آشپزیوبلاگ

روش نگهداری کاهو

بخش زیادی از یک رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات است. ما برای تامین این مقدار، معمولا در هر وعده، کنار غذای اصلی خود یک بشقاب سالاد مصرف می‌کنیم. یکی از اجزای جدایی ناپذیر سالاد، انواع کاهوهاست و سرو سالاد فصل با استفاده از کاهو پیچ، کاهو رسمی یا کاهو فرانسوی یک روتین غذایی در میان ما ایرانی‌هاست. از این رو حضور کاهو، گوجه، خیار و هویج از ضروریات یخچال به حساب می‌آید. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شویم، نداشتن زمان کافی برای خرید روزانه مواد اولیه سالاد است که برای حل این مشکل ناچار به خرید مقداری بیش از مصرف روزانه، مثلا برای چند روز تا یک هفته هستیم. در این مقاله قصد داریم به شما چند ترفند و روش نگهداری کاهو را آموزش دهیم.

نگهداری کاهو در یخچال

یکی از مناسب‌ترین محیط‌ها برای نگهداری کاهو یخچال است. اما پس از خرید کاهو و انتقال آن به یخچال باید مراحلی را برای آماده‌سازی آن انجام دهید. این مراحل به ترتیب زیر است:

شستشوی کاهو

لابه‌لای برگ‌های کاهو پوششی از ماسه و خاک باقی می‌ماند که باید شسته شود. برای این کار ابتدا برگ‌های کاهو را جدا کنید و به صورت جداگانه آبکش کنید. سپس در یک کاسه بزرگ مقداری آب سرد به همراه یک فنجان سرکه بریزید و برگ‌های کاهو را به مدت ده دقیقه در آن قرار دهید. پس از ده دقیقه برگ‌های کاهو را آبکشی کرده و در سبد قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

خشک کردن کاهو

برای خارج شدن آب اضافی روی سطح کاهوها، می‌توان سبد را تکان داد یا  آب آن‌ها را در سبزی خشک کن گرفت. برای خشک کردن کاهوها می‌توانید آن‌ها را میان دو دستمال حوله‌ای آشپزخانه قرار داد. اگر تا چند ساعت آینده قصد استفاده از  کاهو را دارید می‌توانید کاهوها را برش بزنید و به قطعات کوچکتر خرد کنید در غیر این صورت بهتر است اجازه دهید به صورت کامل باقی بمانند.

انتقال به یخچال

یکی از دلایل خراب شدن کاهو در یخچال رطوبت است. بنابراین می‌توانید برگ‌های کاهو را لای یک حوله بپیچید و در کیسه نایلونی قرار دهید. یا می‌توانید برگ‌های کاهو را میان دو دستمال کاغذی حوله ای آشپزخانه قرار داده و درون زیپ کیپ یا یک ظرف درب دار نگهداری کنید.

نگهداری یخچال در دمای آشپزخانه

اگر فرصت کافی برای آماده‌سازی کاهو و انتقال آن به یخچال ندارید یا یخچال فضای کافی ندارد می‌توانید بدون جدا کردن برگ‌ها از ساقه و به همان شکل که آن را از خریداری کرده‌اید، کاهو را لای روزنامه بپیچید و درون کیسه نایلونی در آشپزخانه نگه دارید. اما توجه داشته باشید که نباید کاهوی شما بیشتر از ۲۴ ساعت در دمای اتاق بماند. زیرا پس از چند ساعت روند پژمردگی و پلاسیدگی آن آغاز می‌شود.

روش نگهداری کاهو

روش نگهداری کاهو فرانسوی

برای نگهداری کاهو فرانسوی، پس از جدا کردن و شستشوی برگ‌ها تمام رطوبت و آب اضافی آن را با تکان داد سبد یا به کمک سبزی‌ خشک کن بگیرید. حتی بهتر است برای مدت یک ساعت برگی‌های کاهو فرانسوی را روی حوله آشپزخانه گذاشته و سپس درون زیپ کیپ قرار داده و یک تکه دستمال حوله‌ای آشپزخانه درون کیسه بگذارید و به یخچال انتقال دهید.
نگهداری کاهو در فریزر

به دلیل آب زیادی که در بافت برگ‌های کاهو وجود دارد، منجمد کردن کاهو منجر به تخریب کامل بافت و پلاسیدگی آن می‌شود. بنابراین نگهداری کاهو در فریزر روش درستی نیست. اما می‌توان در هنگام خرد کردن سبزی کوکو، تعدادی برگ کاهو را هم به ترکیب سبزی اضافه کرد و پس از بسته‌بندی به فریز انتقال داد.
نگهداری کاهو در آب

بعضی از سبزیجات مانند کرفس یا جعفری را می‌توان از طریق قرار دادن ساقه آن‌ها در ظرف حاوی آب تا چند روز تازه نگه داشت. اما این روش برای کاهو مناسب نیست. قرار دادن کاهو در آب سرد تنها به مدت ۱۰ دقیقه و برای زدود گل و خاک لابه‌لای برگ‌ها انجام می‌شود.

ترفندهایی برای تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

همیشه برای نگهداری بهتر از سبزیجات علاوه‌بر اصول کلی و مشخص، نکات جزئی‌تر و ترفند‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند، کار شما را بسیار راحت‌تر کرده و از اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری کنند. برای نگهداری کاهو به این موارد هم توجه کنید:

  • تنظیم دمای مناسب یخچال، دمای بیش‌ازحد پایین موجب یخ‌زدگی برگ‌های کاهو و دمای بالا موجب پلاسیدگی زودهنگام آن‌ها می‌شود.
  • کاهو را در طبقات میانی یخچال قرار دهید. طبقات پایینی دمای پایین‌تر و طبقات بالایی دمای بالاتر از دمای مناسب برای نگهداری کاهو دارند.
  • اگر تا چند روز آینده قصد استفاده از کاهو را ندارید بهتر است قید شستشو و برگ برگ کردن آن را بزنید و به همان صورت اولیه آن را درون دستمال حوله‌ای و کیسه نایلونی به یخچال انتقال دهید.
  • خرد کردن کاهو را تا حد ممکن به تعویق بیندازید. لبه‌های برگ‌های خرد شده کاهو ظرف چند ساعت قهوه‌ای می‌شوند.
  • کاهوهای خرد شده را جدا از دیگر سبزیجات خرد شده و بدون آغشته کردن با سس، آبلیمو و نمک در یخچال نگهداری کنید. ترکیب کاهو با سس و سبزیجات دیگر و تهیه کردن سالاد را درست قبل از سرو انجام دهید.
  • از چاقوی تیز و تمیز برای خرد کردن کاهو استفاده کنید تا بافت برگ‌ها له و خراب نشود.
  • بهتر است هوای داخل کیسه نایلونی که کاهوها را درون آن قرار داده‌اید خالی شود. برای این کار می‌توانید از یک نی پلاستیکی کمک بگیرید و با قرار دادن آن گوشه نایلون هوای درون کیسه را خالی کنید.
  • کاهو را دور از میوه‌ها و سبزیجاتی که گاز اتیلین زیادی از خود آزاد می‌کنند نگهداری کنید. گوجه، سیب و موز جزو این دسته میوه‌ها و سبزیجات هستند.
  • سعی کنید کاهو را بر اساس نیاز هفته خود تهیه کنید. خرید بیش از مصرف هفتگی نتیجه‌ای جز دور ریختن برگ‌های پلاسیده کاهو ندارد.

یک سالاد اشتهاآور با برگ‌های سبز و تازه کاهو

یک میز شام یا ناهار بدون وجود یک ظرف سالاد کاهو بی‌رنگ و کسل کننده به نظر می‌رسد. مصرف سالاد کاهو در طول روز بخش زیادی از نیاز روزانه بدن به سبزیجات را تامین می‌کند. کاهو منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و سرشار از ویتامین‌های A،  E و K  است. بنابراین امیدواریم با استفاده از روش‌ نگهداری کاهو که در این مقاله آن را توضیح دادیم، همیشه برای یک سالاد فصل خوش‌رنگ، کاهوی تازه در دسترس خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *