رپورتاژ اگهی

هزینه تحصیل در استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا برای یک دانشجو شامل شهریه، بیمه دانشجویی، خوابگاه و …می باشد . هزینه تحصیل در استرالیا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

  • رشته تحصیلی:  بالاترین هزینه تحصیل در استرالیا مربوط به رشته ها  را رشته پزشکی و دندانپزشکی دارد که حدود سالی ۶۵ تا ۷۰ هزار دلار است.
  • مدت تحصیل: مسلما هزینه دوره های کارشناسی و دکترا به دلیل طول دوره آنها بیشتر از هزینه دوره کارشناسی ارشد خواهد شد.
  • دانشگاه مقصد: شهریه دانشگاه های ممتاز و گروه هشت نسبت به سایر دانشگاه ها بیشتر است برای مثال هزینه تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه های گروه هشت سالانه ۳۸ تا ۴۳ هزار دلار استرالیاست در حالی که در سایر دانشگاه ها حدود ۳۰ هزار دلار استرالیا می باشد.
  • ایالت محل تحصیل: هزینه زندگی از یک ایالت به ایالت دیگر کمی متفاوت است . حتی در مناطق مختلف یک ایالت نیز این تفاوت وجود دارد. برای مثال هزینه های زندگی درسیدنی بیشتر و در آدلاید کمتر است .
  • الگوی زندگی: نوع خوابگاه ، نوع پوشاک ، تغذیه ، تفریح و…در میزان هزینه زندگی تاثیر بسیار زیادی دارد .
  • مجرد یا متاهل بودن
  • هزینه های جانبی مانند دوره زبان: اگر دانشجو نمره لازم برای اخذ پذیرش کامل را نیاورد باید یک دوره زبان در استرالیا بگذراند که این خود هزینه خواهد داشت .

هزینه های تحصیل در استرالیا

در ادامه هزینه تحصیل در استرالیا رو به تفکیک و با شرح جزئیات توضیح می‌دهیم:

شهریه

هزینه تحصیل در استرالیا در مقاطع مختلف متفاوت است .شهریه مدارس ابتدایی دولتی سالانه ۸۰۰۰ دلار استرالیا می باشد .شهریه دبیرستان های دولتی قبل از سال ده دبیرستان سالانه ۱۷۰۰۰ دلار استرالیا و برای سال یازده و دوازده سالانه ۲۰۰۰۰ دلاراسترالیا ست . شهریه مدارس خصوصی متفاوت و بین ۲۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دلار استرالیا در سال و پیش دانشگاهی که طول دوره آن بین یک تا یک و نیم سال است حدود ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا در سال است .

شهریه دانشگاه ها بسته به نوع رشته و دانشگاه بین ۲۴۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰ دلاراسترالیاست . البته در مورد پزشکی و دندانپزشکی این مبلغ بین ۶۵ تا ۷۰ هزار دلار استرالیا می باشد . رشته های علوم انسانی معمولا ارزانتر و بین ۲۴ هزار تا ۲۸ هزار دلار استرالیا در سال است و  رشته های هنر ، معماری و مهندسی بین ۲۸ هزار تا ۴۴ هزار دلار می باشد .

برای دانشجویان بین المللی داشتن نمره زبان یکی از لازمه های تحصیل در استرالیا می باشد . ممکن است بنا به دلایلی دانشجویان نتوانند نمره مورد نظر دانشگاه را بگیرند در این صورت پذیرش مشروط دریافت می کنند و باید دوره های زبان دانشگاه را بگذرانند که هزینه آن هفته ایی ۳۰۰$ تا ۴۰۰$ دلار استرالیاست .

اگر تصمیم به تحصیل در استرالیا گرفته اید باید شهریه هر ترم را قبل از شروع ترم پرداخت کنید . علاوه بر این برخی موسسات آموزشی هزینه های دیگری مثل : کتابخانه ، آزمایشگاه ، امکانات ورزشی و گردشگری و غیره نیز دریافت می کنند .

بیمه دانشجویی

مطمئنا هزینه بیمه دانشجویی در استرالیا نیز بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا می باشد . شرکتهای معروف بیمه و مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا عبارتند از :

  • nib
  • Bupa
  • Allianz
  • Medibank

تمامی این شرکت ها بیمه با پوشش های درمانی متنوع ارائه می دهند اما آنچه برای ویزای دانشجویی کفایت می کند بیمه استاندارد است . این بیمه ویزیت پزشک ، دارو و هزینه های بیمارستان را طبق تعرفه بیمه پوشش می دهد . هزینه های مانند مراقبت های دوران بارداری ، زایمان ، دندانپزشکی ، عینک ، جراحی های زیبایی و…شامل بیمه استاندارد نیست . قدر مسلم قیمت بیمه در شرکت های مختلف با هم متفاوت است:

  • دانشجو مجرد سالی ۵۰۰ تا ۵۶۰ دلار استرالیا
  • دانشجو متاهل سالی ۲۹۰۰ تا ۳۹۰۰ دلار استرالیا
  • دانشجویی که همسر و فرزند دارد سالی ۵۲۰۰ تا ۶۳۰۰ دلار استرالیا

خوابگاه

قدر مسلم هزینه محل اقامت و خوابگاه های دانشجویی در استرالیا را نمی توان به عنوان بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا به حساب نیاورد . هزینه خوابگاه های دانشگاه بین ۲۷۰ تا ۳۷۰ دلار استرلیا در هفته است و این بستگی به نوع خوابگاه و دانشگاه دارد . زندگی با خانواده استرالیایی یا homestay بسته به اینکه با غذا باشد یا بدون غذا ازهفته ایی ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار استرالیاست .

اجاره شخصی نیز بستگی به نوع ساختمان ، منطفه و شهر محل اقامت دارد به طور مثال یک آپارتمان یک خوابه از هفته ایی ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار استرالیاست. البته دانشجویان معمولا دو یا سه نفر با هم یک محل را اجاره می کنند تا هزینه اجاره بین آنها تقسیم شود.

هزینه خوراک

به طور متوسط هزینه خوراک بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار استرالیاست .

هزینه وسیله نقلیه

وضعیت وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار درون شهری در استرالیا بسیار خوب و هزینه آن نیز مقرون به صرفه است . بسته به مسافت جا به جایی بین یک تا سه دلار هزینه دارد . البته دانشجویان می توانند از کارتهای مخصوص با تخفیف ویژه دانشجویی استفاده کنند.

تلفن و اینترنت

دانشجویان اغلب برای مطالعه و امور درسی خود از اینترنت دانشگاه استفاده می کنند و برای گوشی همراه نیز معمولا از سیم کارت های Prepaid استفاده می شود .

این سیم کارتها به صورت شارژی است و شرکتهای مختلف مثل Lebara, Vodafone, Optus, Hello mobile, TPG پلان های متنوع با قیمتهای متفاوت ارائه می دهند . برای مثال پلنی با تعداد نا محدود تماس تلفن و پیامک داخل کشوری همراه با ۵ گیگ اینترنت ماهانه حدود ۳۰ دلار استرالیا در ماه می باشد .

گاز و برق

درصورتی که محل اقامت تان اجاره شخصی باشد هزینه گاز و برق مصرفی نیز با شماست که تقریبا ماهی ۱۵۰ دلار استرالیا می شود .

ورزش و تفریحات

برخی امکانات ورزشی – تفریحی در دانشگاه ها برای دانشجویان به صورت رایگان یا با هزینه بسیار اندک وجود دارد مانند سالن های ورزشی ، استخر و…

هزینه بلیت سینما حدود ۱۸ تا ۲۰ دلاراست .

هزینه رستوران بسته به نوع آن متفاوت است :

غذاهای فست فود از ۳ تا ۱۵ دلار است . به دلیل چند فرهنگی بودن استرالیا شما به راحتی می توانید غذاهای متنوع با قیمتهای مناسب از ۵ تا ۱۵ دلار در رستوران های معمولی پیدا کنید .

هزینه رستوران های خوب نیز نفری ۳۰ تا ۵۰ دلار و رستورانهای ممتاز تا نفری ۱۰۰ دلار است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *