رپورتاژ اگهی

چگونه خود ارضایی را ترک کنیم؟

خود ارضایی در جامعه ما و بسیاری از جوامع اسلامی در هر حالت و به هر شکل و میزانی که باشد عملی ناپسند و زشت به شمار می آید. پزشکان و روانشناسان زیادی در تمام دنیا بوده و هستند که عوارض بیشمار و خطرناک این عمل را ذکر کرده و درباره آن مقاله ها و مطالب فراوانی را تحریر کرده اند. با این حال عده کمی هم وجود دارند که تاثیرات مثبت آن را بر روی جسم و روح افراد بیان نموده اند و معتقدند که این عمل در صورتی که به عادت تبدیل نشود هیچ گونه عارضه ی بدی برای افراد به دنبال نخواهد داشت.

نشانه های اعتیاد به خود ارضایی

خود ارضایی هر چند عملی ناپسند و غیر اخلاقی تلقی می شود اما تنها تحت شرایط خاص برای انسان مضر بوده و شخص مرتکب باید تحت درمان قرار بگیرد. حال اگر فردی که این عمل را انجام می دهد و نشانه های ذیل را در خود مشاهده می کند. باید راجع به معتاد شدن خود به این عمل نگران باشد و نسبت به درمان خود اقدام نماید.

۱: مهم ترین نشانه اعتیاد به خود ارضایی این است که مدت زیادی از اوقات خود را در طول  شبانه روز به این کار اختصاص دهد.

۲: اگر فعالیت و زندگی روزمره و عادی شخص تحت تاثیر این عمل قرار گرفته باشد.

۳: فرد انجام این عمل را به داشتن یک رابطه جنسی نرمال و طبیعی ترجیح دهد.

۴: تنها ماندن و فاصله گیری از جمع تنها به خاطر انجام عمل یاد شده.

۵: انجام این عمل در مکان های ممنوعه و عمومی.

۶: انجام این عمل حتی در مواقعی که فرد توان و حوصله انجام هیچ کاری را ندارد.

۷: انجام این کار حتی در زمان غم و غصه.

۸: فکر کردن به خود ارضایی به صورت مداوم و همچنین داشتن احساس گناه بعد از هر مرتبه که مبادرت به انجام آن خواهد شد.

نکته: تشخیص داشتن اعتیاد به خود ارضایی باید توسط یک روانشناس و تراپیست مجرب  صورت بگیرد. زیرا ممکن است فرد این نشانه ها را در خود مشاهده کرده اما هنگام مراجعه و تحت درمان قرار گرفتن اعتیاد او به کلی رد شود. بنابراین مطالب یاد شده تنها جهت آگاهی افراد بوده و برای تشخیص باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

درمان تخصصی خود ارضایی

دلایل اعتیاد به خود ارضایی افراد

متاسفانه اعتیاد به خود ارضایی عوارض زیاد و مخربی را برای افراد به دنبال خواهد داشت. اما چرا افراد به این عمل معتاد می شوند؟ این پرسش اغلب توسط بسیاری مطرح می شود. در جواب باید گفت که عوامل زیادی وجود دارند که سبب معتاد شدن افراد به این عمل خواهد شد که مهمترین این دلایل عبارتند از:

۱: علاقه شدید افراد به انواع مختلف اعتیاد که به دلیل نوع عصب شناسی خاص بدن افراد می باشد.

۲: داشتن ارتباط بیشتر میان نورون های مغز در نتیجه روی آوردن به خود ارضایی.

۳: داشتن استرس و اضطرابی که به شکل پنهان در وجود انسان قرار دارد. این گونه افراد با انجام این عمل به نحوی از رویارویی شدن با این احساسات منفی جلوگیری می کند.

۴: وجود دردها و آسیب های  خاصی که فرد به دلیل بحران های مختلف زندگی دچار آن ها شده است و به کمک خود ارضایی می خواهد این بحران ها را فراموش نماید.

درمان های خانگی خود ارضایی

در واقع هیچ کس به اندازه خود افراد نمی تواند در رابطه با خود ارضایی به او کمک کند. بنابراین در صورتی که فرد خواهان ترک این عمل باشد باید از یک سری دستورالعمل هایی پیروی نماید. اولین راه کار این است که از دیدن فیلم های به اصطلاح پورن خودداری نماید. زیرا دیدن این نوع فیلم ها تاثیر مستقیمی بر روی میل به انجام این عمل خواهد داشت. اقدام بعدی که می توان فرد را تا حد زیادی از پورنو گرافی دور نماید گذراندن زمان بیشتری در جمع و در کنار خانواده و دوستان می باشد. سومین اقدامی که به عنوان مهم ترین درمان خانگی شناخته شده است پوشیدن لباس مناسب در هنگام خواب می باشد. زیرا پوشیدن لباس نازک و یا کوتاه سبب خواهد شد تا فرد با دست زدن به خود حس انجام این عمل را در خود زنده کند.

درمان تخصصی خود ارضایی

گاهی اوقات افراد مبتلا به این نوع اعتیاد به هیچ عنوان نمی توانند درمان های خانگی را انجام داده و به خود کمک کنند و یا این که ممکن است این درمان های ابتدایی جوابگو نباشد. بنابراین بهتر است از درمان های تخصصی استفاده شود. مهم ترین درمان های تخصصی که می توان به آن ها اشاره کرد عبارتند از:

۱: مراجعه به یک روانشناس مجرب و با تجربه تا حد زیادی به افراد درگیر با  این مسئله کمک خواهد کرد تا در درجه اول این موضوع را پذیرفته و در قدم بعدی راهکارهای مناسب و کارآمدی را در جهت درمان به کار ببندند.

۲: استفاده از دارو یکی دیگر از راه های درمان خود ارضایی می باشد. زمانی که فرد درگیر به روانشناس مراجعه می کند. در صورت لزوم فرد را به روان پزشک ارجاع خواهند داد. در این حالت اگر تشخیص روانپزشک استفاده از دارو باشد حتما داروی مناسب برای او تجویز خواهد شد.

نکته: مشکل خود ارضایی راحت تر از آن چه که افراد فکر می کنند قابل درمان می باشد. تنها کافی است که فرد اعتیاد خود را قبول کرده و در جهت درمان مناسب اقدام نماید. علاوه بر این داشتن پشتکار و عزم راسخ می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *