آشپزیوبلاگ

روش شستن کلم بروکلی

کمکدون : کلم بروکلی به رنگ سبز تیره است که ساقه ی محکمی دارد و در قسمت بالایی این ساقه گل های کوچکی به رنگ سبز تیره می روید. بهترین فصل  آن پاییز و زمستان است.

رایج ترین نوع کلم بروکلی در ایالات متحده آمریکا است که بروکلی سبز ایتالیایی نام دارد که به آن کالابریایی نیز می گویند که نام شهری در ایتالیا به نام کالابریا می باشد که اولین بار این سبزی در این شهر کشت شد و به همین دلیل به این اسم نام گذاری شد.

بروکلی یکی از سبزیجات کلمی است. بروکلی مواد مغذی فراوانی همچون فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین C,k  دارد.

کلم بروکلی نسبت به سبزیجات دیگر پروتئین زیادی دارد.

کلم بروکلی خواص فراوانی از جمله پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول، سم زدایی بدن، تقویت دستگاه ایمنی، محافظت از پوست، تقویت بینایی، کاهش فشارخون، مبارزه با التهابات، کمک به سلامت چشم، کمک به عملکرد دستگاه گوارش دارد.

کلم بروکلی را به صورت پخته و خام می توانید استفاده کنید ولی بر طبق تحقیقات بروکلی پخته فواید بیشتری دارد.

استفاده از کلم بروکلی در آمریکا، استرالیا، اروپا زیاد است ولی در قاره ی آفریقا چندان مصرفی ندارد.

کلم بروکلی از خوشمزه ترین سبزیجاتی است که در انواع سالادها و غذاها می توان از آن استفاده کرد.

کلم بروکلی به دلیل شکل ظاهری که دارد ممکن است داخل آن کرم وجود داشته باشد پس برای شستن آن باید از روش مناسبی استفاده کنید. شستشوی کلم بروکلی به نسبت سبزیجات دیگر سخت تر است.

در کلم بروکلی کرم هایی وجود دارد که با شستشوی معمولی از بین نمی رود. پس برای شستشوی کلم بروکلی چه باید کرد ؟ چگونه می توان کرم های کلم بروکلی را از بین برد ؟

در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه ی شستشوی کلم بروکلی آشنا شوید.

آیا می دانید چین بزرگ ترین تولید کننده ی کلم بروکلی در جهان است ؟

بعد از چین کشور هند در رتبه ی دوم قرار دارد.

شستن کلم بروکلی

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کلم بروکلی خام :

کالری ۳۴

آب ٪۸۹

پروتئین ۲.۸ گرم

کربوهیدارت ۶.۶ گرم

شکر ۱.۷ گرم

فیبر ۲.۶ گرم

چربی ۰.۴ گرم

چربی اشباع شده ۰.۰۴ گرم

چربی غیر اشباع شده ۰.۰۱ گرم

امگا ۳ : ۰.۰۲ گرم

 

روش شستن کلم بروکلی

۱) آب :

در سینک آب بریزید و کلم بروکلی ها را در آن قرار دهید به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بماند تا خاک و کثیفی های آن در آب بریزد. حتما از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم کلم ها را پژمرده می کند. کلم ها را چند بار بچرخانید و زیر و رو کنید تا خاک آن ها شل شود.

اگر سینک در دسترس شما نبود می توانید یک کاسه ی بزرگ را پر از آب کنید، اما باید تمام سطح کلم بروکلی را آب بگیرد.

سپس آب سینک را خالی کنید و با آب سرد کلم بروکلی را شسته و در سبد قرار دهید تا آب آن خارج شود.

سر کلم بروکلی شکاف های زیادی دارد که منبع کثیفی ها است با دست می توانید آن قسمت را تمیز کنید یا اگر برس مخصوص شستشوی سبزیجات دارید با آن کثیفی های کلم بروکلی را بشویید.

قبل از استفاده از کلم بروکلی آن را حتما خشک کنید.

کلم بروکلی را روی سینک بگذارید تا آب آن خارج شود یا می توانید با دست چند بار کلم بروکلی را تکان دهید تا زمانی که آب آن پاک شود.

اگر ساقه ی آن خیس بود می توانید با یک حوله یا دستمال کاغذی آن را خشک کنید.

۲) سرکه :

در یک کاسه ی بزرگ سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید بریزید و به خوبی مخلوط کنید. کاسه حتما باید بزرگ باشد و مقدار آب طوری باشد که کلم بروکلی را کامل فرا بگیرد.

مثلا اگر سه فنجان آب ریختید، یک فنجان سرکه سفید بریزید.

کلم بروکلی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این محلول بگذارید بماند و بروکلی را در کاسه چند بار بچرخانید تا کثیفی های آن خارج شود. سرکه نسبت به آب آفت ها و باکتری ها را زودتر از بین می برد. در پایان کلم بروکلی را از محلول خارج کرده و با آب سرد بشویید.

در هنگام شستن کلم بروکلی ها را با دقت بشویید و با برس مخصوص یا دست ساقه و سر آن را خوب تمیز کنید و بشورید.

به این نکته توجه کنید که اگر کلم بروکلی بیش تر از ۳۰ دقیقه در محلول سرکه بماند تلخ می شود.

شستن کلم بروکلی

۳) آب نمک :

در یک ظرف آب نمک خیس کنید و کلم بروکلی را درون آن قرار دهید. سر کلم بروکلی مکان پنهان شدن کرم ها می باشد که می توانید سر کلم بروکلی را در این محلول قرار دهید.

به یک لیتر آب سرد، یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و کلم را داخل آن قرار دهید و سر کلم بروکلی را داخل آب نمک بگذارید این کار موجب می شود تا کرم ها خارج  شوند.

کلم بروکلی را چند بار داخل آب نمک بچرخانید تا کرم ها خارج شوند اگر کرمی ندیدید بگذارید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه داخل این محلول بماند. نیازی نیست با دست کرم ها را جدا کنید هنگامی که آب سرد بریزید کرم ها روی آب شناور می شوند.

در پایان کلم بروکلی را از محلول آب نمک خارج کنید و شتسشو دهید سر کلم بروکلی شاید به خود نمک جذب کرده باشد پس این قسمت را زیر شیر آب بگیرید تا نمک آن شسته شود. بروکلی را به صورت وارونه بگیرید و چند ضربه بزنید تا اگر کرمی مانده خارج شود سپس آن را بشویید و در سبد قرار دهید تا آب آن خارج شود.

چند روش برای از بین بردن کرم های کلم بروکلی :

  • در یک ظرف سه لیتر آب ولرم بریزید و نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین ریخته و کلم بروکلی را داخل آن قرار دهید. بعد از چند دقیقه آن را از محلول انگل زدا خارج کنید و با آب آن را شستشو دهید تا مایع ضد عفونی کننده آن خارج شود.
  • روش دیگر این است که کلم بروکلی را به مدت ۳ دقیقه داخل آب جوش قرار دهید سپس با خیالی راحت از آن استفاده کنید.

نحوه ی پخت کلم بروکلی :

برای پختن کلم بروکلی می توانید آن را درون آب جوش بریزید و کمی نمک به آن اضافه کرده و یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون هم بریزید و روی حرارت کم بگذارید به مدت ۵ دقیقه بماند سپس با چنگال امتحان کنید اگر چنگال داخل کلم فرو رفت پخته بود و زیر شعله را خاموش کنید.

توجه کنید که کلم بروکلی به حرارت حساس است و زود از بین می دود پس در هنگام پخت حواستان به آن باشد.

هم چنین می توانید کلم بروکلی را با سیر، زنجبیل یا سبزیجات دیگر در روغن سرخ کنید. کلم بروکلی با ریحان، پودر کاری و لیمو ترش نیز طعم خوبی پیدا می کند.

 

احتیاط در مصرف کلم بروکلی :

همان طور که در مطالب بالا گفته شد کلم بروکلی خواص زیادی دارد اما در مصرف آن باید احتیاط کنید.

بعضی افراد در هنگام تماس با کلم بروکلی دچار خارش می شوند. به این دلیل که ترکیبات قوی در کلم بروکلی قرار دارد و موجب تحریک پوست می شود.

اما شما می توانید با مصرف به مقدار لازم از خواص و فواید بی نظیر آن بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *