنند

برای تهیه کردن این مقدار  کالری علاوه بر مصرف کردن مواد غذایی قوی مثل انواع چربی ها و پروتئین، از چربی ذخیره شده در بدن زن باردار در دوران بارداری نیز استفاده می شود و دریافت کردن کالری ناکافی  و کم موجب کم شدن تولید شیر می شود.

بنابراین تغذیه یک  موضوع خیلی  مهم است که یک مادر باید از آن آگاهی کامل و جامع  داشته باشد، چون تغذیه مادر، بر روی تغذیه فرزندش چه در زمان جنینی و چه در دورانی که فرزند او به دنیا می آید اثر مهمی دارد. بیشتر مادران از کم بودن شیر خود شکایت دارند و این موضوع یک مسأله خیلی مهم است، چون نوزاد تازه متولد شده در چند ماه اول زندگیش به جز شیر مادرش، از مواد دیگری نمی تواند تغذیه کند.

ترشح شدن  شیر مادر با چیزی که فرد در طول شبانه روز می خورد و می نوشد رابطه مؤثر دارد. خوردن مقدار زیاد آب در طول شبانه روز و در زمان شیردهی نیاز است، فقط بعضی از مواد غذایی از عوامل تاثیر گذار در تهیه  و افزایش شیر مادرهستندکه از آن موارد می توان به خوردن دلستر اشاره کرد.

دلستر شامل املاح مختلف بخصوص فسفر و کلسیم میباشد. به علت اینکه دارای اسیدهای مختلف، قند ، ویتامین ها و املاح است باعث هضم غذا  میشود. تنها افزودنی که به دلستر اضافه میشود  عصاره رازک است  این ماده  خواص زیادی دارد  که میتوان به ضد عفونی کننده دستگاه تنفس و دستگاه گوارش اشاره کرد و تا حدی در افزایش ضریب هوشی موثر میباشد به دلیل اینکه دارای ویتامینb و اسید آمینه است برای پوست و مو هم مفید است

  • برطرف کردن خستگی
  • رشد بدن افراد مخصوصا  سلول‌ مغزی در کودکان
  • دفع رسوب کلیه و جلو‌گیری از تشکیل شدن  سنگ‌های کلیه و سنگ مثانه
  • ضد عفونی کردن روده

با توجه به تاثیرات مفید دلستر، مصرف کردن  آن به جای نوشابه‌ کولا یا پرتقالی گازدار بهتر است، فقط به شرطی که به مقدار لازم مصرف شود.

زیاده‌ روی کردن  در مصرف هر نوع مواد غذایی (حتی اگر مفید باشد) برای سلامتی بدن ضرر دارد. به همین دلیل به اندازه مناسب و تعادل دلستر بنوشید، نه زیاد ترازحد معمول.

زیاده‌روی کردن در خوردن دلستر، به دلیل  داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی ضرر دارد چون  قند و اسیدی که موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ می‌شود و قند موجب ایجاد شدن  کالری اضافی و چاق شدن می‌شود.

دلستر

مصرف  کردن نوشابه های گازدار برای کسانی  که مشکل معده دارند مضر است چون گازی که موجود در نوشابه CO2 است که به صورت محلول به حالت اسید کربنیک است.

برای افرادی که معده ی حساسی دارند وارد شدن این اسید در معده (اگر چه ضعیف است)، میزان اسیدیته ی معده را بالا برده و دو اثر دارد:

۱. امکان دارد فرد دچار التهاب  یا زخم گوارشی شود.

۲. پس از یک مدت به علت هضم سریع  غذا به کمک این اسید اضافی معده کند میشود و در صورت مصرف نکردن دلستر به آسانی نمی تواند غذا را هضم کند. . و اگر فرد بعد از مدتی دلستر را کنار بگذارد  معده فرد غذا را بد هضم میکند و موجب التهاب و رفلاکس معده می‌شود.

در نتیجه این که بهترین و مفیدترین نوشیدنی آب سالم و گوارا است.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *