وبلاگ

تمیز کردن ظروف چدنی

استفاده از ظروف چدنی در آشپزی بسیار کاربرد دارد و به دلیل این که حرارت و گرما را در کل ظرف به شکل یکنواخت پخش می کند آشپزی را راحت تر می کند.

ظروف چدنی بسیار بادوام هستند، در برابر گرما و حرارت زیاد مقاومت می کنند، در فر نیز قابل استفاده هستند، گرما را خوب نگه می دارند. این ظروف هم چنین عطر و طعم غذا را حفظ می کنند پس بهترین ظروف در آشپزخانه برای پخت و پز به شمار می روند.

ظروف چدنی با گذشت زمان نیز عملکرد بهتری خواهند داشت‌. برای تمیز کردن ظروف چدنی هرگز از صابون استفاده نکنید زیرا به جای این که ظروف را تمیز کند به آن ها آسیب می زند.

اما بعد از مدتی این ظروف سیاه شده و نیاز به تمیز شدن دارند. آیا روش های تمیز کردن ظروف چدنی را می دانید ؟

در ادامه ی مطالب همراه ما باشید تا با روش های تمیز کردن ظروف چدنی آشنا شوید.

تمیز کردن ظروف چدنی

تمیز کردن ظروف چدنی

  1. سرکه سفید :

سرکه ی سفید را روی لکه ها بریزید و با اسکاج آن ها را بشویید.

  1. آب داغ و مایع ظرفشویی :

با این ترکیب می توانید سیاهی پشت قابلمه را تمیز کنید اما اگر سیاهی زیاد باشد این روش تاثیری ندارد بلکه باید سراغ روش های دیگری بروید.

  1. بکینگ پودر و سرکه سفید :

۲ قاشق غذا خوری بکینگ پودر را با کمی سرکه ی سفید ترکیب کنید و با اسکاج ظروف را تمیز کنید.

  1. آب اکسیژنه، سرکه سفید و جوش شیرین :

در آغاز باید جوش شیرین را روی سیاهی بریزید سپس آب اکسیژنه را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند سپس سرکه سفید را اسپری کنید و بگذارید یک ساعت بماند بعد با آب و اسکاج بشویید.

  1. گاز پاک کن یا رخشا :

در این روش گاز پاک کن یا رخشا را روی ظروف چدنی بریزید و با اسکاج بشویید.

  1. آمونیاک :

ظرف چدنی را داخل یک پلاستیک بگذارید و متناسب با آن کمی آمونیاک داخل پلاستیک بریزید و اجازه دهید شب تا صبح بماند سپس ظرف را از پلاستیک خارج کنید و در محلول آب جوش و مایع ظرفشویی بگذارید و با یک اسکاج یا برس آن را تمیز کنید و بشویید.

اما توجه داشته باشید که آمونیاک یک ماده ی شیمیایی است پس حتما هنگام استفاده از آن از ماسک و دستکش استفاده کنید و سعی کنید در فضای باز این کار را انجام دهید.

یکی از ظروف چدنی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ماهی تابه ی چدنی است که با چند روش ساده می توانید این ظرف کاربردی را تمیز کنید و نیازی به خرید مجدد آن نداشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ماهی تابه ی چدنی :

فویل آلومینیومی

سرکه سفید

مایع ظرفشویی

فر

روغن بادام زمینی

اسفنج زبر و پارچه ی تمیز

  • مرحله یک :

یک لایه فویل آلومینیومی را زیر میله های فر بگذارید سپس ماهی تابه را به شکلی که روی ماهی تابه به سمت پایین باشد قرار دهید تا کثیفی ماهی تابه روی فویل بریزید.

  • مرحله دوم :

سپس فر را روی حالت تمیز کردن خودکار بگذارید اگر فر شما این قابلیت را نداشت فر را روی دمای ۴۲۵ درجه  بگذارید و هر ۲ ساعت یکبار به آن سر بزنید پس از آن که این روند پایان یافت اجازه دهید ماهی تابه خنک شود و آن را از فر خارج کنید.

در این مرحله می بینید که ماهی تابه همچنان کثیف است اما آن کثیفی و سیاهی نرم شده و آماده ی تمیز کردن شده است.

مرحله سوم :

در ظرفی آب و سرکه ی سفید بریزید ولی نسبت آن ها یکی باشد و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی نیز اضافه کنید سپس ماهی تابه را درون این محلول بگذارید تا سه ساعت در آن بماند و سپس آن را بیرون آورده و با آب بشورید و با یک حوله ی تمیز آن را خشک کنید.

مرحله چهارم :

در مرحله ی بعد شما باید یک لایه به ماهی تابه ی خود اضافه کنید تا برای مدت ها دوباره بتوانید از آن استفاده کنید. تمام سطح ماهی تابه را با روغن بادام زمینی پوشش دهید تا یک لایه ی ضخیم ایجاد شود‌.

مرحله پنجم :

سپس ماهی تابه را در فر با دمای ۳۵۰ درجه  بگذارید تا مدت یک ساعت بماند. این کار موجب می شود که در فر حفره های ماهی تابه باز شود و روغن بادام زمینی جذب آن شود و پس از سرد شدن حفره ها بسته می شوند. پس از خارج کردن ماهی تابه از فر می بینید که ماهی تابه شفاف شده و قابل استفاده می باشد.

چند روش برای تمیز کردن قابلمه ی سوخته ی چدنی و تفلون :

بعضی اوقات شما فراموش می کنید که زیر قابلمه را خاموش کنید در نتیجه غذا سوخته و به کف قابلمه می چسبد در قدم اول شما هرگز با قاشق قابلمه را تمیز نکنید فرقی نمی کند جنس ظرف شما چه باشد اما هیچ گاه برای تمیز کردن قابلمه های سوخته از سیم ظرفشویی و قاشق استفاده نکنید.

برای تمیز کردن قابلمه های سوخته چند روش ساده زیر را به کار بگیرید :

۱)در روش اول مقداری جوش شیرین روی سطح سوختگی بریزید و مقداری آب در حد خیس شدن جوش شیرین اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند پس از چند ساعت خواهید دید که سوختگی به سادگی پاک می شود.

۲) در روش بعدی مقداری آب جوش روی سوختگی قابلمه بریزید و مقداری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید یک دستمال روغن گیر آشپزخانه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت بماند پس از آن قابلمه را بشویید.

۳) این روش بیشتر برای قابلمه ی تفلون کاربرد دارد که مقداری آب جوش و سرکه را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت بماند و بعد از آن قابلمه را بشویید.

ظروف از جنس روی نیز پس از مدتی سیاه می شوند می توانید مقداری آبلیمو، نمک و آب را در ظروف بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید بجوشد و بعد با مایع ظرفشویی آن را بشویید خواهید دید که ظروف سفید می شوند.

با مطالعه ی  این مقاله از کمکدون دیدید که با چند ترفنده ساده می توانید از کفش ها مراقبت کنید و موجب دوام بیشتر آن ها شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *