رپورتاژ اگهی

مخترع هولتر قلب کیست؟ و چه زمانی از هولتر قلب استفاده میکنیم؟

هولتر قلب یکی از بهترین روش‌ های تشخیصی برای پایش قلب است و مخترع آن نورمن هولتر نام دارد که اسم این مخترع را بر روی دستگاه قرار داده‌ اند.

دستگاه هولتر قلب برای دوره زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاربرد دارد و متخصصان به واسطه استفاده از این دستگاه می‌ توانند هرگونه بی‌ نظمی در تپش‌ های قلب را بررسی کرده و علت آن را خیلی دقیق و جزئی متوجه خواهند شد.

به واسطه هولتر قلب متخصصان می‌ توانند در یک بازه زمانی طولانی عملکرد قلب را بررسی کرده و نهایتاً نوار قلبی که بر روی دستگاه ضبط میشود توسط پزشک بررسی شده و فرایند درمان آغاز می‌ گردد.

تا قبل از اختراع هولتر قلب بررسی عملکرد این عضو حساس کار بسیار دشواری بود و احتمال خطا در فرایندهای پزشکی و درمانی بیش از زمان حال بود، اما با وجود هولتر قلب پزشکان می‌ توانند خیلی دقیق و جزئی بخش‌ های مختلف قلب را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت نیاز فرایندهای درمانی را انجام می دهند.

توجه کنید که استفاده از هولتر قلب فرایندی غیر تهاجمی بوده و هیچ گونه خطر و ضرری برای سلامت افراد حتی بیماران قلبی نخواهد داشت.

برتری دستگاه هولتر قلب نسبت به دیگر فرایندهای مشابه این است که اگر آریتمی وجود داشته باشد در یک بازه زمانی طولانی قابلیت ضبط داشته و پزشک با آگاهی بیشتری نسبت به عملکرد قلب می‌ تواند تشخیص خود را اعلام کند.

وجود دستگاه‌ هایی همچون هولتر قلب در علم پزشکی تغییراتی نوین را به همراه داشته و به واسطه آن افراد می‌ توانند از آسیب‌ های جسمانی مطلع شده و شرایط برای درمان خیلی سریع‌ تر فراهم می‌ گردد.

این روند باعث میشود تا خطرات پنهان سلامت افراد را تهدید نکرده و آسیب‌ های جسمانی پیش از آنکه خطرآفرین شوند بهبود می‌ یابند.

ناگفته نماند که هولتر قلب دستگاهی است که در سال ۱۹۵۷ اختراع شد و تا به امروز از پرکاربردترین روش‌ های تشخیصی برای بررسی بیماری‌ های قلبی شناخته میشود.

وجود چنین روش‌ های تشخیصی، پیشرفت و توسعه بسیار بزرگی در علم پزشکی به شمار آمده و تا امروزه مورد استفاده عموم متخصصان قرار می‌ گیرد.

چه زمانی از هولتر قلب باید استفاده کنیم؟

هرگونه اختلال در عملکرد قلب آسیب‌ های جسمانی بسیار زیادی را در پی دارد و البته منجر به ایجاد حال نامناسب برای بیماران خواهد شد.

اما زمانی که متخصصان با وجود علائم گفته شده از طرف بیماران تشخیص دهند که ممکن است اختلالی در عملکرد قلب وجود داشته باشد استفاده از هولتر قلب را روش تشخیصی مناسبی دانسته و به واسطه دستگاه هولتر، ریتم قلب را ارزیابی می‌ کنند.

توجه داشته باشید که این دستگاه تنها برای آریتمی استفاده نمیشود بلکه اگر فرد با حالاتی همچون تنگی نفس، سرگیجه، غش یا بیهوشی مواجه شود نیاز است که عملکرد قلب بررسی شده تا مبادا در موقعیتی نامشخص فرد با حملات قلبی مواجه شود.

همچنین متخصصان برای تمامی بیماران قلبی که داروهای جدید تجویز می‌ کنند در طی فواصل زمانی مشخص استفاده از هولتر قلب را الزامی دانسته و در فاصله زمانی معین و ضمن مصرف داروهای جدید عملکرد قلب را بررسی خواهند کرد تا متوجه شوند که آیا داروها اثرگذاری مناسب را بر کارکرد قلب اعمال نموده‌ اند یا خیر.

 

توجه کنید که با وجود درد در قفسه سینه و احساس گرفتگی در عضلات شانه و دست چپ متخصصان استفاده از هولتر قلب را مناسب دانسته و به این واسطه اطلاعات خوبی از سلامت قلب کسب می‌ کنند.

اینکه چه مدت زمان باید از هولتر قلب استفاده کنید بستگی به تشخیص و خواسته پزشک دارد، گاهاً شدت علائم آنقدر زیاد است که پزشک صلاح می‌ داند برای مدت دو روز به طور پیوسته عملکرد قلب را بررسی کند، مهم است که تحت نظر متخصصان و با استفاده از چنین روش‌ های تشخیصی سلامت قلب را بررسی کرده تا مبادا این عضو مهم به خطر بیفتد.

ابتلا به برخی از بیماری‌ های قلبی محدودیت‌ های زیادی را برای بیماران به همراه دارد، به عنوان مثال فیبریلاسیون دهلیزی که یک بیماری قلبی می‌ باشد مربوط به ضربان نامنظم قلب است.

اغلب سرعت غیر طبیعی ضربان قلب باعث آزار افراد میشود، در چنین موقعیتی استفاده از هولتر قلب به پزشک کمک می‌ کند تا دقیق‌ تر وضعیت این عضو حساس را بررسی کرده تا در صورت نیاز سریعاً درمان‌ های تخصصی انجام پذیرد.

هولتر قلب ۲۴ چیست؟

هولتر قلب 24 چیست

همان طور که می‌ دانید یکی از روش‌ های موثر و البته دقیق برای بررسی قلب، شدت ضربان‌ ها و حتی آریتمی‌ های احتمالی، هولتر قلب است که به صورت ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پزشکان و متخصصان قطعاً در یک بازه کوتاه متوجه آریتمی‌ های قلبی نمیشوند و نیاز است که به واسطه دستگاه‌ هایی همچون هولتر به مدت ۲۴ ساعت قلب را تحت نظر گرفته تا متوجه شوند که آریتمی‌ ها در چه زمان و با چه شدتی رخ می‌ دهد.

در اغلب موارد پزشکان با یک هولتر ۲۴ ساعته می‌ توانند وضعیت قلب را بررسی کنند، در این مدت زمان پزشک با اتصال هولتر به قفسه سینه از افراد می‌ خواهد که موقتاً فعالیت‌ های فیزیکی شدید را محدودتر کرده و با مراقبت از عملکرد هولتر اقدام به ضبط نوار قلب می‌ کنند، در چنین موقعیتی عملکرد قلب در هر حالت ثبت میشود و پزشک متوجه خواهد شد که هنگام استراحت و یا هنگام فعالیت، قلب چه نوع عملکردی دارد و اگر آریتمی اتفاق بیفتد شدت و میزان آسیب تعیین خواهد شد.

با این حال متخصصان هولتر قلب ۲۴ ساعته را یک روش تشخیصی موثر و کاربردی برای بررسی قلب دانسته و به این واسطه پزشکان می‌ توانند پس از تشخیص دقیق شرایط را برای درمان مهیا کنند تا مبادا بیماری های قلبی پنهان فرد را به دردسر بیندازد.

توجه داشته باشید که ضمن استفاده از هولتر قلب ۲۴ ساعته باید به تمامی نکات گفته شده از طرف پزشک عمل کرده تا اطلاعات به دست آمده کاملاً دقیق و قابل استفاده باشند، با این حال متخصصان برای تمامی بیمارانی که دچار تاکی کاردی هستند و افرادی که با دردهای بی‌ وقفه قفسه سینه مواجه میشوند هولتر قلب ۲۴ ساعته را روشی مناسب دانسته تا بتوانند به طور دقیق بررسی کنند که علت آسیب‌ های گفته شده از طرف بیماران چیست و همچنین علت تنگی نفس، سرگیجه، سیاهی چشم و تمامی حالات نامناسب در افراد مشخص خواهد شد.

دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌ کند تا ضمن استفاده از هولتر ۲۴ ساعته اطلاعات دقیق‌ تری را در اختیار پزشک خود قرار داده و فرایند درمان بدون خطا انجام می‌ گردد.

متخصصان معتقدند تا زمانی که از هولتر قلب ۲۴ ساعته استفاده می‌ کنید به هیچ عنوان نباید در مناطق که برق فشار قوی در جریان است قرار بگیرید، همچنین از خیس شدن هولتر و مانیتور دستگاه باید جلوگیری شود تا مبادا اختلالی در گیرنده‌ های آن رخ دهد.

ناگفته نماند که هنگام استفاده از هولتر قلب ۲۴ ساعته نباید در میدان‌ های مغناطیسی قرار بگیرید و مهم است که هنگام خواب و استراحت از موقعیت درست گیرنده‌ ها و دستگاه متصل به آنها مطمئن شده تا خللی در ثبت اطلاعات به وجود نیاید.

آیا هولتر قلب ۴۸ ساعته داریم؟

گاهی اوقات متخصصان برای بررسی قلب و تایید تشخیص احتمالی که دارند استفاده از هولتر قلب را برای مدت طولانی‌ تری الزامی می‌ دانند و به جای استفاده از هلترهای ۲۴ ساعته هولتر ۴۸ ساعته نیز استفاده میشود.

اما اگر پزشک بخواهد برای مدت طولانی‌ تر و طی دو شبانه روز عملکرد قلب را بررسی کند به افراد توصیه دارند که به هیچ عنوان از فعالیت‌ های عادی خود کم نکرده و در مدتی که در طی روز استراحت می‌ کنند هرگز هلتر را از خود جدا نکنند.

اغلب افراد آریتمی را هنگام استراحت و در حالت سکون هم تجربه می‌ کنند، اگر در طی ۴۸ ساعت هولتر به بدن بیمار متصل باشد و این اتفاق رخ دهد پزشک شدت آریتمی را مشخص کرده و متناسب با آسیب پیش آمده فرایند درمان آغاز می‌ گردد.

با این حال روند استفاده از هولتر ۲۴ ساعته و ۴۸ ساعته دقیقاً مشابه با یکدیگر است اما زمانی که پزشک مراقبت بیشتر از قلب را الزامی می‌ داند هولتر ۴۸ ساعته را به کار گرفته تا برای تشخیص دقیق‌ تر اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند.

با تمام این تفاسیر باید بدانید که شرایط استفاده از هولتر ۲۴ ساعته و ۴۸ ساعته دقیقاً مشابه با یکدیگر است اما معمولاً هولتر ۴۸ ساعته قابلیت ضبط عملکرد قلب را برای مدت طولانی‌ تری داشته و در حین کار هیچ گونه خلل و قطعی در این دستگاه اتفاق نمی‌ افتد.

ثبت عملکرد قلب به صورت پیوسته اطلاعات و آمار خوبی از وضعیت قلب به پزشک داده و متخصصان تصمیمات دقیق‌ تری را برای بهبود بیماری‌ های قلبی اخذ می‌ نمایند

قیمت هولتر قلب چیست؟

هولتر قلب یکی از بهترین و دقیق ‌ترین دستگاه‌ هایی است که پزشکان می ‌توانند به واسطه آن عملکرد قلب را بررسی کرده و هرگونه آسیب ‌های پنهان و آشکار مشخص م‌شود. اما زمانی که برای تهیه هولتر قلب مراکز مربوطه مراجعه می ‌کنید متوجه خواهید شد که قیمت ‌های متفاوتی برای این دستگاه در نظر گرفته م‌شود.

متخصصان قلب اغلب این دستگاه را در اختیار داشته و برای تمامی مراجعینی که به این روش تشخیصی احتیاج دارند مورد استفاده قرار می‌ دهند و نیازی به خرید آن از طرف بیماران نخواهد بود.

اما قیمت دستگاه هولتر قلب به برند دستگاه بستگی دارد هر چه این دستگاه ‌ها تخصصی ‌تر و حرفه‌ ای ‌تر باشند قطعاً بها و قیمت بیشتری برای آنها در نظر گرفته میشود.

توجه کنید که این دستگاه طول عمر بسیار زیادی دارد و حتی اگر هزینه زیادی بابت خرید دستگاه هولتر قلب با برندهای برتر پرداخت کنید این اطمینان به شما داده میشود که تا مدت زمان زیادی قابلیت استفاده داشته و ضمن استفاده مکرر هرگز خطایی در کارکرد آن ایجاد نمیشود.

توجه کنید که هولتر قلب با برندهای متفاوت از طریق فروشگاه‌ های حضوری و سایت‌ های معتبر در اختیار متقاضیان قرار می ‌گیرد که می ‌توانید با بررسی قیمت‌ ها و برآورد بودجه‌ ای که در اختیار دارید بهترین دستگاه را تهیه کنید.

ناگفته نماند که برندهای برتر کارایی بسیار زیادی داشته و ضمن استفاده از هولترهای دقیق پزشک عملکرد بهتری را از قلب مشاهده کرده و تشخیصی درست و بدون خطا خواهد داشت.

هر چه این دستگاه‌ ها تخصصی ‌تر و حرفه ‌ای ‌تر باشند بهای پرداختی بابت آنها بیشتر است البته چنین دستگاه‌ های پیشرفته ‌ای در مطب ‌ها و مراکز درمانی استفاده میشوند و اگر هدف تنها دریافت نوار قلب ساده ‌باشد می‌ توانید از هولترهای قلب نه چندان پیشرفته استفاده کرده و همواره این دستگاه را در اختیار داشته باشید.

اما مراکز درمانی و تمامی کلینیک‌ ها و پزشکانی که در زمینه قلب فعالیت دارند موظفند که بهترین برند هولتر قلب را در اختیار داشته تا همواره عملکرد قلب را خیلی دقیق بررسی کنند.

مراقبت های بعد از هولتر قلب چیست؟

مراقبت های بعد از هولتر قلب

زمانی که متخصصان استفاده از هولتر قلب را برای بررسی آریتمی‌ ها و نوع ضربان قلب الزامی می‌ دانند چند مراقبت را به افراد اعلام کرده که به دقیق ‌تر شدن اطلاعات ضبط شده کمک می ‌کند.

اما توجه کنید که هولتر قلب یک روش کاملا ایمن و غیر تهاجمی می ‌باشد که هیچ گونه محدودیتی برای افراد به همراه ندارد، ناگفته نماند که این روش هیچ نوع عوارضی در پی ندارد و نیازی به مراقبت‌ های بعد از استفاده از هلتر نخواهید داشت.

عموماً مراقبت ‌ها و نکاتی که برای استفاده از هولتر الزامی است پیش از وصل شدن گیرنده ها می‌ باشند و پس از جدا کردن هولتر از بدن نیاز به مراقبت خاصی نخواهید داشت و می‌ توانید بدون محدودیت و مانند گذشته به تمامی فعالیت‌ های روزانه و شخصی خود رسیدگی کنید.

اغلب متخصصان هنگام استفاده از هولتر قلب به افراد توصیه دارند که از دستگاه‌ های الکترونیکی خاص استفاده نکرده و یا تلفن همراه را به مانیتور هولتر نزدیک نکنند، در طی این مدت انجام فرایندهای پرخطر و پر تحرک عموماً ممنوع است و بهتر است که فعالیت ‌های روزانه خود را مانند گذشته انجام دهید.

اما بعد از جدا کردن هولتر قلب از قفسه سینه شما می‌ توانید تمامی فرایندهایی که در گذشته انجام داده ‌اید را در پیش گرفته و نیازی به مراقبت خاصی نخواهید داشت، به طور معمول استفاده از هولتر هیچگونه محدودیتی برای افراد به همراه ندارد و قبل و بعد از آن می ‌توانید به طور مرتب از داروهای خود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *