آشپزیسبک زندگیوبلاگ

نخود فرنگی را چگونه فریز کنیم تا خواص آن حفظ شود؟

نخود فرنگی یکی از گیاهان خوش‌طعم است که در فصل بهار شروع به روییدن می‌کند. یکی از دغدغه‌های مادران و خانم‌های خانه‌دار این است که نخود فرنگی را چگونه فریز کنیم، به‌گونه‌ای که خواص آن از بین نرود و ظاهر نخود فرنگی حفظ شود. هرچند که مصرف سبزیجات تازه از جمله نخود فرنگی از هر لحاظ بهتر است؛ اما بعضی از این سبزیجات فقط در فصول خاصی از سال رشد می‌کنند و به همین دلیل نیاز به روش‌هایی برای نگهداری طولانی مدت آن‌ها داریم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید طرز نگهداری از نخود سبز در فریزر چگونه است، این مقاله را دنبال کنید.

نگهداری از نخود فرنگی برای دیگر فصول سال

نگهداری از نخود فرنگی برای طولانی مدت به دو صورت فریز کردن و کنسرو کردن امکان‌پذیر است. در ادامه قصد داریم تا نحوه فریز کردن این گیاه را به صورت مرحله به مرحله توضیح دهیم.

نگهداری از نخود فرنگی برای دیگر فصول سال

اگر برای شما هم سوال شده است که نخود فرنگی را چگونه فریز کنیم، باید بگوییم که انتخاب نحوه فریز کردن نخود فرنگی باید مطابق اصولی خاص انجام شود تا بتوان از خراب‌شدگی و پوسیدگی آن جلوگیری کرد.

مراحل فریز کردن نخود سبز (نخود فرنگی)

برای نگهداری نخود فرنگی در فریزر باید مراحل مختلفی را طی کنید که به شرح زیر است:

مراحل فریز کردن نخود سبز

  • در مرحله اول بهتر است برای خرید نخود فرنگی توجه داشته باشید تا نخود فرنگی‌هایی به رنگ سبز تیره، تازه و کاملا رسیده را انتخاب کنید. از خرید نخود فرنگی‌های زرد شده، پوسیده و لک‌دار خودداری کنید، چراکه خرابی نخود فرنگی، فریز کردن آن را سخت می‌کند.
  • دانه‌های نخود فرنگی را یکی یکی جدا کرده و به خوبی پاک کنید. اگر حوصله یا وقت کافی ندارید، می‌توانید نخود فرنگی‌ها را همراه با پوست در آب جوش بیندازید که پس از کمی جوشیدن، پوست نخودها جدا شده و روی آب می‌آیند.
  • سپس نخود فرنگی‌ها را به خوبی شستشو دهید، به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه آلودگی باقی نماند.
  • بهترین طرز نگهداری نخود فرنگی در فریزر این است که حدود ۳ تا ۵ دقیقه نخود‌ها را در آب بجوشانید.
  • سپس نخود فرنگی‌ها را از آب جوش خارج کرده و به یک ظرف حاوی آب سرد و یخ منتقل کنید. این کار به نخود فرنگی‌ها شوک دمایی می‌دهد و باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی و خرابی می‌شوند را از بین می‌برد.
  • نخود فرنگی‌های جوشیده شده را در ظرف مناسب بسته‌بندی کنید. برای بسته‌بندی بهتر است از کیسه فریزر، زیپ کیپ یا ظروف یکبار مصرف درب‌دار استفاده کنید. دقت داشته باشید که هر بسته‌بندی به اندازه مصرف هر دفعه باشد.

نکات کلیدی در هنگام فریز کردن نخود سبز

در نحوه فریز کردن نخود فرنگی نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

نکات کلیدی در هنگام فریز کردن نخود سبز

  • بهترین زمان خرید نخود فرنگی خوب و با‌کیفیت، اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه است.
  • حتما قبل از بسته‌بندی نخود فرنگی‌ها، کمی صبر کنید تا سرد شوند؛ به عبارتی بهتر است آن‌ها به ظرف آب و یخ انتقال دهید.
  • برای چروک نشدن پوسته نخود فرنگی‌ها می‌توانید هنگام جوشیدن، کمی آبلیمو تازه اضافه کنید.
  • در هنگام جوشیدن نخود فرنگی‌ها بهتر است در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا رنگ نخود فرنگی‌ها تیره نشود.

چرا نخود فرنگی ها را می‌جوشانیم؟

جوشاندن نخود فرنگی قبل از بسته‌بندی بسیار مهم است و به اصطلاح بلانچ کردن نام دارد. بلانچ کردن یکی از اقداماتی است که باعث می‌شود نخودها سبز بمانند و رنگ خود را از دست نداده یا تیره نشوند؛ به علاوه هنگام پخت، دیرپز و سفت نباشد. بلانچ کردن برای فریز کردن همه سبزیجات کاربرد دارد؛ برای مثال اگر برای شما این سوال پیش آمده که روش نگهداری اسفناج در فریزر چگونه است باید بگوییم بلانچ کردن یکی از مراحل آن محسوب می‌شود.

فواید نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای مقادیر زیادی ویتامین K1 بوده که برای استحکام و سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. در هر ۱۰۰ گرم نخود فرنگی خام در حدود ۸۱ کیلوکالری انرژی ذخیره شده و منبع غنی از فولیک اسید و ویتامین B6 است که از تولید مولوکول هموسستئین جلوگیری می‌کند.

نکات کلیدی در هنگام فریز کردن نخود سبز

همچنین گیاه نخود فردنگی به بهبود عملکرد قلب، بالا بردن سلامت عمومی بدن، قلیایی کردن خون و افزایش انرژی کمک می‌کند و یک منبع غذایی سالم و خوش‌مزه است. جالب است بدانید که نخود فرنگی به دلیل چربی کمی، در رژیم‌های لاغری مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مضرات نخود فرنگی

هر ماده غذایی علاوه بر فواید مختلف، مضراتی هم دارد که موجب آسیب‌های جدی می‌شود. برای مثال استفاده زیاد از نخود سبز، از جذب ویتامین‌های C و E و مواد معدنی کلسیم و ید جلوگیری می‌کند. نخود سبز مانند دیگر حبوبات باعث بروز نفخ شده و مصرف بیش از اندازه آن عوارضی همچون سندروم روده تحریک پذیر، اسهال و یبوست را به همراه دارد. در قسمت فواید گفتیم که نخود فرنگی برای استحکام و سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است، اما مصرف زیاد آن نیز موجب فقر کلسیم در بدن خواهد شد.

علاوه بر آن، مصرف زیاد نخود فرنگی اسید اوره را در بدن شما افزایش داده و بیماری نقرس را تشدید می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله اطلاعات جامعی درباره اینکه نخود فرنگی را چگونه فریز کنیم خواندید و تمامی مراحل بسته‌بندی و فریز کردن نخود فرنگی را توضیح دادیم. همچنین از فواید و مضرات نخود فرنگی مطلع شدیم و دانستیم که چه نکاتی را باید در هنگاه فریز کردن نخود فرنگی رعایت کنیم. در صورت داشتن سوال و هر گونه ابهام، تیم ما آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان است. از اینکه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید، خوشحال می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *