گردشگریوبلاگ

میدان شهرداری رشت؛ سفر به تاریخ معاصر ایران

در شمال ایران در کنار زیبایی‌های طبیعی، شما می‌توانید شاهد جاذبه‌های گردشگری فراوانی در بافت شهرهای آن نیز باشید. شهر رشت که از دیرباز نامش با نام شهر اولین‌ها بر سر زبان‌ها می‌آمد؛ امروزه در بین مردم به نام «شهر باران» و با نماد «میدان شهرداری رشت» نیز شناخته شده است. این شهر هر ساله میزبان تعداد بی‎شماری از گردشگران است که نه تنها بخاطر زیبایی‌های طبیعی آن به این شهر سفر می‌کنند؛ بلکه مجذوب جاذبه‌های دیدنی در بافت شهری آن نیز شده‌اند. میدان شهرداری رشت، با قدمت ۹۰ ساله و با یک معماری نئوکلاسیک به سبک اروپای شرقی، نمای بی‌نظیری را به مرکز شهر رشت بخشیده است.

تاریخچه تاسیس میدان شهرداری رشت

تاریخچه تاسیس میدان شهرداری رشت

رشت، یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان‌های شمالی ایران است که در مرکز آن میدان شهرداری رشت قرار دارد. میدان شهرداری رشت به عنوان یک جاذبه گردشگری و تاریخی در بین مردم رشت و گردشگران ایرانی و خارجی شناخته شده است.

در سال ۱۳۰۴ که سال‌های آغازین مدرنیته شدن ایران بود، رضاشاه پهلوی دستور به ساخت ساختمان جدید شهرداری رشت را بر روی یکی از تپه‌های بلند شهر داد و در نهایت در سال ۱۳۰۸ ساختمان بلدیه شهر به آنجا منتقل شد.

معرفی میدا شهرداری رشت

زمان سفر به رشت، بازدید از میدان شهرداری رشت را فراموش نکنید، پیاده‌روی در روز و حتی در شب‌های بارانی رشت در این میدان سنگفرش شده با نمای نئوکلاسیکش مانند یک سفر به زمان، در قرن ۱۹ میلادی در اروپای شرقی است. طراحی این میدان با یک معمار آلمانی- ارمنی به نام آرتم سرداراف بود که وی بخاطر موقعیت نزدیک رشت نسبت به روسیه، میدان شهرداری را با الهام از سبک طراحی در ساختمان‌های روسیه نیز طراحی کرده است.

اگر چه بخش‌هایی از میدان شهرداری رشت مانند برج ساعت بخاطر زلزله منجیل در رشت دچار آسیب شده است؛ اما با بازسازی‌هایی که صورت گرفته است این میدان توانسته تا به امروز ظاهر زیبای خود را به خوبی حفظ کند، همچنین شهرداری رشت، با سنگفرش کردن تمامی خیابان‌های منتهی به میدان، ورود وسایل نقلیه موتوری را به میدان شهرداری ممنوع کرده که این عمل علاوه‌بر زیباسازی خیابان‌های اطراف شهرداری به حفظ این آثار ملی آن کمک کرده است.

جاذبه‌های تفریحی میدان شهرداری رشت

شاید وقتی که شما به رشت سفر کردید با شنیدن نام میدان شهرداری رشت، یک میدان با بناهای تیره و دود گرفته و ماشین‌رو با صداهای آزاردهنده در ذهنتان تداعی شود؛ اما در واقعیت میدان شهرداری رشت، یک میدان معمولی در مرکز شهر نیست؛ این میدان در اطراف خود در کنار کاخ شهرداری، بناهای سفیدپوشی مانند برج ساعت، اداره پست شهرداری، هتل ایران و کتابخانه ملی ایران را دارد.

کاخ شهرداری رشت و برج ساعت

کاخ شهرداری رشت و برج ساعت

کاخ شهرداری رشت، یک عمارت ۹۰ ساله سفید پوش است که در طی تمام این سال‌ها به عنوان نماد شهر باران «رشت» شناخته شده است. نوای زنگ برج ساعت، که در سال سوم بعد از تاسیس این عمارت به آن اضافه شد به یک موزیک گوش‌نواز برای مردم در شلوغی‌های این میدان تبدیل گردید. نوای زنگ برج ساعت این عمارت هر روز در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ را به گوش مردم غرق در روزمرگی و شادی می‌رساند.

یکی دیگر از ویژگی‌های عمارت شهرداری رشت، برنامه موزیک زنده صبحگاهی که هر روز توسط گروه ارکستر شهرداری در محوطه میدان شهرداری اجرا می‌شود. در سال‌های اخیر برای حفظ بیشتر این بنای ملی، بخشی از ساختمان آن به موزه تبدیل شد و بخش دیگر این عمارت بعد از افتتاح ساختمان جدید شهرداری، به طور کامل تخلیه می‌شود.

هتل ایران رشت

شهر رشت به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد، همواره محل رفت و آمد تجار و بازرگانان و گرداشگران خارجی بوده است، ضلع شمالی مجموعه میدان شهرداری رشت، در سال ۱۳۱۴ که شش سال از ساخت بنای عمارت شهرداری می‌گذشت به یک هتل لوکس و زیبا با زیر بنای ۱۸۰۰ متری مزین شد، در آن سال‌ها این هتل تبدیل به یک محل اقامت لوکس برای بازرگانان و افراد مشهور ایرانی و خارجی شده بود.

پس از انقلاب اسلامی، با توجه به اهمیت این هتل به عنوان یک اثر ملی، توسط سازمان فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری از بنیاد مستضعفان خریداری شد تا با مرمت این هتل، بتواند آن را به یک موزه تبدیل کنند.

اداره پست میدان شهرداری رشت

بخش دیگر از ضلع شمالی، میدان شهرداری رشت در سال ۱۳۱۰ به دستور محمدحسین آیرم به یک ساختمان چهار طبقه سفید پوش با یک کلاه فرنگی تبدیل شد؛ از ویژگی‌های چشم‌نواز طراحی اروپای شرقی این ساختمان می‌توان به طراحی طبقات اول و هم‌ کف که به شکل حرف لاتین L ساخته شده‌اند. همچنین طراحی طبقه دوم این ساختمان که فقط بر روی ضلع شرقی و ورودی آن اجرا شده است. در نهایت طبقه چهارم آن که به شکل یک کلاه فرنگی بر روی ساختمان پست در آمده است. طبقه چهارم این ساختمان هر ساله به عنوان یک موزه برای نمایش تمبر، پاکت و نامه‌های قدیمی به نمایش عموم در  می‌آید

کتابخانه ملی رشت

کتابخانه ملی رشت

اولین کتابخانه ملی ایران، در سال ۱۳۱۳در ضلغ غربی میدان شهرداری رشت، در کنار کاخ شهرداری افتتاح شد. در این کتابخانه تا به امروز ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی نگهداری شده است.

یکی از ویژگی‌هایی که این کتابخانه را نسبت به بقیه کتابخانه‌های ایران متمایز کرده است، می‌توان به مردمی بودن آن اشاره کرد؛ به این معنی که مخارج کتابخانه از درآمد به دست آمده از بازارچه میدان شهرداری تامین می‌شود و به عنوان یک کتابخانه غیر وابسته به دولت به‌شمار می‌آید.

سخن آخر

اگر قصد سفر به رشت را دارید، فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای مسافرت به این شهر است؛ اما اگر در یک روز بارانی مهمان شهر رشت بودید، پیاده‌روی بر روی سنگفرش‌های میدان شهرداری را در شب‌های بارانی و در زیر تلالو نورهای میدان فراموش نکنید تا با آن یک خاطره به یاد ماندنی از رشت برای خودتان بسازید. ما منتظر تجربیات شما از سفر به رشت و بازدید از میدان شهرداری رشت هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *