اخبار پزشکیوبلاگ

کرم ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ + بهترین ضدآفتاب

امروزه اکثر افراد با توجه به مقدار مصرف و شرایط اقتصادی خود، اغلب به دنبال خرید محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که علاوه‌بر قیمت مناسب، چندین کاربرد دیگر نیز داشته باشند، تا بتوانند هم‌زمان با یک خرید مفید، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. معمولا افراد باید در تمام فصل‌های سال، به ویژه فصل تابستان برای مراقبت از سلامت پوست صورت و بدن خود در برابر آسیب‌های ناشی از تابش‌های خطرناک UV و مرئی خورشید از کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF مناسب استفاده ‌کنند.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی به دلیل داشتن ترکیبات و فرمولاسیون خاص خود علاوه ‌بر محافظت پوست در برابر تابش‌های مضر خورشید، با ایجاد یک لایه‌ رنگی، باعث صافی و یکنواختی رنگ پوست و آرایش شما می‌شوند. اما نظریه‌ای که امروزه همه‌ی ما حداقل یکبار با آن روبه‌ رو شده‌ایم، این است که استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌ بر روی پوست می‌شوند؛ بنابراین ما در این مقاله در مورد این نظریه که آیا استفاده از ضد آفتاب ‌های بی رنگ بهتر از ضد آفتاب های رنگی است با شما صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های ضدآفتاب های رنگی و بی رنگ

ضدآفتاب‌های رنگی در ساختار خود دارای ترکیباتی مانند اکسید روی و همچنین دی اکسید تیتانیوم با رنگدانه‌های اکسید آهن و مرطوب کننده هستند. این فرمولاسیون شیمیایی علاوه‌بر اینکه موجب خوشرنگ و یک دست شدن پوست شده، با ایجاد یک لایه رنگی بر روی پوست باعث می‌شود که نه تنها مانند یک فیلتر حفاظتی در برابر نور مرئی خورشید و نور آبی ساطع شده از سطح لپتاپ‌ها، گوشی موبایل و صفحه تلویزیون بر روی پوست عمل کند، بلکه رنگدانه‌های موجود در این ضدآفتاب‌‌ها می‌توانند با انعکاس امواج مضر خورشید از ایجاد لکه‌های پوستی تیره، چین و چروک و پیری زود‌رس پوست شما جلوگیری کنند.

از آنجایی که کرم‌های ضد آفتاب رنگی در رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شوند تا افراد با هر رنگ پوستی بتوانند ضدآفتاب‌ مطابق با رنگ پوست خود را انتخاب کنند، شما باید در زمان خرید دقت کنید که ضدآفتاب مطابق با رنگ پوست خود را پیدا کنید تا علاوه بر داشتن یک ضدآفتاب مناسب بتوانید در زمان آرایش کردن از آن بدون کرم ‌پودر استفاده کنید.

ویژگی‌های ضدآفتاب های رنگی و بی رنگ

کرم‌های ضد آفتاب بی رنگ، معمولا سفید رنگ یا کاملا بی رنگ هستند. اگر ترکیب ضد آفتاب، فاقد رنگدانه یا حتی ذرات رنگدانه‌های آن در حد نانو باشند، این ضدآفتاب بر روی پوست کاملا بی رنگ و شفاف خواهد بود که این مورد، از ویژگی ظاهری ضد آفتاب های بی رنگ است.

یکی از معایب برخی از ضدآفتاب‌های بی رنگ، این است که بعد از تعرق صورت، ردهای سفید گچی از آن بر روی پوست صورت باقی می‌ماند که این موضوع ممکن است برای برخی افراد مخصوصا افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند ناخوشایند باشد.

اشعه‌های خطرناک UV خورشید علاوه‌بر آفتاب سوختگی و پیری زودرس پوست، می‌توانند باعث ایجاد بیماری سرطان پوست در انس‍ان‌ها شوند. ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ حاوی فیلترهایی در برابر اشعه‌های خطرناک فرابفش UVA و UVB هستند، با این تفاوت ضد آفتاب های بی رنگ به دلیل نداشتن رنگدانه، فیلتر مناسبی برای مقابله با نور مرئی خورشید به‌شمار نمی‌‍‌آیند.

در زمان خرید ضدآفتاب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

توجه داشته باشید که به هنگام خرید ضدآفتاب، شما باید به چند نکته مهم و اساسی دقت کنید تا خریدی درست و اصولی داشته باشید. امروزه رقابت میان برندهای مختلف باعث شده که ضدآفتاب‌های فراوانی برای انواع پوست‌های معمولی، چرب، خشک و مختلط تولید و روانه بازار شوند. در نتیجه شما می‌توانید به راحتی ضد آفتاب متناسب با جنس پوستان را تهیه کنید.

افرادی که پوست خشکی دارند، با انتخاب یک ضد آفتاب مناسب می‌توانند علاوه‌بر مراقبت پوست در برابر نور خورشید، به آبرسانی و شادابی پوست نیز کمک کند. توجه داشته باشید برای پوست‌هایی که چرب و مستعد آکنه و جوش است؛ بهتر است از ضد آفتاب‌هایی استفاده شود که چربی بیشتری به پوست اضافه نکند و دارای ویژگی‌هایی همچون بافت سبک و غیرچرب، خاصیت مات کنندگی و بافت آن‌ها برپایه فلوئید، ژل و یا ژل کرمی باشد.

ضمن اینکه به خاطر داشته باشید در زمان خرید، ضدآفتابی را انتخاب کنید که SPF آن بالاتر از ۳۰ باشد.

نکات مهم به هنگام استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی و بی رنگ

طریقه استفاده از هر دو نوع ضد آفتاب،‌ مشابه است، اما نکات مهمی که به هنگام استفاده از آن‌ها باید رعایت شود، این است که باید به خاطر داشته باشید که در هوای آفتابی و حتی در هوای ابری، ۳۰ دقیقه قبل از خروج از خانه حدودا از دو یا سه بند انگشت یا حداقل ½ قاشق چای‌خوری ضدآفتاب برای پوشاندن پوست صورت خود استفاده کنید.

از آنجایی که ضدآفتاب‌های رنگی دارای رنگدانه هستند، در اکثر مواقع، افراد برای آنکه ضد آفتاب بر روی پوستشان یک ظاهر غیر طبیعی به وجود نیاورد، مقدار کمتری از حد استاندارد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی استفاده می‌کنند. در نتیجه کاهش مقدار مصرفی ضدآفتاب، سد دفاعی آن برای پوست در برابر نور خورشید کم می‌شود که در نهایت به مرور زمان این امر باعث ایجاد لکه های پوستی، پیری زود رس و آفتاب سوختگی بر روی صورت خواهد شد.

همچنین توصیه می‌شود که چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری، هر ۲ ساعت یکبار ضدآفتاب‌ خود را برای حفظ خاصیت محافظتی آن در برابر آفتاب، تمدید کنید.

ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ همزمان

آیا می‌توان از ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ همزمان استفاده کرد؟

استفاده همزمان از ضد آفتاب های رنگی و بی رنگ به عنوان یک راهکار ساده، برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند از ضد آفتاب‌ها، هم از جنبه آرایشی هم مراقبتی استفاده کنند، امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، ابتدا باید از ضدآفتاب بی ‌رنگ با SPF مناسب به مقدار استاندارد برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید. سپس با استفاده از خاصیت پوشش‌دهی ضدآفتاب رنگی که همرنگ با رنگ پوستتان باشد، باعث ایجاد یکنواختی در آرایش خود شوید. بدین شکل هم از پوست صورتتان در برابر پرتوهای مضر خورشید مراقبت کرده‌اید، هم به ظاهر دلخواهتان رسیده‌اید.

نحوه پاک کردن ضدآفتاب‌ها از روی صورت

خاطرتان باشد شما برای داشتن پوستی سالم، زیبا و بدون آکنه و جوش، باید در پایان هر روز پوست خود را از هر گونه آلودگی و موارد آرایشی پاک کنید تا مانع از مسدود شدن منافذ پوست شوید. برای پاک کردن ضد آفتاب‌ها می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • در مرحله اول سعی کنید با استفاده از میسلار واتر و پد، سطح پوست و منافذ آن را هر گونه آلودگی و ضد آفتاب و مواد آرایشی پاک کنید.
  • بعد از پاکسازی باید پوست را با شوینده مناسب پوست خود بشویید.
  • حالا با استفاده از تونر، PH پوست خود را تنظیم کنید.
  • در مرحله آخر برای جلوگیری از خشکی و دهیدراته شدن پوستتان، استفاده از آبرسان و مرطوب کننده فراموش نشود.

سخن پایانی

کرم های ضد افتاب رنگی و بی ‌رنگ هر دو می‌توانند به بهترین شکل از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنند. تنها تفاوت بین این دو دسته از ضدآفتاب، وجود رنگدانه‌های معدنی موجود در ضد آفتاب‌های رنگی است که علاوه‌بر وظیفه حفاظتی که در برابر نور آبی و مرئی خورشید برعهده دارند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای کرم پودر در آرایش روزانه باشند. همچنین سعی کنید که از مصرف ضدآفتاب‌هایی با SPF پایین، خودداری کنید. ترجیح شما استفاده از کدام ضدآفتاب است؟ رنگی یا بی رنگ؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *