وبلاگ

خواص برگ سنا برای لاغری و سلامتی

کمکدون : سنا یک گیاه دارویی به شمار می رود که به عنوان چای استفاده می شود. طبع برگ سنا گرم و خشک می باشد‌.

تاثیرات فوق العاده ای برای بدن دارد و از برگ و میوه ی آن برای تهیه ی دارو استفاده می شود.

این گیاه با توجه به این که فواید زیادی دارد اما عوارض نیز دارد و در مصرف آن باید تعادل را رعایت کرد.

این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مثل هند و آفریقا است. در جنوب ایران نیز در خلیج فارس گونه ای از این گیاه می روید اما به دلیل مصرف زیاد این گیاه بیشتر واردات می شود.

خواص برگ سنا

۱) درمان یبوست :

مصرف برگ سنا یا مصرف چای برگ سنا سبب تحریک حرکات روده شده و همین امر موجب ایجاد مدفوع در سیستم گوارش شده و یبوست برطرف می شود.

۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف برگ سنا موجب حرکات روده می شود.

۲) درمان بیماری های انگلی :

بعضی از ترکیباتی که در چای برگ سنا وجود دارد خاصیت ضد عفونی انگلی دارد.

با مصرف این چای کرم ها و انگل روده ی شما از بین می رود.

۳) جلوگیری از سرطان روده و درمان بیماری های التهابی :

برگ سنا برای رفع مشکلات التهابی مثل سردرد، تب، التهاب مفاصل مفید است. همچنین برگ سنا دارای آنتی اکسیدان است که از وقوع بیماری ها جلوگیری می کند.

برگ‌ سنا با خنثی کردن رادیکال های آزاد قبل از تشکیل استرس اکسیداتیو از بیماری هایی همچون سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند.

۴) درمان مشکلات گوارشی :

برگ گیاه سنا برای حالت تهوع، سوزش معده مفید می باشد. برگ سنا را می توانید با گیاهان دیگر همچون رازیانه، هل و … مصرف کنید. این گیاه از تشکیل گاز و نفخ در معده نیز جلوگیری می کند.

۵) درمان التهاب لثه :

همانطور که در مطالب بالا گفتیم برگ سنا خاصیت ضد التهابی دارد. شما می توانید با جویدن برگ سنا موجب کاهش التهاب دهان و لثه شوید.

۶) ادرار آور بودن :

این گیاه موجب افزایش ادرار شده و به دفع ادرار کمک می کند. با کمک دفع ادرار بدن سم زدایی می کند و همه ی مواد اضافی همچون نمک، چربی و مواد زائد سریع تر از بدن خارج شده و بدن پاکسازی می شود.

۷) بهبود بوی بد دهان :

می توانید برگ سنا را بجوشانید و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید که بوی بد دهان را کاهش داده و رفع می کند.

۸) کاهش وزن و لاغری :

دمنوش یا چای سنا برای لاغری مفید است و موجب کاهش وزن می شود. برگ سنا موجب دفع مواد زائد و اضافی از بدن شده و بدن را پاکسازی می کند، چربی های اضافه را خارج کرده پس می تواند در رژیم لاغری قرار بگیرد.

می توانید در طول هفته دو بار از آن استفاده کنید.

می توانید در کنار دمنوش این گیاه از عسل و لیمو نیز استفاده کنید که به پاکسازی بدن، متابولیسم بدن، کاهش وزن و چربی سوزی کمک می کند اما حتما برای مقدار مصرف آن در طول روز با پزشک مشورت کنید و تحت نظر پزشک از این گیاه استفاده کنید زیرا عوارض جدی برای بدن دارد.

۹) برگ سنا و گل محمدی :

یک قاشق غذا خوری گل محمدی و دو قاشق غذا خوری برگ سنا را با هم ترکیب کنید و یک و نیم لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و بگذارید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید. این دمنوش برای چربی سوزی، تقویت کبد، لاغری و بهبود کبد چرب مفید است.

البته اگر می خواهید به دفعات زیاد این دمنوش را مصرف کنید باید با پزشک مشورت کنید‌.

۱۰) برگ سنا و قاعدگی :

دمنوش برگ سنا برای قاعدگی نیز مفید است، خانم هایی که قاعدگی آن ها تاخیر دارد اگر از این دمنوش استفاده کنند موجب قاعدگی و باز شدن رحم آن ها می شود.

البته گیاهان دیگری همچون آویشن، رازیانه و زعفران نیز قاعده آور هستند و موجب گرم شدن رحم می شوند  اما قبل از مصرف آن ها مطمئن شوید که باردار نیستید.

۱۱) برگ سنا و پوست :

برگ سنا به دلیل داشتن رزین و تانین به ترمیم و پاکسازی پوست کمک می کند و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری از آکنه و جوش نیز جلوگیری می کند.

مشکلات پوستی برای هر فردی ناخوشایند است و موجب کاهش اعتماد به نفس می شود البته دلایلی مثل استرس و بلوغ نیز در این امر دخیل است. فرد می تواند با گیاهان طبیعی که در دسترس دارد یا این که ریشه ی مشکل پوستی خود را پیدا کند و نسبت به درمان آن اقدام کند. برگ سنا پوست را ترمیم می کند، به بهبود قارچ پوستی کمک می کند، موجب کاهش خارش و اگزما می شود و برای لکه های قهوه ای صورت نیز مفید است.

می توانید برگ سنا را پودر کنید و بعد با کمی آب به صورت خود بزنید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

۱۲) تقویت مو :

گیاه سنا برای تقویت موها بسیار مفید می باشد. برای پرپشت شدن موها از پودر گیاه سنا استفاده کنید.

سنا موجب تقویت ریشه ی مو، بهبود موهای آسیب دیده و درخشندگی موها می شود.

می توانید برگ آن را پودر کنید و با حنا ترکیب کنید و روی سر خود بگذارید با این کار موها نرم شده و ریزش مو کم می شود. حتی می توانید مقداری روغن زیتون نیز اضافه کنید.

سنا همچنین خاصیت ضد شوره دارد و پوست سر را تقویت می کند.

می توانید پودر گیاه سنا را آب و ماست مخلوط کنید و ماسک مو تهیه کنید و بر روی موهای خود گذاشته و آن را بمالید سپس یک پلاستیک بر روی موهای خود بکشید و اجازه دهید چند ساعت بماند، بعد آن را شستشو دهید.

موارد منع مصرف برگ سنا

به دلیل این که چای برگ سنا تاثیر مستقیمی بر روده ها دارد خانم های شیرده و باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

همچنین افرادی که آپاندیست، زخم روده، انسداد روده، زخم معده دارند از خوردن این گیاه خودداری کنند.

این گیاه اگر به مدت طولانی و به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است عوارضی همچون حالت تهوع، سرگیجه، اسهال، تغییر رنگ ادرار، کمبود پتاسیم، گرفتگی عضلات، کاهش ناگهانی وزن داشته باشد.

پس بهتر است اگر می خواهید از این گیاه به مدت طولانی استفاده کنید تحت نظر پزشک باشید و با مشورت پزشک این گیاه را مصرف کنید.

در صورتی که این مقاله از کمکدون برای شما مفید بود لطفا آن را به اشتراک بگذارید و برای ما نظرات خود را پایین این مقاله بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *