وبلاگسبک زندگی

کالری انواع پیتزا چقدر است و کدام پیتزا کالری کمتری دارد؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که عاشق پیتزا نباشد. پیتزا فقط یک نوع غذا نیست. یک فرهنگ غذایی است. یک زبان بین‌المللی که بیشتر مردم دنیا بر سر آن به تفاهم رسیده‌اند. هرچند برای ورودش به لیست غذایی هر کشور ابتدا باید از مراحل تغییر جزئی سبک و طعم مورد پسند هر ملیت عبور کند. شاید راز محبوبیت جهانی این گرد دوست داشتنی همین باشد. تنها چیزی که می‌تواند به لذت خوردن یک پیتزا خدشه وارد کند، غولی است به نام کالری. اما آیا همه انواع پیتزا پرکالری هستند؟ اگر می‌خواهید از کالری انواع پیتزا اطلاع پیدا کنید، تا پایان این مقاله همراه من باشید.

تاریخچه پیتزا از کجاست؟

برخی بر این باورند که اولین پیتزا به ایران در دوران هخامنشیان برمی‌گردد. سربازان هخامنشی در زمان جنگ، خمیری را روی سپرهایشان پهن می‌کردند و همراه با پنیر و خرما روی آتش می‌پختند. در یونان نیز نان مشابهی با روغن و سبزیجات و پنیر وجود داشته است. اما تاریخچه پیتزایی که امروزه می‌شناسیم از ناپولی ایتالیا و در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ آغاز می‌شود که به صورتی نان گرد پوشیده با گوشت، سیر، ریحان و پنیر بوده است. با گذشت زمان سس گوجه و دیگر سبزیجات هم به این مواد اضافه شدند. در ابتدا پیتزا مانند دیگر نان‌ها در دکه‌ها فروخته می‌شد. ایتالیایی‌ها به طور سنتی پیتزا را به شکل لوله شده و با دست می‌خوردند. مهاجران ایتالیایی پیتزا را با خود به آمریکا بردند و با تغییراتی که در مواد تشکیل‌دهنده و شکل پیتزا به وجود آمد، نوع متفاوتی از پیتزا در آمریکا شکل گرفت. امروزه در منوی رستوران‌های مختلف در سراسر جهان دو نوع پیتزا ایتالیایی و پیتزا آمریکایی وجود دارد که از لحاظ ظاهری با هم متفاوتند.

نیم نگاهی به کالری انواع پیتزا

با گذشت قرن‌ها از تولد اولین پیتزا در ایتالیا و گشتن در سراسر دنیا، تنوع زیادی در مواد تشکیل دهنده و شکل ظاهری آن به وجود آمده است و انواع متفاوت پیتزا شکل گرفته است. امروزه رستوران‌ها منوی جداگانه‌ای را برای انواع پیتزا دارند و مشتریان می‌توانند براساس ذائقه و سلیقه شخصی خود انتخاب‌های متفاوتی داشته باشند. در ادامه با انواع پیتزا و مواد تشکیل دهنده هر یک آشنا می‌شویم.

پیتزا مارگاریتا

پیتزا مارگاریتا

طبق یک افسانه، در سال ۱۸۹۹ کاخ سلطنتی کاپودیمونته از آشپز مخصوص خود خواست تا برای ملکه مارگاریتا پیتزای مخصوصی را تهیه کند. آشپز رافائل اسپوسیتو سه نوع پیتزا برای ملکه تهیه کرد. ملکه مارگاریتا از میان این سه نوع پیتزا، پیتزایی را که به سه رنگ پرچم ایتالیا بود انتخاب کرد. مواد پیتزا مارگاریتا شامل گوجه، ریحان و پنیر موزارلا است. البته در تهیه پیتزا مارگاریتا، از سیر و روغن زیتون هم استفاده می‌شود. به دلیل سادگی مواد تشکیل دهنده، کالری پیتزا مارگاریتا پایین دارد. اگر قطر ۳۰ سانتی‌ در نظر بگیریم، هر برش پیتزا مارگاریتا ۱۸۵ کالری و یک پیتزا مارگاریتای کامل در حدود ۱۴۸۰ کالری دارد.

پیتزا مخصوص

پیتزا مخصوص

پیتزا مخصوص معمولا در هر رستورانی به شکل خاصی تهیه می‌شود که مخصوص همان رستوران است. اما معمولا مواد اصلی که در آن به کار می‌رود تا حد زیادی مشابه‌اند. این مواد شامل: خمیر، کالباس و فلفل دلمه است. ممکن است سبزیجات دیگری هم در تهیه آن مورد استفاده قرار بگیند اما معمولا طعم کالباس و پنیر در پیتزا مخصوص غالب است. یکی از ۸ برش پیتزا مخصوص حدود ۲۴۰ کالری و یک پیتزا مخصوص کامل ۱۹۲۰ کالری دارد.

پیتزا مخلوط

پیتزا مخلوط

شاید یکی از محبوب‌ترین انواع پیتزا در ایران پیتزا مخلوط باشد. پیتزا مخلوط هم در رستوران‌های مختلف و با توجه به تنوع ذائقه، با مواد متفاوتی تهیه می‌شود. اما خمیر پیتزا، کالباس، سوسیس و پنیر در همه سبک‌های پیتزا مخلوط مشترک هستند. یک برش پیتزا مخلوط ۲۹۷ کالری و یک پیتزا مخلوط کامل ۲۳۷۶ کالری انرژی دارد.

پیتزا پپرونی

پیتزا پپرونی

پیتزا پپرونی‌ هم از محبوبیت زیادی هم در سراسر دنیا و هم در ایران دارد. پیتزا پپرونی از خمیر پیتزا، کالباس تند یا همان پپرونی، سس تند، پنیر پیتزا یا موزارلا و در برخی موارد زیتون و فلفل تشکیل شده است. طعم غالب این پیتزا طعم تند و خاص پپرونی است. کالری یک برش پیتزا پپرونی ۲۶۵ و کالری یک پیتزا پپرونی کامل ۲۱۲۰ است.

پیتزا سبزیجات

پیتزا سبزیجات

پیتزا سبزیجات به دلیل تنوعی که در سبزیجات قابل استفاده در آن وجود دارد، تنوع زیادی دارد. شاید بیش از ده نوع پیتزا سبزیجات وجود داشته باشد. اما موادی که معمولا در تهیه پیتزا سبزیجات به کار می‌روند شامل خمیر، پنیر پیتزا، گوجه، بادمجان، کدو، قارچ، فلفل دلمه، سبر، ریحان، اسفناج، زیتون، ذرت و بروکلی هستند. پیتزا سبزیجات کم‌کالری‌ترین پیتزا محسوب می‌شود. یک برش پیتزا سبزیچات ۱۷۰ کالری و یک پیتزا سبزیجات کامل ۱۳۶۰ کالری انرژی دارد.

پیتزا استیک

پیتزا استیک

برای علاقمندان به استیک و البته پیتزا، پیتزا استیک انتخاب عاقلانه‌ای است. این پیتزا از خمیر، تکه‌های فیله گوساله و پنیر پیتزا تهیه می‌شود. سیر و زیتون هم از دیگر مواد تشکیل‌دهنده پیتزا استیک هستند. پیتزا استیک از انواع پرکالری پیتزاها محسوب می‌شود و هر برش از یک پیتزای با قطر ۳۰ سانت (تقریبا ۱۲۰ گرم) ۳۲۴ کالری و یک پیتزا استیک کامل ۲۵۹۲ کالری دارد.

پیتزا گوشت و قارچ

پیتزا گوشت و قارچ

یکی از شگفت‌انگیزترین طعم‌های پیتزا را می‌توانید با پیتزای گوشت و قارچ تجربه کنید. از آن طعم‌هایی که هر چند وقت یک بار دلتان هوایش را می‌کند. این پیتزا از خمیر و پنیر پیتزا، ترکیب گوشت چرخکرده و قارج، فلفل دلمه و سس مخصوص تهیه می‌شود. هر برش پیتزا گوشت و قارچ ۲۴۰ کالری و یک پیتزا گوشت و قارچ کامل ۱۹۲۰ کالری دارد.

پیتزا مرغ

پیتزا مرغ

پیتزا مرغ انتخاب مناسبی برای کسانی است ترجیح می‌دهند گوشت قرمز نخورند و از طرفی نمی‌خواند به سبزیجات تنها هم اکتفا کنند. پیتزا مرغ با داشتن مرغ کبابی، پنیر و سبزیجات در ترکیبات خود یک وعده غذایی سالم به حساب می‌آید. البته تعادل در میزان مصرف آن هم اهمیت زیادی دارد زیرا یک برش پیتزا مرغ حدود ۳۰۰ کالری و یک پیتزا مرغ کامل ۲۴۰۰ کالری انرژی دارد

شما کدام پیتزا را دوست دارید؟

غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم ارتباط مستقیمی با میزان سلامتی ما دارد. آگاهی از مواد مغذی موجود در غذا و میزان انرژی که هر یک از مواد غذایی دارند تا حد زیادی به ایجاد تعادل و داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک می‌کنند. این روزها محبوبیت و میزان مصرف انواع فست فود بسیار زیاد است. داشتن اطلاعاتی درباره مواد تشکیل‌دهنده انواع پیتزا و کالری انواع پیتزا به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع فست فود در سراسر دنیا،می‌تواند به انتخاب یک وعده غذای مناسب کمک زیادی بکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *