وبلاگ

اریبهشت؛ ماه بارش باران‌های نیسانی

فصل بهار، فصل رویش، زنده شدن و سیراب شدن زمین با بارش‌های بهاری است، بارش‌های پراکنده بهاری علاوه بر سیراب کردن زمین، دارای فواید دیگری برای انسان‌ها نیز هستند! شاید تا به حال نام باران نیسانی را شنیده باشید و این سوالات در ذهن شما آمده باشد که به چه چیزی نیسان گفته می‌شود ؟ یا بارش باران چه زمانی از سال را باران نیسانی می‌گویند ؟ یا بارش آب نیسان در چه ماهی است؟ مطالعه این مقاله می‌تواند یک پاسخ مناسب برای این سوال‌های شما باشد.

آب نیسان کی می ‌بارد؟

آب نیسان کی می ‌بارد؟

برای فصل بهار، در تقویم رومی، از سه ماه به نام‌ آذار و نیسان و ایار نام برده شده است؛ نیسان، دومین ماه فصل بهار و هشتمین ماه در تقویم رومی به‌شمار می‌آید؛ ماهی ۳۰ روزه که از ۲۳ فروردین آغاز و تا ۳۰ روز ادامه دارد؛ در واقع بخش عمده روزهای آن در ماه اردیبهشت (به فارسی) است. باران‌های بهاری که در این وقت از سال می‌بارند به باران‌های نیسان شهرت دارند.

زمان آب نیسان چه زمانی است؟

در وصف آب نیسان و خواص آن آیات و روایات بی‌شماری آمده است، خداوند در آیه ۱۱ سوره انفال خطاب به پیامبر که آن زمان در جنگ بدر بود، نازل شد؛ می‌فرمایند: وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ» به این معنا که: و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دل‌هایتان را محکم، و گام‌ها را با آن استوار دارد»

خداوند در یکی دیگر از آیات قرآن کریم در وصف آب نیسان می فرمایند:«وَ هُوَ الَّذی أرسَلَ الرّیَاحَ بُشرَاً بَینَ یَدَی رَحمَتِهِ وَ أنزَلنَا مِن السّماء مَاءً طَهُورَاً» به این معنا که: او کسی است که بادها را بشارت‌گرانی پیش از رحمتش فرستاد و از آسمان آبی پاک‌کننده نازل کردیم. (سوره فرقان آیه ۴۸).

نحوه جمع آوری آب نیسان

نحوه جمع آوری آب نیسان

پس از آشنایی با آب نیسان و اینکه آب نیسان کی میبارد! نوبت به یادگیری نحوه جمع آوری آن می‌رسد. برای جمع آوری آب نیسان در وهله نخست، ظرفی که در زیر باران قرار می‌گیرد باید تمیزه و عاری از هر گونه آلودگی باشد؛ بعد از آن که آب باران در ظرف مناسب جمع آوری شد باید ۷۰ مرتبه هر کدام از این سوره‌ و ذکرهای زیر را بر روی آب بخوانید:

  1. سوره «حمد» ۲ ـ آیه الکرسى ۳ ـ سوره «قل یا أیّها الکافرون» ۴ ـ سوره «سبّح اسم ربّک الاعلى» ۵ ـ سوره «قل أعوذ برب الفلق» ۶ ـ سوره «قل أعوذ بربّ النّاس» ۷ ـ «لا إله إلّا اللّه».۲ ـ «اللّه أکبر».۸ ـ «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد».۹ ـ «سبحان اللّه و الحمدللّه و لا إله إلّا اللّه».

در روایتی آمده است که جبرئیل برای پیامبر اسلام (ص) آب نیسان را به دوا و دارویی تشبیه کرده که این دارو خواص فراوانی برای سلامتی بدن‌ دارد، طبق این روایت پیامبر درباره نحوه جمع‌آوری آب نیسان می‌فرمایند:

آب باران را جمع می‌کنید قبل از آنکه به زمین برسد. و آن را در ظرفی تمیز می‌ریزید و بر روی آن می‌خوانید الحمد‌لله الی آخرها هفتاد مرتبه‌، پس از آن می‌نوشی در هر صبح و شام به‌اندازه جرعه و قدحی؛ قسم به آن خدایی که من را به حق مبعوث کرد این دارو سبب می‌شود که مریضی از بدن و استخوان و رگها و عروق رخت بربند.

زمان مصرف آب نیسان چه زمانی است؟

در کتاب مرحوم علامه نراقی درباره زمان مصرف آب نیسان آمده است که این آب را باید در هفت روز، در دو وعده صبح و عصر آشامیده شود.

خواص آب نیسان در آیات و روایات

خواص آب نیسان در آیات و روایات

آیات و روایات متعددی در باب آب نیسان و خواص آن وجود دارد که از فواید استفاده آن برای سلامت بدن سخن گفته‌اند؛ برای مثال در کتاب مرحوم علامه نراقی درباره خواص آب نیسان آمده که: خداوند عالم شفا می‌دهد و هرگاه در چشم چکاند، ناخوشی چشم را زائل کند و اگر محبوس و زندانی بیاشامد خلاص شود، وسوسه دل ببرد و عداوت و بدگویی مردم را نسبت به آشامنده زائل کند؛ برای افرادی که از مشکل نازایی رنج می‌برند می‌تواند یکی از راههای علاجشان در نظر گرفته شود.

در یکی از احادیث امیرالمونین (ع) آمده است که؛ بیاشامید آب آسمان را که پاک کننده بدن شماست و دردها را دفع می‌کند.

کلام آخر

برای جمع آوری آب نیسان در مناطق شهری، بعد از یک دوره خشکسالی یا بدون باران مثل تابستان دقت کنید؛ زیرا که در این مناطق به دلیل آلودگی هوا به آلاینده‌های مختلف، آب باران مخصوصا باران اول خطرناک است، سعی کنید در مناطق خارج از شهر که میزان آلودگی هوا کمتر است اقدام به جمع‌آوری آب باران کنید. در پایان ما منتظر نظرات شما در رابطه با استفاده از آب نیسان هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن